2014-04-04, 15:38
Medlem
Dagwyns avatar
Hej.

Jag ärvde en del aktier vilka jag sålde av förra året och dessa ska nu deklareras. Problemet är att jag saknar inköpspris och undrar hur jag kan undvika schablonmetoden som verkar orimlig med tanke på akternas utveckling.

Aktierna i fråga är Pricer B och TeliaSonera.

Jag vet att aktierna köptes mellan 2000-2002. Jag har kontrollerat med banken men de har inte kvar uppgifter om inköpsvärde. Försäljningskursen var 7,85(Pricer) och 46,78(TeliaSonera).

Sedan den perioden till försäljningstillfället kan man på skatteverkets sida läsa att Pricer haft 4 "Emissioner m.m." och TeliaSonera 2. Påverkar dess något till för eller nackdel för mig?

Jag har också tittat på hitoriken på Nasdaq OMX http://www.nasdaqomxnordic.com/aktier/microsite?Instrument=SSE1040&name=Pricer%20B men ska jag ta justerat eller inte?

För en som aldrig någonsin sysslat med aktier verkar det lite förvirrande.

Kan någon ge förslag på vad som ska göras för att det ska bli rätt med deklarationen?

Info om Emissioner m.m. från skatteverket:
================
PRICER B
År Villkor 1:a dag exkl. em.rätt/efter split
2011 S 1:10 (omvänd) 19/5
2005 N 1B:3A/B, kurs 0,50 kr 18/4
2003 N 1:3, kurs 0,50 kr + en optionsrätt 20/11
2002 N 2B:5A/B, kurs 1,15 kr 5/3

TELIASONERA
År Villkor 1:a dag exkl. em.rätt/efter split
2011 Återköp 1:28, kurs 62 kr 23/2
2005 Återköp 1:25, kurs 55 kr 2/5
Citera
2014-04-04, 15:45
Medlem
Tjena,

Har också lite problem med det där. Men jag tror att du kan använda dig av genomsnittsmetoden, kan inte den så bra men du tar införskaffningsvärdet som 20% av värdet när du sålde aktierna. Vet dock inte hur du går vidare men du kan läsa mer om det där på http://blogg.avanza.se/avanza/tips-infor-deklarationen/

Hoppas det hjälper
Citera
2014-04-04, 15:49
Medlem
talgoxens avatar
Pricer har vid några tidpunkter stått lägre än vad den gör idag.

Rör det sig om mycket pengar?

Annars är det ju bara att köra schablonmetoden och slippa risken att få skattetillägg.
Citera
2014-04-04, 19:46
Medlem
Läste någon stans att om man exempelvis vet att man köpt en aktie 2002 men inte har kvar avräkningsnotan. Så kan man uppge den lägsta noteringen som fanns under detta år. Den lägsta noteringen kan man normalt hitta.

Om du har sparat årsbesked för 2001 och inte aktien finns registrerad där medan den finns registrerad på årsbeskedet för 2002 så bör det räcka som bevis. Kan nog vara smart att skriva det som övrig upplysning så att Skatteverket förstår hur du gjort för att komma fram till inköpspriset.
Citera
2014-04-04, 20:28
Medlem
Farmstars avatar
Kanske kan vara värt att titta i bouppteckningen. Kanske finns noterat där.
Citera
2014-04-07, 11:05
Medlem
Dagwyns avatar
Jag var med och gjorde bouppteckningen och det finns inga uppgifter om inköpspris där.
Det enda vi har att gå på är att han blev utköpt ur huset av sin dåvarande fru och använde de pengarna till att köpa aktierna. Så egentligen har vi bara ett "köpt tidigast"-datum.

Schablonmetoden räknar med att man köpte aktierna för 20% av försäljningsvärdet och alltså gjort 400% vinst. Pricer har ju inte alls gått bra så jag vill helst inte göra så.
Genomsnittsmetoden ska användas när man vet anskaffningsvärdet och har flera inköpstillfällen.

Det sura är ju att det bara är sista halvåret 2002 som kursen var under säljkursen.

Kan man då hänvisa till att vi tror att aktierna köptes innan dess och alltså sålts med förlust? Lite som Mynicname skrev.
Vad är risken med att dra en vit lögn och bara ta en kurs från ett datum och skriva det inköpsvärdet?

Det rör sig om ca 40k så det är lite att skatta för.
Citera
2014-04-07, 16:30
Medlem
Dagwyns avatar
Pratade med fars exfru så jag fick lite mer information om tidpunkt han fick pengar. Det var november 99.

Tror ni det är ok att göra som Mynicname skrev och ta det troliga inköpsårets lägsta kurs?

Räknar jag på de kurser jag lyckats få fram för år 2000 så är de sålda med förlust.
Jag skriver in dessa värden på K4 blanketten så får vi se om de vill ha komplettering eller underlag för det.

Tack för er input.
Citera
2015-02-02, 12:09
Medlem
Pappersvargens avatar
Håller på att kika över mina aktier och även jag har ett gäng Telia-aktier som jag har fått.
Aktierna är inköpta någon gång på 90-talet och undrar vad jag ska sätta för anskaffningsvärde på dessa. Ska jag vildgissa så är de köpta 95.

Vad spelar det för roll vilket anskaffningsvärde jag sätter?
Citera
2015-02-02, 13:08
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Håller på att kika över mina aktier och även jag har ett gäng Telia-aktier som jag har fått.
Aktierna är inköpta någon gång på 90-talet och undrar vad jag ska sätta för anskaffningsvärde på dessa. Ska jag vildgissa så är de köpta 95.

Vad spelar det för roll vilket anskaffningsvärde jag sätter?

Aktierna är nog inte köpta under 90-talet då aktien introducerades 2000. Kursen var då 85 kronor och det är säkert den anskaffningskurs som gäller dina aktier, http://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapperforsakringar/aktiermm/aktiehistorik/t/teliasonera.4.dfe345a107ebcc9baf80009764.html

Anskaffningsvärdet spelar ju stor roll när du säljer dina aktier och behöver betala/få tillbaka skatt.
Citera
2015-02-02, 14:35
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Aktierna är nog inte köpta under 90-talet då aktien introducerades 2000. Kursen var då 85 kronor och det är säkert den anskaffningskurs som gäller dina aktier, http://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapperforsakringar/aktiermm/aktiehistorik/t/teliasonera.4.dfe345a107ebcc9baf80009764.html

Anskaffningsvärdet spelar ju stor roll när du säljer dina aktier och behöver betala/få tillbaka skatt.
Då är de säkert köpta vid introduktion. Fyller i 85 kr helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in