2015-01-30, 00:10
Medlem
CSN har betalat mitt studiebidrag nu i 5 månader. Jag har varit sjuk (varit hos läkaren men ett intyg kostade 300 kr så hade inte råd.)
Nu är jag skyldig dem 5000 och vet fan inte var jag ska få pengar ifrån. Någon som vet var en 16 åring kan få jobb? Har en stor erfarenhet av förskolejobb. Men anställer dagis en tonåring, om det inte är sommarjobbsanställning? (Det här var nog den mest passande tråden jag kunde hitta haha)
2015-01-30, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Röbbesnöbbe
Jäklar alltså. Det var exakt ett sånt svar jag letade efter, tackar så hjärtligt! Hjälper skitmycket det där!

Några följdfrågor/råd då, eftersom jag verkligen inte vet något. Visste knappt vad en fond egentligen var för 1 månad sedan. Har ungefär 166k allt som allt i dagsläget varav 40k är lån. Ska flytta strax och därmed börja ta lån igen (därför hela denna frågan kom upp egentligen). Tänkte att jag lägger runt 25k på lönekontot för att enkelt ha tillträde till det. Lägger kanske 50k på indexfonder, kanske runt 15k på enquest som någon tipsade mig om och resten på carnegie (där jag nu redan har fixat ett konto ). Låter det vettigt eller?

Som sagt så är jag helt värdelös på sånt här. Har egentligen ingen annan än internet och fråga. Frågade farsan men han har nån som tar hand om sånt här åt honom och morsan är det ingen idé att fråga. Är det vettigt eller?

Åter igen, extremt tacksam för svar. Tackar väldigt mycket för ditt förra svar, hjälpte verkligen!

MVH

Röbbesnöbbe

Edit: Fick även tipset om excalibur, men det säger mig inte så mycket, mer än att den har växt cirkus 3,5% i år.

Låter absolut vettigt, förutom att jag inte har en aning om vad enquest är

Som sagt, det viktiga enligt mig är att pengar som du inte behöver på ca fem år och uppåt placeras på börsen och i ditt fall i några indexfonder med låg avgift i ett ISK, och att du har alla dina cash förutom dom du vill ha väldigt tillgängliga på bättre konton med högre ränta framöver, och se till så det omfattas av insättningsgarantin.
2015-01-30, 03:21
Medlem
.Dorfs avatar
Varför är det ett krav att ha läst matte C för naturvetenskapligt basår på GU men inte på något annat universitet? Har inte MaC i ryggsäcken och känns drygt att läsa en termin på komvux för att sedan läsa ytterligare på universitet när jag inte behöver högre nivå än C för mitt program(veterinär)..
2015-01-30, 09:17
Medlem
Emerain jag har tre frågor!
1: om man är registrerad på 30 hp 100% fristående kurs men i anmälan till csn skrivit 30 hp 100% kurs inom programmet blir man återbetalningsskyldig?

2: när kollar csn registreringar? Exempelvis VT-14, när kollas det?

3: När kollar dom årsinkomst? Kan dom se vilken termin man tjänat penharna?
2015-01-30, 11:14
Medlem
Behöver få in 9.5hp till csn för att kunna få pengar. Ringde min lärare och hörde om jag kunde tenta av kursen snabbare vilket tyvärr inte gick. Däremot sa han att han kunde skicka in ett brev där han bekräftade att jag aktivt deltog i undervisningen.

Kommer detta hjälpa i mitt fall tror ni? Kursen är på 10hp och jag saknar som sagt 9.5hp.

Ingen som vet något?
2015-01-30, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Behöver få in 9.5hp till csn för att kunna få pengar. Ringde min lärare och hörde om jag kunde tenta av kursen snabbare vilket tyvärr inte gick. Däremot sa han att han kunde skicka in ett brev där han bekräftade att jag aktivt deltog i undervisningen.

Kommer detta hjälpa i mitt fall tror ni? Kursen är på 10hp och jag saknar som sagt 9.5hp.

Ingen som vet något?

Verkligen inte. Du saknar 9.5 hp och när du har klarat dem 9.5 hp så kan du få CSN. CSN skiter fullständigt om du är på föreläsningarna.
2015-01-30, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niNjagoat
Verkligen inte. Du saknar 9.5 hp och när du har klarat dem 9.5 hp så kan du få CSN. CSN skiter fullständigt om du är på föreläsningarna.

