2015-02-01, 16:29
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Icke, det ar en stad dar du som pro-ukrainare inte aker till helt frivilligt, med det inte sagt att det star en DNR-stridsvagn dar dygnet runt, men valdskapitalet dar har funnits hos DNR-sympatisorer pa samma vis som Sevredonetsk var ett jakla getingbo fram tills Poroshenko besokte staden.

/Micke
Och jag misstanker att jag far utveckla lite ytterligare eftersom vi inte har de skarpaste knivarna i ladan har inne. Notera att jag i ursprungsinlagget skriver separatisterna inte ryska armen. Och dari ligger skillnaden, separatisterna ar lite som den ryska armens kommisarier som haller bybor och andra Ukrainare i schack och det sker utanfor DNR eller LNR, vi har sett forsok lite overallt i Ukraina. Och pa en del stallen har man haft storre framgangar och Artemivsk ar en av dessa stallen tillsammans med t.ex Pavlikol.

/Micke
2015-02-01, 16:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.TerreBlanche
Om du nu brydde dig om vilka länder som annekterat vad under 1900-talet kanske du skulle se Tyskland som ett hot? Nä, tänkte väl det, trots två världskrig. Du får komma med nån mindre hycklande anledning till att Ryssland är ett hot mot Sverige.

Vänta nu: Ryssland annekterade Krim för mindre än 10 månader sedan. Innan dess så hade Ryssland avtalat med Ukraina att Ryssland skulle respektera Ukrainas territoriella integritet, men den överenskommelsen var naturligtvis inte värd ett piss i Kremls ögon.

Ryssland ljög då om att man hade trupper på Krim.

Sedan satte man igång med subversiv verksamhet i Sydöstra Ukraina. Sedan i somras så har större mängder reguljära ryska trupper satts in i området, oftast, liksom Krim, utan nationalitetsbeteckning.

Ryssland har, självklart, stött terroristerna i sydöstra Ukraina med tunga vapen, (det var naturligtvis Ryssland som initierade det sk "upproret"). Men hjälp av dessa vapen så har t.ex. terroristerna skjutit ned ett stort civilt flygplan. Terroristerna har också placerat artilleri i tätbebyggt område, och angripit den ukrainska armén därifrån. Som besvarat elden, varvid civila förluster uppstått.

Detta är inte första gången de senaste 10 åren som Ryssland brutit emot internationell rätt och trakasserat och angripit sina grannländer. Dataangrepp emot Estland, Energi utpressning mot talrika grannländer, rysk subversiv verksamhet i övriga Ukraina är bevisad, liksom försök till sådan sker i många av Rysslands grannländer. Hot mot grannländer är inte ovanligt. Även Sverige har råkat ut för detta, liksom troliga kränkningar av det svenska territorialvattnet. Georgien blev invaderad och ryska lydregimer stöds inom Georgiens internationellt erkända gränser. Ryssland håller sig med en egen lydregim i norra Moldavien. Dessutom bojkottar Ryssland vin ifrån Moldavien, trots att landet inte gjort Ryssland någonting ont.

En massiv propagandakampanj emot väst i allmänhet och EU NATO i synnerhet.

Jag skulle hålla på länge, men vill inte lägga ned för mycket tid på en sådan som dig.
2015-02-01, 16:38
Medlem
Stabskaptens avatar
Ett reportage från Debaltseve av CNN:s Nick Paton Walsh, som tidigare rapporterat kritiskt och sakligt från Ukraina:

http://edition.cnn.com/2015/01/30/europe/ukraine-crisis/index.html

I reportaget åker Walsh längs väg M03 till Debaltseve och man kan se åtskilliga ukrainska pansarskyttefordon på vägen. Tyvärr är inslaget från i förrgår, så det säger ingenting om huruvida ukrainarna fortfarande kan använda vägen utan större problem.

