2015-01-27, 21:57
Medlem
Novo Nordisk - enormt stabilt danskt läkemedelsföretag som växer så det knakar. De är mycket stora inom insulin för behandling av diabetes. Marknaden för diabetesläkemedel har vuxit med drygt 12% årligen de senaste 5-6 åren och fortsätter att växa då allt fler insjuknar.

De har flera storsäljare och flera nya produkter är på väg. Personligen ligger jag över 110% plus på tre år, vilket jag tycker är väldigt bra för ett stort och stabilt företag med liten risk och ett börsvärde på över 700 miljarder kronor.

Många köprekar och inget verkar antyda att tillväxten skulle avta. Handelsbanken plockade nyss in aktien i deras favoritportfölj.

Den största (och enda?) nackdelen enligt mig är de relativt låga utdelningarna med en direktavkastning på drygt 1,5% då jag normalt sett investerar i aktier med minst 3% direktavkastning.
2015-01-27, 23:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Warren Buffetts investmentbolag Berkshire Hathaway borde ju vara det bästa exemplet på aktier man ska gifta sig med.

Pålitligare och säkrare innehav går inte att få...

För den som tycker A-aktien är lite dyr så kan man köpa den betydligt billigare B-aktien.

Älskar designen på hemsidan för övrigt... Gjord i sann sparanda.

http://www.berkshirehathaway.com/

Lite andra bullar än hemsidan i valfritt biotechbolag...
Senast redigerad av kurt-sune 2015-01-27 kl. 23:53.
2015-01-28, 08:49
Medlem
Broheims avatar
Jag gillar ju Microsoft.

Väldigt lågt värderad just nu efter dippen igår.
Bara in och köpa för allt du har och aldrig sälja.
2015-01-28, 12:53
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Novo Nordisk - enormt stabilt danskt läkemedelsföretag som växer så det knakar. De är mycket stora inom insulin för behandling av diabetes. Marknaden för diabetesläkemedel har vuxit med drygt 12% årligen de senaste 5-6 åren och fortsätter att växa då allt fler insjuknar.

De har flera storsäljare och flera nya produkter är på väg. Personligen ligger jag över 110% plus på tre år, vilket jag tycker är väldigt bra för ett stort och stabilt företag med liten risk och ett börsvärde på över 700 miljarder kronor.

Många köprekar och inget verkar antyda att tillväxten skulle avta. Handelsbanken plockade nyss in aktien i deras favoritportfölj.

Den största (och enda?) nackdelen enligt mig är de relativt låga utdelningarna med en direktavkastning på drygt 1,5% då jag normalt sett investerar i aktier med minst 3% direktavkastning.

Riktigt bra bolag och mycket möjligt att det är ett gott råd. Dock en ganska dyr aktie. Visst, kvalitet kostar, men i det priset den handlas för i nuläget är nog en hel del framtida vinstökningar redan inräknade.

Kan ändå vara ett bra köp, men skulle man få chansen att köpa den efter en dip vore det ännu mycket bättre.

Gällande utdelningen anser nog jag att ett bolag som växer såpass kraftigt gott kan använda vinsten till nyinvesteringar snarare än avkastning till ägarna, så det skulle jag inte bekymra mig om i just detta fallet. Så väl som Novo Nordisk förvaltar kapitalet behöver inte ägarna ha särskilt bråttom med utdelningarna.
2015-01-30, 10:55
Medlem
brainoverflows avatar
Kolla upp Sectra.
Pressrelease från idag.
Googla runt på artiklar osv så ser du att det VERKLIGEN är en investering för framtiden.

Sectra gör huvudsakligen olika produkter och lösningar för att effektivisera sjukvård, vilket kommer kommer att bli mer och mer eftertraktat eftersom västvärldens befolkning blir äldre och äldre.
Sectras produkter har mkt hög kvalitetsstämpel redan nu och utvecklingen pekar fortsatt år rätt håll
Senast redigerad av brainoverflow 2015-01-30 kl. 11:39.
2015-01-30, 13:05
Medlem
Om din horisont verkligen är lång bör du inte fundera på värdering, utan enbart på bolagens affärsmodell och vinsttillväxt/stabilitet i vinsterna.

AtlasCopco och Nibe.
2015-01-30, 14:16
Medlem
Hej
Fingerprint kan idag köpas för lite drygt 32kr.
Tror starkt på att de når över 100 i år..Mkt pågrundav att mastercardkorten iår kommer att börja lanseras med en fingersensor istället för pinkod.
Det norska företag som gör korten har bekräftat att det är Fingerprint som levererar sensorerna.

Sedan har du nvp..
Svenskt företag som forskar i medicin.
Mer att läsa på neurostock.se
Och alias arlo arlo på Facebook.
Nvp köps idag för strax under 60 och dubblas innan årets slut.
Nvp kan också vara värdefullt gällande direktavkastning då det kan handla om 20-30 per aktie om 4-15 år.
Maila gärna om du kliver på dessa.
atm69-71 at hotmail.com
2015-01-30, 17:04
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Warren Buffetts investmentbolag Berkshire Hathaway borde ju vara det bästa exemplet på aktier man ska gifta sig med.

