2015-01-30, 00:55
Medlem
Mvagrippa kan det vara så att Berglings placering hos druserna (Jumblatt som hade så många sovjetiska medaljer att han behövde stöd om han skulle bära alla samtidigt) i Libanon var en del i spelet som OP sanktionerat när det gäller kontakter med Sovjet som ju var av en viss omfattning. Kontakter med fokus på det Palestinska problemet och att Valentin var motor i den planen.

Det rök under fötterna på Bergling med Säpos misstankar och han kunde då finnas utom räckhåll på uppdrag under sken av FN-observatörssatus där han samtidigt kunde vara en direkt hemlig diplomatisk länk till Sovjetiska intressen i regionen och åtnjuta deras förtroende och utgöra ett samband mellan IB:s östkontaktnät på högsta nivå och Sovjets allierade i mellanösternkonflikten.

Enligt Säpo var det ju en kohandel mellan dem och Israelerna som gjorde att Bergling kunde gripas då han var utom deras räckhåll.

Efter gripandet och domen med påföljande straff fick han ju en mild behandling med tanke på hans förräderi. Redan hade en utslussning påbörjats med förflyttning etc innan OP mördades och sedan fortsatte det i snabb takt med permissioner.

Mordet på Palme och Bergling med kanske ganska djupa kunskaper om detta dubbelspel med Sovjet var dock ett orosmoment. Kanske hade Bergling babblat om det med Israelerna t ex. Kanske visste han såpass mycket och kretsarna kring Palmes dubbelspel att han fick hjälp att fly för att komma ur vägen och att inte utgöra ett orosmoment för mörkläggarna av Palmemordet.

GRU skickade runt Bergling och sedan kom han tillbaka till druserna men då i GRU:s direkta sold.
Citera
2015-01-30, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
All cred till er som försöker bringa klarhet i dettta falllet, men ge upp ni lommer ingen vart, lägg ner.

För att?

Nej, det tror inte jag heller ärligt talat.
Men det är lite som ett pussel.

Jag är mest intresserad av möjliga motiv till mordet på Olof Palme.
Där kan man eventuellt skönja ett svar.

Ser man till vad man kommit fram till på 29 år är det helt hopplöst.

Vad finns med "säkerhet"?

Man, vithyad, 25-45 år, 175-190 cm, kraftig ryggtavla, vältränad, studsande steg, blå/grön täckjacka eller knälång rock, olika uppgifter om huvudbonad eller barhuvad, eventuellt mörkhårig till cendréfärgat hår. Två kulor av metal piercing. Troligt vapen .357 Magnumrevolver.
Gärningsmannen sågs senast vid krönet Tunnelgatan/Malmskillnadsgatan.
Citera
2015-01-30, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tror man ska titta hur han först fick jobb på SÄPO och sedan få det skyddsklassade jobbet på försvarsstaben. Vilka var det som godkände detta? Varningsklockorna ringde tidigt för att bli rena klockspelet när han började spöa upp sina kvinnor och bete sig. Hans resor till Öst-berlin borde också gett höjda ögonbryn.

Precis... det bör hänga ihop hela vägen dvs vara någon ganska högt uppe men makt i båda lägren men det gjorde det nog enklare att Tore hade tjänstgjort som vanlig polis med honom. Man är kanske mer misstänksam mot folk man inte känner till.

Vad tror du om iden att Östkontakterna med KGB/GRU via IB är involverade? Det skulle kunna vara en indikation på att kontakterna var mera djupgånede och sanktionerade av OP än vad någon anat.
Citera
2015-01-30, 01:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Precis... det bör hänga ihop hela vägen dvs vara någon ganska högt uppe men makt i båda lägren men det gjorde det nog enklare att Tore hade tjänstgjort som vanlig polis med honom. Man är kanske mer misstänksam mot folk man inte känner till.