Läraren påstod att det hade hjälpa i andra fall.
2015-01-30, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Eftersom de Mini futures som du syftar på är noterade på den svenska börsen så har de endast öppet de svenska öppettiderna, även om underliggande S&P 500 handlas vidare under kvällen. Det innebär också att dessa instrument normalt vid öppning rättar sig efter vad som har hänt i USA på kvällen. Sedan så handlas de under hela dagen tills dess att den svenska marknaden stänger.

/Dan, Avanza

Jag förstår inte riktigt. Hur ska jag med mitt analysprogram följa kursen under "svensk tid" när sp500 är stängt??
2015-01-30, 13:49
Medlem
Jag saknar 1 jävla pisspoäng för fortsatt CSN och mig veterligen är CSN jävligt hårda när det kommer till regler och sådant. Finns det möjlighet för medmänsklighet att "föra över" denna poäng till nästa års poängkrav, typ att jag måste klara 46 poäng istället för 45. Jag har kollat runt efter random internetkurser och sånt men verkar inte som att jag kommer kunna casha in några pinnar innan mars vilket ju är helt förjävligt irriterande (efteranmälan -> reservplats). Redan suttit i telefonkö till CSN ett par gånger man aldrig hunnit sitta klart så tänkte jag lika gärna kan höra här.
Misstänker väl att det är kört...
2015-01-30, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
Jag saknar 1 jävla pisspoäng för fortsatt CSN och mig veterligen är CSN jävligt hårda när det kommer till regler och sådant. Finns det möjlighet för medmänsklighet att "föra över" denna poäng till nästa års poängkrav, typ att jag måste klara 46 poäng istället för 45. Jag har kollat runt efter random internetkurser och sånt men verkar inte som att jag kommer kunna casha in några pinnar innan mars vilket ju är helt förjävligt irriterande (efteranmälan -> reservplats). Redan suttit i telefonkö till CSN ett par gånger man aldrig hunnit sitta klart så tänkte jag lika gärna kan höra här.
Misstänker väl att det är kört...

Tror knappast att dom accepterar det, men det kan ändå vara värt ett försök att fråga. Förra året var jag utan pengar i två månader på grund av 0.5 jäkla skitpoäng! Hör gärna av dig här om du lyckas eller inte, vill också gärna veta om det är möjligt!

edit: Det du kan göra är att be din lärare rapportera in att du klarat av en del av kursen motsvarande 1hp, det är okej enligt CSN. För jag antar att du läser någon kurs nu?
Senast redigerad av Derivative 2015-01-30 kl. 14:19.
2015-01-30, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Tror knappast att dom accepterar det, men det kan ändå vara värt ett försök att fråga. Förra året var jag utan pengar i två månader på grund av 0.5 jäkla skitpoäng! Hör gärna av dig här om du lyckas eller inte, vill också gärna veta om det är möjligt!

edit: Det du kan göra är att be din lärare rapportera in att du klarat av en del av kursen motsvarande 1hp, det är okej enligt CSN. För jag antar att du läser någon kurs nu?

Ska försöka ringa på måndag igen, hinner ej idag. Jag läser två kurser med labbar nu varav själva labserierna ger 2 respektive 3 hp, dock så är det typ sju labbar i ena kursen som alla ligger utspridda fram till i mitten av mars och man får godkänt när alla labbar är godkända. Dessa labbar gör man inte heller i en "handsvängning" direkt (ganska avancerade). Skulle väl kunna höra efter hälften av labbarna om examinatorn skulle kunna tänka sig att "delrapportera" in någon enstaka hp men oklart om han är så sugen på det, om det ens administrativt är möjligt så att säga.

Men lovar höra av mig gällande hur CSN ställer sig till "uppskjutande" poäng.
2015-01-30, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
Ska försöka ringa på måndag igen, hinner ej idag. Jag läser två kurser med labbar nu varav själva labserierna ger 2 respektive 3 hp, dock så är det typ sju labbar i ena kursen som alla ligger utspridda fram till i mitten av mars och man får godkänt när alla labbar är godkända. Dessa labbar gör man inte heller i en "handsvängning" direkt (ganska avancerade). Skulle väl kunna höra efter hälften av labbarna om examinatorn skulle kunna tänka sig att "delrapportera" in någon enstaka hp men oklart om han är så sugen på det, om det ens administrativt är möjligt så att säga.

Men lovar höra av mig gällande hur CSN ställer sig till "uppskjutande" poäng.

Säg att du inte har pengar till mat och hyra så kanske dom känner lite medlidande. Administrativt är det inga problem, räcker nog att läraren skickar ett personligt brev till dom. Hoppas det löser sig iaf!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in