2015-02-02, 15:04
Medlem
blowns avatar
Har Åsa Linderborg med denna artikel satt sin sista potatis?

www.aftonbladet.se/kultur/article20245344.ab (jag lyckas inte använda unvis på länken?)

Adam Cwejman ger en klarsynt dissekering av avskrädet till text och förklarar på ett påläst sätt vad Åsa utelämnar här:

http://adamcwejman.blogspot.se/2015/02/aftonbladet-kultur-numera-kant-som.html

Vad kommer detta få för konsekvenser för AB och Åsa Linderborg med kulturredaktion? Kan man på riktigt skriva sånt här i dagens Sverige utan att få sparken?
Citera
2015-02-02, 15:08
Medlem
William Hainess avatar
Åsa har alltid varit blodröd och texten kan knappast vara en förvåning för någon.

Hon sitter säkert.
Citera
2015-02-02, 15:09
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Vad kommer detta få för konsekvenser för AB och Åsa Linderborg med kulturredaktion?

Inga.

Citat:
Kan man på riktigt skriva sånt här i dagens Sverige utan att få sparken?

Ja.
Citera
2015-02-02, 15:15
Medlem
Jävlar vilken osmaklig artikel. Att försöka få det att låta som att kommunisterna är de goda och som vanligt nazisterna, de onda.

AB kommer inte göra något åt detta, de står för dessa åsikter, så varför skulle dem?
Citera
2015-02-02, 15:17
Medlem
Golonkas avatar
Vem är förvånad? Åsa Linderborg är en riktig liten rödgardist. Hon gillar hardcore kommunismen så som den föregick i Stalins och Breznjevs Sovjet, Maos Kina, Pol Pots Kambodja och Castros Kuba.

Hon svärmar för den riktigt brinnande kulturrevolutionen. Hon skulle gärna personligen avrätta borgare och liberaler och klassfiender.

Naturligtvis kommer inget att hända efter denna krönika. Hon ger bara uttryck för vad 90% av svenska kulturskribenter känner i hjärtat.
Citera
2015-02-02, 15:28
Medlem
bernad_laws avatar
Det värsta med artikeln är ju att den är sakligt fel; ryssarna bidrog inte mer till krossandet av nazisterna jämfört med västmakterna om man räknar värdet av rustningarna. Enbart om man räknar antalet döda och likställer det med framgång så kan man komma till en sådan slutsats; att till exempel UK lyckades hålla tyskarna borta från sitt land och därmed led betydligt färre civila förluster är ju ett bättre mått på framgång än mördade civila...
Citera
2015-02-02, 15:29
Medlem
blowns avatar
Allvarligt? Är det bara jag som tycker det här är en HELT ny nivå av osmaklig och ogenerad kommunismpropaganda som tränger fram sitt fula nylle?

Att Åsa är värsta sortens kulturmarxist som gärna skulle göra väpnad revolution imorgon tillfälle gavs håller jag förstås med om, men det har inte uttryckts i så solklara ordalag tidigare – eller har jag fel??

Detta är ju ren och skär skandal – chefen för kultursidorna på Sveriges största tidning förmanar helt öppet det svenska folket att tacka den röda armén som någon slags hjältearmé som räddade västvärlden undan ondska!

Tvi vale. Jag mår illa.
Citera
2015-02-02, 15:33
Moderator
manamanahs avatar
Ryska ambassaden har tweetat artikeln. Säger väl något antar jag.
Citera
2015-02-02, 15:33
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Detta är ju ren och skär skandal

Mejla de ansvariga på Aftonbladet då och beklaga dig?

Inte för att jag tror du kommer få gehör denna gången, men många bäckar små...
Citera
2015-02-02, 15:41
Medlem
Hon skriver:

Citat:
I dagens russo*fobiska klimat är det opassande att påminna om att Sovjet räddade världen från nazismen. Att vi ska vara tacksamma att det var Röda armén och inte fascisterna som vann.

Då kan man väl likaväl dra pareller att alla muslimer bör vara tacksamma för nazismen eftersom den tog kål på mängder av judar?

Kommunism är lika illa som nazism (värre om man räknar dödsoffer), att försöka glorifiera det är jävligt vidrigt.
Citera
2015-02-02, 15:45
Medlem
Sovjet var ett ruttet land men det var tack vare dem som Tyskland besegrades, likt förbannat.
Citera
2015-02-02, 15:57
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Sovjet var ett ruttet land men det var tack vare dem som Tyskland besegrades, likt förbannat.
Tyskarna hade sannolikt besegrats ändå. USAs inträde i kriget ska inte underskattas. Massor med krigsmateriel gick på köl från USA till SSSR. Och, viktigt, USA hade kunnat atombomba Tyskland till fredsförhandlingarna om kriget hållit på lite längre.

SSSR hade inga kärnvapen 1945.

Visst, Sovjet betalade ett högt pris, men Stalin var bundiskompis med Adolf fram till Operation Barbarossa... Det var aldrig britterna och amerikanerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in