2015-01-26, 16:41
Medlem
KarlDenMindres avatar
Hallå i stugan!

Hårddisken till min gamla Dell Vostro 1510 laptop kommer nog snart att ge upp. Det finns skadade sektorer enl. CrystalDiskInfo.

Köpte en ny disk & har klonat den gamla via usb med Clonezilla då datorn inte kom med nån Windows Vista CD utan bara en Recovery partition. Hade hoppats kunna fabriksåterställa datorn, få en fräsch Windowsinstallation & sen skänka den till morsan då jag ska köpa en ny laptop så småningom.

Den nya klonade disken funkar när den kopplas in externt & ser ut att vara en exakt kopia av den gamla när man jämför dem i "diskmgmt" men den bootar inte när den monteras i laptopen. Har kört diverse checkdisk & Master boot record recovery program utan resultat. Den gamla disken funkar felfritt än så länge så klonen borde inte vara skadad.

Nya disken syns i bios men vid start blinkar bara en markör några sekunder innan datorn startar om sig. Jag har inte tillgång till nån Windows skiva & kommandot recdisc funkar inte. Går det att lagligt ladda ner en Windows-reparations .iso nånstans?

Nån mer kunnig än jag som har några förslag på vad man kan göra? Är ingen expert på sånt här. (Jag tänker inte tanka nån pirat Windows fylld med virus & skit & installera iaf.)
Citera
2015-01-26, 17:44
Medlem
Det går nog bättre om du använder laptop tillverkarnas program.

På laptops med Win 7 eller äldre kan man kolla under Start / Alla program efter en mapp med program från Dell. Är du osäker så startar du en efter en tills du hittar en som låter dig bränna DVD skivorna som du nu behöver.

Windows har ett eget liknande som du inte ska använda på Win 7 och äldre eftersom den inte gör ett lika bra jobb.

Du bör passa på att bränna skivor till din nya laptop för den där recovery partitionen slutar funkar vid många Windows problem trots att den är på en annan partition. Din nya lär ha Win 8 så du får kolla upp hur man hittar tillverkarens program på den.

Så här hittar man på Packard Bells men kanske funkar för din nya också. Vid punkt 4 ska det finnas ett annat alternativ som låter dig bränna DVD skivor eller annan lagring om nya inte har DVD läsare.

http://packard-bell-scandic.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/26280/~/using-packard-bell-recovery-management-to-restore-windows-8
Senast redigerad av panpo98 2015-01-26 kl. 17:53.
Citera
2015-01-26, 19:36
Medlem
KarlDenMindres avatar
Hittar tyvärr inga användbara program från Dell på datorn. Med lite tur kanske jag har en recovery skiva för Windows Vista i vindsförrådet men jag är på annan ort just nu i några månader.

Kanske testar att klona bara Windows partitionen & kör en Master Boot Record restore & hoppas att det funkar. Det är annars 3 partitioner på disken: 1. Dell PowerEdge 2. Recovery 3. Windows Vista.

Andra förslag mottages gärna.
Citera
2015-02-02, 02:25
Medlem
Varför inte pröva hiren boot cd? För vad du beskriver hade liknade händelse när jag skulle kopiera min backup till en ny. Jag använde av hiren boot cd, restorade mbr och volia. de gick i gång. Let efter hiren boot cd, starta ifrån skivan eller usb och starta upp deras mini xp. bra system verktyg!
Citera
2015-02-02, 09:09
Medlem
PeterNosters avatar
Med detta program kontrollerar jag min multi boot PC.
http://neosmart.net/EasyBCD/

Finns även som bootbar CD som nog är den du skulle prova:
Citat:
Download EasyRE, our bootable repair & recovery CD.
Läs manualen noga för annars kan det hända saker som man inte riktigt räknat med.

Jag använde det så här:
Installerade Window 7 på en HDD och installerade EasyBCD på den.
Tog bort den HDen och installerade Linux och Windows XP på den andra.
Stoppade in båda hårddiskarna och startade EasyBCD som då hittade alla tre OSen och jag kunde ställa in proritetsordning.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-02-02 kl. 09:11.
Citera
2015-02-04, 09:08
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Med detta program kontrollerar jag min multi boot PC.
http://neosmart.net/EasyBCD/

Finns även som bootbar CD som nog är den du skulle prova:

Läs manualen noga för annars kan det hända saker som man inte riktigt räknat med.

Jag använde det så här:
Installerade Window 7 på en HDD och installerade EasyBCD på den.
Tog bort den HDen och installerade Linux och Windows XP på den andra.
Stoppade in båda hårddiskarna och startade EasyBCD som då hittade alla tre OSen och jag kunde ställa in proritetsordning.

Har liknande problem som Ts, ska testa detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in