2015-01-29, 14:09
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Någon som faktiskt vet hur långt man kommer med oöppnad motor? Jätteturbo och eftermarknadssprut underförstått.

(det verkar går en bra bit över 300 men man vet ju inte om det är sjörövarhistorier man blir pålurad)

jag hade en 740 turbo med 182 hästars motorn och det gick att skrämma ut omkring 250-270 hästar ur den enbart genom att justera wastegaten och köra med så högoktanig bensin som möjligt.

Så om man fixar en 16 ventils topp, racing-kamaxel, nya stakar, större turbo osv så är det inga problem att passera långt över 300 hästar.

Enda problemet var att packningen till insuget inte tålde detta övertryck utan fick bytas vilket är ganska enkelt jobb.
Citera
2015-01-29, 19:53
Medlem
smurflers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
Det är väl bara att kolla vad en proffsbyggd Grupp H motor kostar till en rally 940. Cirka 150000 och ska du sen ha växellåda och bakaxel som pallar för trycket så tror jag inte 250000 räcker. Mitt råd: Fortsätt cykla eller köp en bil som redan har den effekt du vill ha.
Nej, för du får inte köra med turbomatad b230. Dessutom finns det en del typer av trim som du inte får göra (öka cylindervolymen osv).

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Så om man fixar en 16 ventils topp, racing-kamaxel, nya stakar, större turbo osv så är det inga problem att passera långt över 300 hästar.
Jomenvisst.

Skall du "inte ha några problem att passera långt över 300 hästar" så är det lite mer än så du skall titta på. Exempelvis portning, större ventiler, hårdare ventilfjädrar, nya spridare, större bränslepump, nytt insprut osv...

Det är en jävla skillnad på att bänka fem pass och att ha en körbar bil som håller.
Citera
2015-01-30, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
jag hade en 740 turbo med 182 hästars motorn och det gick att skrämma ut omkring 250-270 hästar ur den enbart genom att justera wastegaten och köra med så högoktanig bensin som möjligt.

Enda problemet var att packningen till insuget inte tålde detta övertryck utan fick bytas vilket är ganska enkelt jobb.

Nej, man får inte 270hk med ökat ladd på en b230et maskin.
I synnerhet inte med original motronic, orginal IC, orginal spridare och framförallt bör ju den gamle garret snurran nått sin pumpgräns då. (dessutom tjuvöppnar original WG pga för klen fjäder vid höga laddtryck, men det vet ni väl redan som åker 270hk. )

så tyvärr. skulle tippa på 220hk på sin höjd. sen hur länge du har 220hk innan insugstempen stuckit till skyarna är en annan sak.
Citera
2015-01-30, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Nej, för du får inte köra med turbomatad b230. Dessutom finns det en del typer av trim som du inte får göra (öka cylindervolymen osv).

Jomenvisst.

Skall du "inte ha några problem att passera långt över 300 hästar" så är det lite mer än så du skall titta på. Exempelvis portning, större ventiler, hårdare ventilfjädrar, nya spridare, större bränslepump, nytt insprut osv...

Det är en jävla skillnad på att bänka fem pass och att ha en körbar bil som håller.
Vilken b230 är det du tänker på. Dessa finns ju i turboversioner original. är de olagliga?
Men 400 hk ur en en rödblockare går om man har råd. 200 hk är inga problem. 250 går utan större kostnader. Sen när du ska upp mot och över 300 hk blir det dyrt. du behöver då eftermarknads kolvar och stakar vilka går på många tusen.Sen behöver du nytt insprutningssystem typ megasquirt Ny turbo osv. nöjd dej med 250 hk. Det går att plocka ut stabilt om du byter till större turbo och bättre ic samt höjer bränsletrycket 0,8-1,3 bars ökning.
Citera
2015-01-30, 14:57
Medlem
Av besiktnings skäl så är det jävligt mycket smartare att bygga på en befintlig turbo bil.
Byt:
Chip
Sprut
Turbo
Filter
Avgas

Så lär du ha en 350hk med 1,2bars laddtryck typ
Citera
2015-01-30, 15:03
Medlem
Jag tror en beg Merca AMG, BMW M, Camaro från 80-90-tal med turbokit, Corvette med turbokit, trimmad Audi S8, Ford Mustanf nya modellen med trim eller annan liknande bil blir billigare starkare och snabbar än en 740 trimmad till 300+ hk. Tror till och med en Volvo S80 V8 med trim blir bättre.
Citera
2015-01-30, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlazeHaze1
Av besiktnings skäl så är det jävligt mycket smartare att bygga på en befintlig turbo bil.
Byt:
Chip
Sprut
Turbo
Filter
Avgas

Så lär du ha en 350hk med 1,2bars laddtryck typ

Vad kostar det ungefär om jag lämnar in min 740 GL -84 till dig och får tillbaka den tillsammans med med papper från bromsbänk?

Hur mycket mer kostar det om jag precis som ts skulle vilja ha 400hk?
Citera
2015-01-30, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Vad kostar det ungefär om jag lämnar in min 740 GL -84 till dig och får tillbaka den tillsammans med med papper från bromsbänk?

Hur mycket mer kostar det om jag precis som ts skulle vilja ha 400hk?
Jag är långt ifrån en motobyggare, kan bara grunderna, men visst går det jaga billiga hästkrafter.

Chip: 2000kr
Spridare: Volvos gröna 1500kr
Avgas: 3" hemmabygge 1500kr
Luftfilter: 400kr
Turbo: Biltemas ca 4000kr
Ställbar westgate lär väl gå på en 2000kr?

Allt beror på hur mycket du kan göra själv
Citera
2015-01-31, 14:02
Medlem
Du måste skaffa en större motor att bygga på. 6cyl är perfekt. Leta upp en 2JZ från en Supra. Räkna med högt pris.
Citera
2015-01-31, 17:07
Medlem
smurflers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyFrida
Vilken b230 är det du tänker på. Dessa finns ju i turboversioner original. är de olagliga?
Alla. Du får inte köra med turbo eller kompressor.
Citera
2015-02-01, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Äldre BMW med rak 6:a är väl en ganska bra bil om man vill trimma?

Bilsport körde en artikel-serie för inte så länge sedan där de tog en BMW 325 med 192 hk och trimmade den till 400 hk (med det mesta original).

M50-motorerna ska gå bra att trimma. M50B25 oöppnad med rätt snurra bättre spridare, soppapump, annat sprut plus fler nödvändiga grejor så ska det gå att få ut 400 häst minst. Plus Arp-bult och coopering packning så har man en bil som inte rasar under första busrundan
Citera
2015-02-01, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlazeHaze1
Jag är långt ifrån en motobyggare, kan bara grunderna, men visst går det jaga billiga hästkrafter.

Chip: 2000kr
Spridare: Volvos gröna 1500kr
Avgas: 3" hemmabygge 1500kr
Luftfilter: 400kr
Turbo: Biltemas ca 4000kr
Ställbar westgate lär väl gå på en 2000kr?

Allt beror på hur mycket du kan göra själv

Jag är en motorbyggare som har plockat ihop många motorer men nu var det inte jag utan ts som ville ha 400 hk, inte 300 eller 375 utan 400, i en 740. Vad tror du det skulle kosta för en person som uppenbarligen inte kan mycket om motorer?

Jag säger att det är mycket billigare med en Ferrari 360 om man nu vill ha just 400 hk. Den går ju säkerligen att sälja när man tröttnat efter ett par tusen mil medan en trimmad Volvo är värd mer med motorn lös, om den fortfarande skulle vara hel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in