Pålitligare och säkrare innehav går inte att få...

För den som tycker A-aktien är lite dyr så kan man köpa den betydligt billigare B-aktien.

Älskar designen på hemsidan för övrigt... Gjord i sann sparanda.

http://www.berkshirehathaway.com/

Lite andra bullar än hemsidan i valfritt biotechbolag...

Har själv varit sugen på BRK.B men jag är orolig för post Buffert.
2015-01-30, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitorio
Sectra. Kom ihåg var du läste det först.

Håller med dig.
2015-01-30, 22:45
Medlem
Karjalainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Hej, jag var mer inne i aktiesparandet för några år sedan men tröttnade lite då de aktier jag hade. (H&M, Autoliv, Beijer Alma, Volvo och några till) utvecklades väldigt platt, jag sålde därför dessa....

När man nu vill börja investera igen så har alla dessa utom Volvo brakat iväg uppåt medan de andra jag haft under tiden utvecklats mycket dåligt.

Min horisont är mycket lång och jag ser därför gärna en bra direktavkastning.

Jag har i dagsläget de fyra nedan:
Acando (från Connecta)
Ratos
Swedbank
Tesla

Jag vill nu börja utöka portföljen och H&M, Autoliv och Beijer Alma känns fortfarande som bra företag som passar i min portfölj. Men eftersom alla stuckit iväg uppåt rätt brant så får jag känslan av att de är väldigt högt värderade. Jag har även en negativ syn på utvecklingen framöver, dock positiv på kort sikt p.g.a. alla stimulanser och låga räntor. Vilket gör det hela ännu svårare.

För att göra livet lite lättare tänkte jag fråga om vilken aktie jag ska köpa för att behålla härnäst?
Vilket kvalitetsbolag är mest undervärderat och ser bra ut på lång sikt?

Mina tips på aktier för den långsiktige spararen att äga i decennier framöver:

Industrivärden
SKF
Volvo
Maersk
Nokia
Kopparbergs bryggerier
Investor
Berkshire Hathaway
Seadrill

Om 20 år vet vi om jag hade rätt.

Man bör sprida ut sina köp över tid och ha aktier i flera olika bolag med exponering mot många olika branscher.

Lycka till!
2015-01-31, 02:01
Medlem
Om det ska vara en aktie som Du ska gå in tungt i och även kunna glömma bort några år och vara någorlunda safe så tar Du ett investmentbolag men var lite petig. Melker Schörling och Latour är fantastiska men gossarna (Melker Schörling och Gustaf Douglas) är till åren och chefsbyte är ingen kurshöjare. Därtill har de gått upp himla mycket. Ratos rekar jag inte, pga för krångligt system med preferensaktier samt svagare vd. Kinnevik för sårbara mot telecom. Handelsbankssfärens Industrivärden är toppen men något tung i papper osv vilket jag inte tror har framtiden för sig, åtminstone inte här i landet. Investor är SEBsfärens investmentbolag. Där har Du kontinuitet. Reservalternativ är Lundbergs. Det är också välskött, men Investor spöar Lundbergs över tid och längd. Om 10 år finns det aktier som har gått upp fan så mkt mer än Investor men risken är mkt mkt stor att Du plockar fel bolag. Bättre med 10-25 % per år i 10 år. Då är det roligare under resan. Därtill får Du utdelning. Det kan Du sätta sprätt på och unna Dig något roligt.

Köp kvalitet. Köp stora bolag. Köp bolag som går med vinst. Köp bolag som inte har för mycket skulder. Köp bolag med erfaren ledning. Dessa krav gör att aktien bli dyr men det lönar sig. Då kan Du gå in tungt. De stora drakarna kan eliminera eller köpa upp små uppstickare också. Låt andra förlora sina pengar i kämpande förhoppningsbolag på smålistorna.
2015-01-31, 09:51
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATM69-71
Hej
Fingerprint kan idag köpas för lite drygt 32kr.
Tror starkt på att de når över 100 i år..Mkt pågrundav att mastercardkorten iår kommer att börja lanseras med en fingersensor istället för pinkod.
Det norska företag som gör korten har bekräftat att det är Fingerprint som levererar sensorerna.

Sedan har du nvp..
Svenskt företag som forskar i medicin.
Mer att läsa på neurostock.se
Och alias arlo arlo på Facebook.
Nvp köps idag för strax under 60 och dubblas innan årets slut.
Nvp kan också vara värdefullt gällande direktavkastning då det kan handla om 20-30 per aktie om 4-15 år.
Maila gärna om du kliver på dessa.
atm69-71 at hotmail.com

Avundsvärt med vilken säkerhet du proklamerar att företagen kommer dubblas, tredubblas! Jag hoppas du belånat dig för allt du är värd så du får ut maximalt när dina säkra kort mångdubblas, vad skönt det blir för dig att bli mångmiljonär.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in