Citat:
Ursprungligen postat av
gaggzi
Novo Nordisk - enormt stabilt danskt läkemedelsföretag som växer så det knakar. De är mycket stora inom insulin för behandling av diabetes. Marknaden för diabetesläkemedel har vuxit med drygt 12% årligen de senaste 5-6 åren och fortsätter att växa då allt fler insjuknar.
De har flera storsäljare och flera nya produkter är på väg. Personligen ligger jag över 110% plus på tre år, vilket jag tycker är väldigt bra för ett stort och stabilt företag med liten risk och ett börsvärde på över 700 miljarder kronor.
Många köprekar och inget verkar antyda att tillväxten skulle avta. Handelsbanken plockade nyss in aktien i deras favoritportfölj.
Den största (och enda?) nackdelen enligt mig är de relativt låga utdelningarna med en direktavkastning på drygt 1,5% då jag normalt sett investerar i aktier med minst 3% direktavkastning.
Riktigt bra bolag och mycket möjligt att det är ett gott råd. Dock en ganska dyr aktie. Visst, kvalitet kostar, men i det priset den handlas för i nuläget är nog en hel del framtida vinstökningar redan inräknade.
Kan ändå vara ett bra köp, men skulle man få chansen att köpa den efter en dip vore det ännu mycket bättre.
Gällande utdelningen anser nog jag att ett bolag som växer såpass kraftigt gott kan använda vinsten till nyinvesteringar snarare än avkastning till ägarna, så det skulle jag inte bekymra mig om i just detta fallet. Så väl som Novo Nordisk förvaltar kapitalet behöver inte ägarna ha särskilt bråttom med utdelningarna.