2015-01-30, 06:25
Medlem
Jag har fått klartecken av min hyresvärd (privat värd) att få stambyte och köksrenovering.
Bor i en etta mitt i city och har i nuläget en liten kokvrå med gasspis, handfat, 2 stora skåp ovanför diskbänken, 2 skåp under bänken, samt ett litet fönster ut mot innergården.
Total kokvrå-yta är 5-6 kvm.

Det kommer hit en representant från hyresvärden inom kort och skall göra en bedömning och kolla med mig vilka behov och önskemål jag har.

----------------------------------------------

Sen kommer dom riva ut allt och byta stammarna, lägga nytt golv, fixa ny spis, nya skåp, bänkskivor och måla om m.m.

Min fråga är: -Vad Ni tror det kommer att kosta mig i höjd månadshyra?
Jag kommer köra en vanlig gasspis, vita enklare träskåp från typ IKEA.
6 kvm golv av något hårdare "stenplatte-golv" i grått eller svart. Går väl att fixa billigt från alla byggbolag?

Sen ska hela kokvrån målas vit.

Vad ska jag tänka på när det gäller tak och bänkbelysning, eluttag m.m.?
Är det bra att bygga in en micro i något av skåpen för att spara plats?

(Kyl och frys har jag köpt helt nytt och det står precis utanför köket, fast i vardagsrummet.

Jag har aldrig byggt om något kök/kokvrå i hyresrätt förut och tar tacksamt emot förslag på tips och vilka minor man kan tänkas gå på...

Hur har Ni andra gjort som gått igenom denna process?
Citera
2015-01-30, 07:30
Medlem
Det finns ingen särskild gräns för hur en hyreshöjning ser ut, utan det som gäller är som du säkert känner till ett bruksvärde som jämför samma standard med liknande lägenheter i närheten.
Att byta en spis ger inte en högre hyra om inte standarden höjts, t.ex från en gammal vanlig spis med kokplattor till en induktionshäll med varmluft.

När det gäller höjningen av hyran för ny köksinredning med luckor utgår Hyresgästföreningen från antalet meter skåp i sin kalkyl. Antal meter ny köksinredning gånger ett påslag, när jag ringde och pratade med dem i och med att mitt kök byttes ut i min hyresrätt. Vill du ha en inbyggd micro och inte hade det innan blir det också påslag.
Trevligt om du får bestämma angående spotlights och eluttag, det var inget som min hyresvärd frågade mig om.

Jag fick en hyreshöjning på 800kr ungefär. Detta var för ett fullstort kök med allt bytt och ommålat. Men i den hyreshöjningen var också inbakad att de började med en ny värdesmodell, där centrala lägenheter blev högre värderade. Så även det bör då ha varit inbakad i den här höjningen.

Jag tycker att du ska fråga Hyresgästföreningen. Är du inte medlem, så bli det i alla fall under perioden som stambytet ska ske. Kan vara bra stöd om du ska ha hyresnedsättning under renovering och inte vet med hur mycket. Glöm inte att du ska ha avdrag under den tiden du inte kan använda köket.
Senast redigerad av SnutParty 2015-01-30 kl. 07:36.
Citera
2015-01-30, 07:52
Medlem
Tack för ett bra svar.

Jag känner värden lite så jag får nog ganska fria tyglar när det gäller val av materiel m.m.
Bara man håller sig till det "normala" så att nästa hyresgäst kan flytta in utan att behöva önska att bygga om direkt.

Pratade med en granne i porten bredvid som gjort samma sak för 1 år sedan. Han hade ett större kök än mig och fick en höjning på bara 450 kr per månad.
Där gjorde värden även ett stambyte, rev ut allt och installerade ett helvitt IKEA-kök.

Blir väl nåt liknande för mig då?

Fast jag vill ju helst ha marmorskiva m.m.

En skjutdörr mellan kokvrå och vardagsrum vore det mest perfekta.
Ska fråga personen som kommer hit angående det.
Citera
2015-01-30, 07:57
Medlem
Sen måste det väl finnas regler på att efter ett visst antal år så "måste" hyresvärden" höja standarden i hela lägenheten? För just nu ser köket ut att senast fixats 1958 typ...

Jag har en väldigt billigt hyra redan nu. (3500 kr per månad mitt i stan).
1 rum och kokvrå. Stort badrum med badkar. Hall. Gemensam balkong.
3 fönster mot fin innergård.

