Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Det är inte avgjort på förhand, läs vad jag citerade. Hur som helst, tills sambolagen träder i kraft gör man bäst att behålla borätten i förra bostaden. Vad som händer efter det är off topic.
Du hoppade över en väsentlig del. Kika på det jag skrev. Alla bostäder där man bor gemensamt är inte "gemensam bostad" ur sambolagens hänseende. Såvitt jag kan förstå är det kopplat till det huvudsakliga ändamålet med bostaden. Om bostaden förvärvades med ändamålet att vara gemensam bostad så är den det ur sambolagens hänseende. Om bostaden förvärvades innan har i detta fall kvinnan ingen som helst "rätt" till bostaden varesig som ägare eller som boende där.
"3 § Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §."
Du kan väl inte mena på allvar att folk går omkring och tror att de kan hitta en person, låtsas vara kär, flytta in, och efter sex månader är halva bostaden deras?
Eller blandar jag ihop vem som har "rätt" att bo i bostaden med vem som äger den nu? Du kanske menar att hon har rätt att köpa lägenheten av honom till marknadspris ifall hon gör slut för att hon behöver bostaden bättre (ex vis till barnen)?
Kan det vara så att fler fått sambolagen om bakfoten och flyttar in hos killar för att separera efter sex månader i hopp om att få en bostad gratis? Kan det vara så i det här fallet?