Vad tror du om iden att Östkontakterna med KGB/GRU via IB är involverade? Det skulle kunna vara en indikation på att kontakterna var mera djupgånede och sanktionerade av OP än vad någon anat.

Att Stig Bergling kommer hem och placeras på ryssroteln är inte direkt något överbetyg till Olof Frånstedts säkerhetskontroller. Svårt att gissa med Tore Forsbergs åsikter runt SB.

Involverade i MOP?eller Bergling? eller generellt? När man ser på Sverker Åströms karriär är det märkligt hur han kan stiga i grader trots att det finns misstankar mot honom redan 1944. Tror vi har ett antal obehagliga överraskningar framför oss ang svenska landsförrädare.

Därför jag mellan varven kommer tillbaka till att klarhet måste bringas om de svenska STASI-agenterna. Man måste gå till botten med vilka som hade lojaliteten i Lubjanka. Både inom politiken, statsförvaltningen och inte minst presskåren.
Citera
2015-01-30, 01:30
Medlem
Citat:
Skelleftehamnsmannen säger sig se männen på Tunnelgatan väster om sveavägen 2320-25. I GK anges den vita volvon varit på plats 2335-40 öster om Sveavägen på Luntis så den kan inte ha med skelleftehamnsmannen att göra,

Blå Merca / BMW när drog dom och vem säger det. Järva krog är jävligt långt från mordplatsen.

som du vet när Sigge Cedergren backat upp för att den vita volvon har stängt honom två gånger. När han står där så hör han två skott och säger till sin medpassagerare något om. Det är vilda västern i stan. samtidigt kör båda bilarna Vita Volvon och blå Mercan/BMW.Det är sigges vittnesmål. Därefter kör Sigge Luntmakargatan mot enkelriktat luntmakargatan fram till Tegnergatan och gör en U sväng och parkerar bilen vad jag förstår på luntmakargatan i rätt körriktning. Han har nog inte kört speciellt fort när han kör mot enkelriktat.
När han efter en stund kliver ur bilen kommer en man springande. I förhöret med Jörgen Almblad frågar Jörgen vad kan du säga om denna man. Ja han stirrade så på mig- Jörgen A han stirrade på dig -Sigge ja precis som han kände igen mig eller något sånt Jörgen A kände du igen honom. Sigge-
Nej.
Jag tror det är mördaren. Han var på väg mot Hotell Birger Jarl återamlingsplatsen i plan B.
På vägen dit ses han ytterligare av ett vittne som ser en man kommer springande.Han beskriver hans utseende med bla att han hade rektangulär ansiktsform. Den springande mannen springer sedan vidare höger, kvarteret över hotell Birger Jarl. och sannolikt sedan ner till Birger Jarl. där plockas han upp av den blå Mercan eller BMW:n de kör Roslagstull ut svänger vänster Enköpingsvägen tror jag den heter mot Järva krog. Där kommer två personer gående och ser en blå Merca eller BMW komma körande i full fart. De hade strax före sett en vit Volvo backat upp från Järva krog upp på Enköpingsvägen med släckta ljusen. Den blå bilen stannar bakom den vita volvon. Ut hoppar en man och sätter sig i den vita Volvon. Den blå bilen sticker vidare mot Enköping, den vita Volvon kör mot Uppsala. Det tror jag är flyktscenariot. Allt håller i tid.
Citera
2015-01-30, 01:30
Medlem
All cred till er som försöker bringa klarhet i dettta falllet, men ge upp ni lommer ingen vart, lägg ner.

För att?

Nej, det tror inte jag heller ärligt talat.
Men det är lite som ett pussel.

Jag är mest intresserad av möjliga motiv till mordet på Olof Palme.
Där kan man eventuellt skönja ett svar.

Ser man till vad man kommit fram till på 29 år är det helt hopplöst.

Vad finns med "säkerhet"?

