2015-01-31, 09:21
Medlem
I många av inläggen läser man om människor som mår psykiskt dåligt och ofta nämner självmord som den enda utvägen, jag sitter själv med liknande tankar och har planerat mitt tillvägagångssätt ganska länge,
jag har till och med förberett avskedsbrev där jag förklarar varför och att det inte finns något mina närmaste hade kunnat göra eller säga för att ändra mitt beslut, nu skiljer sig kanske min situation än del
från övriga trådskapare, jag mår dåligt psykiskt för att jag har fått diagnosen ALS,
mitt liv kommer bestå av en tilltagande förlamning i kroppen där jag kommer vara helt klar i huvudet, mag och tarmfunktioner kommer fungera, men jag kommer ha ett vårdbehov på 24/h fram till den dag då jag inte orkar andas längre.
För mig blir självmord ett sätt att få bestämma över mitt eget liv och hur och när det ska sluta, inte sjukdomens.

Men varför är det så tabubelagt?
Varför anses det som så fegt att avsluta sitt eget liv?
Bör man tillåta aktiv dödshjälp i Sverige, det ligger flertalet dödssjuka patienter på vårdkliniker runt om i Sverige och väntar på att få dö, vore det då inte värdigare att dom fick dö på eget initiativ utan den smärta dom kanske måste gå igenom innan det är dag?

Som det ser ut nu bor jag själv, har jag städhjälp, jag kommer sällan ut och träffar vänner, men jag jobbar heltid på ett kontor med en administrativ tjänst, till och från besöker jag mina föräldrar för att äta och träffa dom, vi diskuterar aldrig min sjukdom, min mor har nog svårt att acceptera sjukdomen och letar efter alla möjliga och omöjliga botemedel.

Att då ha dom komma och hälsa på mig när jag väl är så förlamad att jag inte kan röra mig själv skapar en obehag inom mig, deras dåliga samvete över att dom är maktlösa att göra någonting åt situationen men dom måste ändå komma och hälsa på.

Tankar på detta?

Mvh M_M
Citera
2015-01-31, 09:24
Medlem
Hur gammal är?
Citera
2015-01-31, 09:32
Medlem
Hade gjort samma sak i din sits. Levt livet tills dess att det inte är värt längre, sen frivilligt avslutat mitt liv.

Men lägg inte av för tidigt. Kämpa på och må väl fram tills dess!
Citera
2015-01-31, 09:38
Medlem
pickledonions avatar
Tråkigt. Vet du hur långt du har kvar? Är du tillfreds med situationen?

Hade nog också gjort som du. Kört tills det inte längre fungerar och sedan tagit mitt liv på ett så smärtfritt sätt som möjligt.

Jag tycker själv att vi borde tillåta dödshjälp. Det är inhumant att inte göra det. Ibland måste en människa få välja den enklaste utgången.
Senast redigerad av pickledonion 2015-01-31 kl. 10:28.
Citera
2015-01-31, 10:02
Medlem
yggdrazils avatar
Hur ämnar du hantera avsked? Ska man bara hitta dig död en dag eller kommer folk att få veta i förväg?
Citera
2015-01-31, 10:05
Medlem
Airwave92s avatar
Jag kan glädja dig med faktumet att forskare gör stora framsteg just inom detta området av sjukdomar

MS kommer antagligen vara nästan helt botat inom kommande 25 åren, just ALS verkar vara den mest allvarliga så hur det ligger med den är jag inte säker på, men som sagt så är dessa inom samma område

Det finns bromsmediciner, fick du dessa?
Citera
2015-01-31, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellin
Hur gammal är?

Nyss fyllda 40.

Citat:
Ursprungligen postat av Generalic
Hade gjort samma sak i din sits. Levt livet tills dess att det inte är värt längre, sen frivilligt avslutat mitt liv.

Men lägg inte av för tidigt. Kämpa på och må väl fram tills dess!

Det är svårt, jag är tvungen att jobba fram tills dess att jag är så dålig att jag inte kan ta ett arbete,
försäkringskassan är ganska hårda på den punkten.

Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Tråkigt. Vet du hur långt du har kvar? Är du till freds med situationen?

Hade nog också gjort som du. Kört tills det inte längre fungerar och sedan tagit mitt liv på ett så smärtfritt sätt som möjligt.

Jag tycker själv att vi borde tillåta dödshjälp. Det är inhumant att inte göra det. Ibland måste en människa få välja den enklaste utgången.

Tillfreds, tveksamt, men någonstans accepterar men det som håller på att ske, det finns ingenting jag kan påverka i sjukdomsförloppet, som det är nu vet ingen hur långt jag har kvar, det vi vet är att jag skiljer mig från normpatienten som har en livslängd på mellan 24-36 månader, jag har haft mitt i snart 4 år.

Min största skräck är när det börjar i överkroppen, ansikte och svalg, salivavsöndringen brukar öka så man dreglar och man kan inte svälja själv utan måste sondmatas.

Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Hur ämnar du hantera avsked? Ska man bara hitta dig död en dag eller kommer folk att få veta i förväg?

Jag tar inget avsked, utom till 1, henne har jag lovat, och det är hon som vet om mina planer, det är även hon som kommer sköta det juridiska åt mig, dom andra får ett brev på posten där jag tackar för stöd och hjälp. Det skulle bli allt för tungt att ta farväl av familj och vänner, därför har jag valt en person som vet vad jag har planerat.
Som det ser ut nu blir det antingen städpersonalen eller polisen som hittar mig, är det städpersonalen lägger jag en lapp innanför dörren där jag förklarar läget och ber dom kontakta polisen, eller så skickar jag ett mail till en polismyndighet längre upp i landet som sen får skicka mailet vidare vilket ger mig mer tid.

Mvh M_M
Citera
2015-01-31, 10:16
Medlem
Nya Stehpen Hawking?
Citera
2015-01-31, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Jag kan glädja dig med faktumet att forskare gör stora framsteg just inom detta området av sjukdomar

MS kommer antagligen vara nästan helt botat inom kommande 25 åren, just ALS verkar vara den mest allvarliga så hur det ligger med den är jag inte säker på, men som sagt så är dessa inom samma område

Det finns bromsmediciner, fick du dessa?

Israel gör tester med med en medicin som heter NuOwn som bygger på stamceller,
dom har ansökt om att testa preparatet i USA och ligger i en snabbfil för godkännande av testerna.
i dagsläget finns det endast ett preparat, vilket jag äter,
men det är ganska trubbigt och inte så effektivt, man räknar med 10-12% längre livslängd.

Problemet ligger i att forskarna idag inte har en aning om vad som orsakar sjukdomen, dom vet att en del i gåtan är ett felveckat protein, men det är ungefär allt.

Mvh M_M
Citera
2015-01-31, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
Nya Stehpen Hawking?

Sett till livslängd kanske, intelligensmässigt, far from it. :-)

Mvh M_M
Citera
2015-01-31, 10:37
Medlem
Beklagar att du fått denna sjukdom så ung! Min mor jobbar som sköterska för patienter med din sjukdom, tyvärr är deras liv inget vidare! Tycker du skall leva livet som om det var din sista dag men ta inte livet av dig förrän kroppen har blivit konstig, dra till Schweiz eller Holland och avsluta det värdigt!

Med vänlig hälsning,
Citera
2015-01-31, 10:45
Medlem
JBernards avatar
Jag har full förståelse och skulle förmodligen välja att göra samma sak i din situation. När bestämmer du att det är dags? Hur lång tid bedömer du själv att du vill fortsätta leva?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in