Enligt ukrainska Pravda ådrog sig bataljonen Donbass chef Semenchenko en hjärnskakning, diverse frakturer och en punkterad lunga i samband med gårdagens försök att återta Vuhlehirsk. Det verkar alltså som om han kommer att vara nere för räkning ett tag.
Senast redigerad av Stabskapten 2015-02-01 kl. 16:42.
2015-02-01, 16:41
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Ett reportage från Debaltseve av CNN:s Nick Paton Walsh, som tidigare rapporterat kritiskt och sakligt från Ukraina:

http://edition.cnn.com/2015/01/30/europe/ukraine-crisis/index.html

I reportaget åker Walsh längs väg M03 till Debaltseve och man kan se åtskilliga ukrainska pansarskyttefordon på vägen. Tyvärr är inslaget från i förrgår, så det säger ingenting om huruvida ukrainarna fortfarande kan använda vägen utan större problem.
For nagra timmar sedan kom Ukrainsk forstarkning in den vagen, problemet ar att rysk forstarkning ar pa vag oxa.

/Micke
2015-02-01, 16:55
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
For nagra timmar sedan kom Ukrainsk forstarkning in den vagen, problemet ar att rysk forstarkning ar pa vag oxa.

/Micke

Om det stämmer kan vi avfärda separatisternas påstående (som kom igår kväll) att de har personal på vägen som propaganda, vilket jag hela tiden har misstänkt att det är. Men var fick du informationen ifrån?
2015-02-01, 16:57
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Om det stämmer kan vi avfärda separatisternas påstående (som kom igår kväll) att de har personal på vägen som propaganda, vilket jag hela tiden har misstänkt att det är. Men var fick du informationen ifrån?
Hort talas om Konfliktreportern? Jag brukar folja honom pa Twitter, det mesta stammer aven om man far soka vidare for att vara saker pa att han inte tweetar smorja. Den har gangen verkar det stamma om man korssoker lite.

/Micke
2015-02-01, 17:05
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Och du... sorry om jag hade en rutten attityd, en del av de mer hjarnsloa trollen tar fram det varsta i en.

/Micke
2015-02-01, 17:41
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Hort talas om Konfliktreportern? Jag brukar folja honom pa Twitter, det mesta stammer aven om man far soka vidare for att vara saker pa att han inte tweetar smorja. Den har gangen verkar det stamma om man korssoker lite.

Ja, jag brukar själv titta förbi hans twitterkanal med jämna mellanrum. En hel del av det jag har postat här i tråden har jag först sett där. Han är starkt pro-ukrainsk men verkar, precis som du säger, för det mesta hålla sig till fakta. Ibland spekulerar han dock väl vilt, som när han nu skriver att "Debaltseve kommer att falla snart". Så kan det förstås bli, men i brist på kristallkulor och siarförmåga är det nog klokare att avhålla sig från sådana bergsäkra prognoser.

Den som inte vet vad vi pratar om hittar Conflict Reporter här:

https://twitter.com/conflict_report

Citat:
Och du... sorry om jag hade en rutten attityd, en del av de mer hjarnsloa trollen tar fram det varsta i en.

Ingen fara, jag tog inte illa vid mig. Jag är själv hjärtligt trött på all skit som skrivs i tråden från båda läger.
2015-02-01, 18:06
Medlem
M.Skillts avatar
Ytterligare en buss med civila har blivit beskjutna, den har gangen nar de forskte lamna Debaltsivo, ryskt artilleri lyckades fa in en salva. Det rapporteras om handelsen just nu pa Ukrainska 112, pa deras live-stream.

/Micke
2015-02-01, 18:09
Medlem
Stabskaptens avatar
Ytterligare en ukrainsk nyhetsförmedlare bekräftar nu vad ryska LifeNews rapporterade igår - Nikishino är i separatisternas händer:

https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=ru&tl=en&u=http%3A%2F%2Fsociety .lb.ua%2Fwar%2F2015%2F02%2F01%2F294028_voennie_ost avili_nikishino_bliz.html
2015-02-01, 18:13
Medlem
Krösus Sorks avatar
Det finns en risk att det redan har tagits upp (det går ganska snabbt i den här tråden ibland).

En ryska har fängslats för spioneri, är det normal beteende för ett land som tydligen inte har trupper i Ukraina?

Jag menar i Sverige hade vi knappast fängslat någon om denne påstått att Sverige har trupper i Danmark, Ukraina eller Irak...
2015-02-01, 19:07
Medlem
Arons avatar
Citat:
Tyskland bedrev ett forsvarskrig med undantag for att man gick in i Polen.

/Micke

och annekteringen av hela tjeckien vad var det

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in