2015-01-30, 18:46
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Hon kan ha haft allvarliga, men inte dödliga skador och har drunknat på platsen. Skadade människor springer inte ner i isvakar i en handvändning och drunknar. På tok för nära bryggan dessutom.

Hade varit bra om en lokalbo kunde uppskatta vattendjupet just där vid första vaken.
Egendomlig vak, bara just där var ett hål. Kan det vara upphackat av människohand?

Men det här eviga tjatet om "vak". Det syns ju tydligt på bilden att någon har sågat upp ett runt hål i isen bredvid räddningstjänstens vak.
Och varför ska lokalbor uppskatta vattendjupet? Det kan jag uppskatta imorgon, eller vem som helst, om det behövs.
Citera
2015-01-30, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
EDIT. Kan hon ha haft "dispositionsrätt" över en av "familjens bilar" - den som var registrerad på US. Det var den nyaste bilen (årgång 2008) och med delat vårdnad - antar jag - skulle hon och barnen åka mellan Uppsala - Sigtuna - Uppsala. Övriga bilar var årgång 1998.

B.t.w. bilparken verkar inte stämma överens med lyxvilla, pool och stor båt. Men dom kanske gjorde den prioriteringen.

Villan har av många beskrivits som en tämligen vanlig villa, uppskattningsvis värd runt 4 mkr (känns inte som mycket eftersom det är nära sthlm). Varken poolen eller båten beskrivs heller som särskilt anmärkningsvärda eller flådiga. Lägg till bilarna som inte heller är extraordinära, jag har till exempel en nyare bil och är knappast rik för det.

Efter vad som framkommit anser jag det vara en vanlig barnfamilj i medelklassen, möjligtvis i den högre skalan. Men knappast en rik familj tillhörande någon överklass.
Citera
2015-01-30, 18:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glue
Naturligt vis, men har aldrig hört talas om att de ställer ut en husbil på plats, i två hela dagar dessutom. Det vanliga brukar väl vara att man ber allmänheten höra av sig till polisens tipstelefon.
I samband med dubbelmordet i Flakeböle 2012 ställde polisen upp en husbil: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5434333
Citera
2015-01-30, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boobbo
Villan har av många beskrivits som en tämligen vanlig villa, uppskattningsvis värd runt 4 mkr (känns inte som mycket eftersom det är nära sthlm). Varken poolen eller båten beskrivs heller som särskilt anmärkningsvärda eller flådiga. Lägg till bilarna som inte heller är extraordinära, jag har till exempel en nyare bil och är knappast rik för det.

Efter vad som framkommit anser jag det vara en vanlig barnfamilj i medelklassen, möjligtvis i den högre skalan. Men knappast en rik familj tillhörande någon överklass.

OK, verkar rimligt.
Citera
2015-01-30, 18:53
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Men det här eviga tjatet om "vak". Det syns ju tydligt på bilden att någon har sågat upp ett runt hål i isen bredvid räddningstjänstens vak.
Och varför ska lokalbor uppskatta vattendjupet? Det kan jag uppskatta imorgon, eller vem som helst, om det behövs.

Och i det runda uppsågade hålet trillar hon ner och tas upp i dykarnas. Det var tunn is på platsen redan på fredagen. Vem har sågat upp det runda, menar du? En dykare? En mördare? Pimpelfiskare med stort hopp om jättefångst?

Det kom 1,3 mm snö i Sigtuna fredagen 23 jan. och 3,8 mm lördagen 24 jan.
Senast redigerad av larsingvarsfru 2015-01-30 kl. 18:58.
Citera
2015-01-30, 18:57
Medlem
Citat:

Då har vi helt olika uppfattningar därvidlag.
Citera
2015-01-30, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
I samband med dubbelmordet i Flakeböle 2012 ställde polisen upp en husbil: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5434333
Okej, kanske något de tar till ibland. De kanske har fått insikten om att de får fler uppgifter om de finns på plats. Folk är kanske för lata eller osäkra på om de verkligen sett eller hört något av vikt och struntar i att kontakta polisen, men om de finns där ligger det närmare till hands att gå in och delge sina iakttagelser.
Mycket bra att de är grundliga och att man lägger ner resurser på sådant här! Precis som sig bör.
Citera
2015-01-30, 19:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glue
Okej, kanske något de tar till ibland. De kanske har fått insikten om att de får fler uppgifter om de finns på plats. Folk är kanske för lata eller osäkra på om de verkligen sett eller hört något av vikt och struntar i att kontakta polisen, men om de finns där ligger det närmare till hands att gå in och delge sina iakttagelser.
Mycket bra att de är grundliga och att man lägger ner resurser på sådant här! Precis som sig bör.
Ja, när jag var i husbilen i Löttorp berättade polisen att det ibland kom in folk och bara ville prata. Efter en stund kom det fram uppgifter som kunde vara till nytta. De hade aldrig kommit fram i telefon.
Citera
2015-01-30, 19:13
Medlem
Citat:
Och i det runda uppsågade hålet trillar hon ner och tas upp i dykarnas. Det var tunn is på platsen redan på fredagen. Vem har sågat upp det runda, menar du? En dykare? En mördare? Pimpelfiskare med stort hopp om jättefångst?

När det gäller isvett skriver rättviks kommun detta

"Isen bildas oftast först i grunda vikar. Det kan finnas svagare områden längre ut och även så kallade vindbrunnar.
Om det ligger snö på isen fungerar snön som isolering och fördröjer isens tillväxt.
Isen är därför ofta svagare under snöfläckar. Även vid stark kyla kan isen smälta under snön om vattnet är strömt. Den genomskinliga, hårda isen kallas kärnis. För att man skall känna sig säker på kärnis skall den vara minst 10 cm tjock."

Jag tror att det så nära land och snötäckt var mer sk snöis dvs väldig svag och lucker is än kärnis.
Citera
2015-01-30, 19:37
Medlem
afvongreves avatar
Citat:

Det var säkert en fiskare som var ute på fredag kväll i -15 grader! Under fredag kväll blev isen tjockare o tjockare hela tiden för det var kallt.
Citera
2015-01-30, 19:43
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Det var säkert en fiskare som var ute på fredag kväll i -15 grader! Under fredag kväll blev isen tjockare o tjockare hela tiden för det var kallt.

-15?
-5 grader möjligen:

http://www.klart.se/väder-sigtuna.html?v=historik
Citera
2015-01-30, 19:47
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
-15?
-5 grader möjligen:

http://www.klart.se/väder-sigtuna.html?v=historik
Det där visar en medeltemperatur, det blev riktigt kallt på fredagkväll från en mild morgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in