Man, vithyad, 25-45 år, 175-190 cm, kraftig ryggtavla, vältränad, studsande steg, blå/grön täckjacka eller knälång rock, olika uppgifter om huvudbonad eller barhuvad, eventuellt mörkhårig till cendréfärgat hår. Två kulor av metal piercing. Troligt vapen .357 Magnumrevolver.
Gärningsmannen sågs senast vid krönet Tunnelgatan/Malmskillnadsgatan.

Min tanke är att allt pekar på förutom Cp är att detta har skett av underättelse polis då Palme var vida hatad av alla. Så inse att ni kommer ingen vart? Lägg ner ert sökande och gå vidare, finns många andra saker idag som är viktigare än Palme.
Citera
2015-01-30, 01:50
Medlem
Citat:

Jag tror tvärt om. Jag tror att lösningen kan vara nära.
Citera
2015-01-30, 01:57
Bannlyst
Vill man spåna om mordet på höknäsan så tycker jag att dom som vill ska få göra det.

Men jag har samma sak att säga som 90% av Svenska folket vi löser det aldrig.

Min minnes bild 1986 man köpte inte tårta men inte fasen var man ledsen.

Jag var 24 år och vi hade en piltavla på mitt jobb med höknäsan. Han var en överlägsen klassförrädare.

Jag kan inte ens erinra mig att något grät fast min mormor morfar farmor och farfar levde och alla var dom födda före 1910. Vanliga Svensson tyckte att han sket i vårt land och lekte ambasadör.

För oss Svenskar var detta skitstort medialt man läste allt som fans att läsa. Jag personligen slutade att vara intresserad först efter 10 år 96.

Men ska vi snacka stora händelser så var 9/11 tusen gånger större det var fruktansvärt och det drabbade så många personer och allt kunde man se på det extra sända rapport kl 17 När man kom hem från jobbet.

Min äldsta son sa en smart sak jag skiter i när Viktoria gifter sig ungefär så var det med Palmemordet man sket i mordet livet gick vidare.

Sen var man tveksam till "foten" Ingvar Karlsson som kom från ingenstans och skulle ta över allt.

För alla som älskar Leif GW så var han ingen person som man märkte eller brydde sig om första kontakten med honom var på efterlyst och då var han för mig HELT okänd.
Den som dök upp på allas läppar var Ebbe Carlsson en bög som var bokförläggare eller nåt men han var lika ointressant som Hans Holmer. Båda tillförde ingenting.

Kanske hade dom löst mordet om det skett i ett annat land med i Sverige var alla lamslagna.
Citera
2015-01-30, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut
Vill man spåna om mordet på höknäsan så tycker jag att dom som vill ska få göra det.

Men jag har samma sak att säga som 90% av Svenska folket vi löser det aldrig.

Min minnes bild 1986 man köpte inte tårta men inte fasen var man ledsen.

Jag var 24 år och vi hade en piltavla på mitt jobb med höknäsan. Han var en överlägsen klassförrädare.

Jag kan inte ens erinra mig att något grät fast min mormor morfar farmor och farfar levde och alla var dom födda före 1910. Vanliga Svensson tyckte att han sket i vårt land och lekte ambasadör.

För oss Svenskar var detta skitstort medialt man läste allt som fans att läsa. Jag personligen slutade att vara intresserad först efter 10 år 96.

Men ska vi snacka stora händelser så var 9/11 tusen gånger större det var fruktansvärt och det drabbade så många personer och allt kunde man se på det extra sända rapport kl 17 När man kom hem från jobbet.

Min äldsta son sa en smart sak jag skiter i när Viktoria gifter sig ungefär så var det med Palmemordet man sket i mordet livet gick vidare.

Sen var man tveksam till "foten" Ingvar Karlsson som kom från ingenstans och skulle ta över allt.

För alla som älskar Leif GW så var han ingen person som man märkte eller brydde sig om första kontakten med honom var på efterlyst och då var han för mig HELT okänd.
Den som dök upp på allas läppar var Ebbe Carlsson en bög som var bokförläggare eller nåt men han var lika ointressant som Hans Holmer. Båda tillförde ingenting.