Badrum och vardagsrum är redan renoverade. Nytt kakel, nymålat m.m.
Det enda jag vill fixa är att slipa parkettgolvet, eller lägga nytt golv över det.
(Ja jag vet att man ska spara gamla parketter, men denna är ganska sliten nu)...

Sen vill jag lägga samma klinkersgolv i hallen som jag kommer få i köket.
Citera
2015-01-30, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 191213
Sen måste det väl finnas regler på att efter ett visst antal år så "måste" hyresvärden" höja standarden i hela lägenheten? För just nu ser köket ut att senast fixats 1958 typ...

Jag har en väldigt billigt hyra redan nu. (3500 kr per månad mitt i stan).
1 rum och kokvrå. Stort badrum med badkar. Hall. Gemensam balkong.
3 fönster mot fin innergård.

Badrum och vardagsrum är redan renoverade. Nytt kakel, nymålat m.m.
Det enda jag vill fixa är att slipa parkettgolvet, eller lägga nytt golv över det.
(Ja jag vet att man ska spara gamla parketter, men denna är ganska sliten nu)...

Sen vill jag lägga samma klinkersgolv i hallen som jag kommer få i köket.
Din hyresvärd ska rätta till fel och brister i lägenheten genom regelbundet underhåll. Parkettgolv ska slipas med jämna mellanrum (ca-20 år) och är det slitet är det förmodligen dags. Det är ingenting du står för, så det är bara att påvisa felet. Nytt golv i hallen låter trevligt! Alltid skönt att fräscha upp i första rummet man kommer in i, blir trevligt när gäster är över.
Citera
2015-01-30, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnutParty
Din hyresvärd ska rätta till fel och brister i lägenheten genom regelbundet underhåll. Parkettgolv ska slipas med jämna mellanrum (ca-20 år) och är det slitet är det förmodligen dags. Det är ingenting du står för, så det är bara att påvisa felet. Nytt golv i hallen låter trevligt! Alltid skönt att fräscha upp i första rummet man kommer in i, blir trevligt när gäster är över.

Ok då visar jag parketten för killen från värden.
Tror inte vardagsrumsgolvet har blivit behandlat på minst 30 år...

Går det slipa hur många gånger som helst?
Detta golv ser ut att sjunga på sista versen.
Sprickor, små flishål, fläckar m.m.

Kanske läge att lägga helt nytt..
Citera
2015-01-30, 10:02
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Tack för ett bra svar.

Jag känner värden lite så jag får nog ganska fria tyglar när det gäller val av materiel m.m.
Bara man håller sig till det "normala" så att nästa hyresgäst kan flytta in utan att behöva önska att bygga om direkt.

Pratade med en granne i porten bredvid som gjort samma sak för 1 år sedan. Han hade ett större kök än mig och fick en höjning på bara 450 kr per månad.
Där gjorde värden även ett stambyte, rev ut allt och installerade ett helvitt IKEA-kök.

Blir väl nåt liknande för mig då?

Fast jag vill ju helst ha marmorskiva m.m.

En skjutdörr mellan kokvrå och vardagsrum vore det mest perfekta.
Ska fråga personen som kommer hit angående det.

Ett stambyte sker ej, per lägenhet! Utan det görs i ett svep i hela trappuppgången,
från toppvåning till källaren!
Citera
2015-01-30, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Ett stambyte sker ej, per lägenhet! Utan det görs i ett svep i hela trappuppgången,
från toppvåning till källaren!

Ja självklart vet jag om det.

Hyresvärden sa att dom kommer att byta stammar i hela min port.

Blir väl en lång process detta?
Vi har 6 våningar. Och kommer bara byta rakt ner från vån 6 till 1.
Sen är det klart för denna gång.
Citera
2015-01-30, 10:28
Medlem
Citat:
Ok då visar jag parketten för killen från värden.
Tror inte vardagsrumsgolvet har blivit behandlat på minst 30 år...

Går det slipa hur många gånger som helst?
Detta golv ser ut att sjunga på sista versen.
Sprickor, små flishål, fläckar m.m.

Kanske läge att lägga helt nytt..
Ett parkettgolv kan slipas tre fyra gånger har jag för mig att jag läst. Även om golvet ser för jävligt ut nu så kommer det bli hur fint som helst efter slipning. Håligheter fyller golvgubbarna till. Vårt golv blev sanslöst bra, såg så fult ut innan slipning att jag hade väldigt låga förväntningar.
Sprickor och fläckar slipas ju ner och bort så inga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in