Kanske hade dom löst mordet om det skett i ett annat land med i Sverige var alla lamslagna.

Bra att du beskriver stämningen i Sverige så bra 1986.
Tillhörde du arbetarklassen eller medelklassen då?
Det är mycket bra att det kommer inlägg som beskriver den vanlige svenskens syn på MOP.

Tack.
Citera
2015-01-30, 02:18
Medlem
Citat:
Att Stig Bergling kommer hem och placeras på ryssroteln är inte direkt något överbetyg till Olof Frånstedts säkerhetskontroller. Svårt att gissa med Tore Forsbergs åsikter runt SB.

Hur då menar du kom hem och placeras på Ryssroteln? Bergling kom väl hem från uppdraget i Libanon direkt till cellen.

När det gäller Tores åsikter kring Bergling så kan jag bara gå på vad han berättade för mig och då stämmer hans åsikter väl med dina och mina ang honom. Hans förräderi var klarlagt innan han fick sitt märkliga uppdrag med falska fjädrar hos Jumblatt men bevisläget var inte tillräckligt starkt för ett gripande.

Berglings förräderi var oförlåtligt. Tore föraktade ett antal personer med Holmer i topp med det fanns andra också men Bergling var en kollega och det var värre. Tore menade att Bergling var mycket falsk precis som du skrev och att man aldrig fick sanning ur honom.

Säpo och han motsatte sig frisläppandet men Säpo blev överkörda enligt honom. Ingen lyssande på dem.

Är det som jag skissade så är det mycket allvarligt och jag tror som du att det finns mycket att avtäcka och att det indirekt kan ha med mordet på Palme att göra.
Citera
2015-01-30, 02:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris
Bra att du beskriver stämningen i Sverige så bra 1986.
Tillhörde du arbetarklassen eller medelklassen då?
Det är mycket bra att det kommer inlägg som beskriver den vanlige svenskens syn på MOP.

Tack.

Snacket kompisar emellan handlade mycket om sosseförakt i allmänhet och Palmehat i synnerhet. Kanske inte så mycket för att folk bland de yngre generationerna var särskilt insatta i Palmes gärningar, snarare som ett resultat av ett allmänt intryck, det var tidens melodi. Sosse var ett skällsord i vissa kretsar, man hånade och uttalade sig nedsättande.

Minns också att många likställde Palme med kommunism, varför visste jag inte då, men oftast vågade man inte ifrågasätta något negativt om Palme eller försvara honom för att undvika att betraktas som förrädare eller kommunist vilket var jämställt med sovjetvänlig, det kunde man inte vara under det kalla kriget då Sovjetunionen betraktades som det värsta som tänkas kunde.

Jag understryker att jag är uppväxt i en politiskt mixad miljö och var inte påverkad i någon speciell politisk inriktning vid den tiden, politiskt ganska ointresserad.

Mordet som sådant var chockerande när jag meddelades på morgonen, något nytt, ett statsministermord, tänkte direkt på filmen Förebudet som förevisades värnpliktiga, är det så här det börjar, den sovjetiska invasionen. Det tog inte särskilt lång tid innan mordet avdramatiserades för min del och inte kände jag någon speciellt stor förlust förutom att landets politiska klimat hade förändrats, allvarliga saker kan hända även i Sverige.

Jag tänkte mest att det var ju bra att vi blev av med Palme som jag upplevde var hatad och föraktad, nu fick svenska folket vad de ville, typ.

Kan detta hjälpa någon att förstå hur folk tänkte på den tiden, så vassego.
Citera
2015-01-30, 02:37
Medlem
Frågor som man kan ställa sig är:
1 varför erkände inte cp och la beslag på 50 mille?
2 50 mille men ändå ingen som vet något?
3 kommer detta brott att lösas? Nej!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in