2015-01-29, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Det jag skrev att "Av de cirka 100 mord eller så som sker per år, så är den allra flesta fallen av typen knivskurna a-lagare" är egentligen en förenkling för att det skulle flyta på bättre.

30 kvinnor dödas av våld varje år. 70 män ungefär. Det allra vanligaste är att man dödad av en kniv (typ 40% av fallen) eller skjutvapen (30% av fallen). Och när det gäller de som dödar så är ungefär hälften påverkade av alkohol när de utför dådet.

Som en jämförelse kan jag berätta att runt 1500 personer tar sitt eget liv varje år.

Jag har fått alla siffrorna från BRÅ, Sverige officiella statistik, bra.se

Dessutom bemötte du bara det första som var fetat.
Ingenting om att mord endast förekommer i andra samhällsskick eller att alla mördare är ensamma t ex.
Citera
2015-01-29, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vem är ''en viss person'' som hade motiv att ta BO av daga. Om du menar den häktade så hade han säkert motiv. Men jag tror inte att motivet var BOs eventuella sexliv utanför äktenskapet. De hade ju separerat redan för ett halvt år sedan och höll på att upplösa äktenskapet.

Nantale: Motiven är alltid enkla; om det inte handlar om pengar (vilket det nästan alltid gör) så brukar många relationer (då pratar jag dagens moderna med många plastföräldrar) vara en orsak (så verkar ju ej dock fallet vara hära..) Mycket enklare att bryta upp med en kvinna, där jag "lekt" låtsaspappa i några år...Väldigt få män som bryr som om andras barn, när det kommer till kritan.

Dom flesta 40+ har knullat så pass mycket med varandra att just det brukar ej vara en "thing". Sexet brukar oftast funka "bra" alt. hyfsat (allt handlar ju där huruvida mannen har stamina och uthållighet i sin sexuella akt.)

Men återigen var B.O sigtunas kyskaste person eller ej?
Senast redigerad av peheis666 2015-01-29 kl. 23:32.
Citera
2015-01-29, 23:32
Medlem
Guardian Angels avatar
Det verkar som att något hände i somras. Han kan ha varit otrogen och hon fick nog. Eller tvärtom att hon var det. Av deras Fb verkar de synnerligen vanliga vilket gör den här händelsen obegriplig.
Citera
2015-01-29, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
Ingen förtjänar att dö, så länge det inte är av hög ålder.. Men alla förnumstiga människor på tråden skriker hela tiden samma ramsa; Varför? varför, hon var inte förtjänt av det!! Självklart var hon inte det.!

Dock är ju vi män rätt primitiva!! Kvinnan var dels vänsterpartist (tänkte nästan skriva nåt i form att dom borde skjutas per automatik, men gjorde aldrig det!) dels ville hon skiljas, dels enligt vissa på tråden var hon "karltokig" , ja ni kära medborgare...hon hade verkligen inte bäddat bra för sig ang. en lugnt och fin separation...

Du fortsätter att imponera. Bara för att det skrivs saker här inne, betyder det inte att det är sant. Hur många av dom har träffat/känner henne???

Det låter på dig som att du tycker det är hennes fel att hon är död.

Får jag fråga var du står politiskt?
Citera
2015-01-29, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peheis666
Nantale: Motiven är alltid enkla; om det inte handlar om pengar (vilket det nästan alltid gör) så brukar många relationer (då pratar jag dagens moderna med många plastföräldrar) vara en orsak (så verkar ju ej dock fallet vara hära..) Mycket enklare att bryta upp med en kvinna, där jag "lekt" låtsaspappa i några år...Väldigt få män som bryr som om andras barn, när det kommer till kritan.

Dom flesta 40+ har knullat så pass mycket med varandra att just det brukar ej vara en "thing". Sexet brukar oftast funka "bra" alt. hyfsat (allt handlar ju där huruvida mannen har stamina och uthållighet i sin sexuella akt.)

Men återigen var B.O sigtunas kyskaste person eller ej?

Jag undrar bara. Blandar du ihop dina egna upplevelser/erfarenheter med det här fallet? Får en känsla av det ibland.

Egentligen ganska ofta.
Citera
2015-01-29, 23:42
Medlem
Citat:
https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/mord-och-drap.html

Tack! Men jag undrar om du bara slänger fram länkar utan att läsa, eller om du läser men inte förstår det som skrivs?

Eftersom du försöker bevisa MGMs oskuld förstår jag inte varför du lägger fram detta som ett "bevis"?

"Dödligt våld sker oftast i hemmet, där insynen är begränsad. Det innebär att det är svårt för utomstående att ingripa och förhindra brotten. Ofta handlar det om socialt utsatta miljöer — framför allt är det personer med missbruks- och/eller psykiska problem som begår denna typ av våldsbrott och som många gånger även drabbas av dem.

I 75 procent av fallen av dödligt våld känner de inblandade varandra sedan tidigare./../Det är vanligast att brotten sker inom familjen, men man kan se en ökning av andelen fall inom kriminella grupperingar. Det dödliga våldet begås ofta med någon form av vapen, och kniv är allra vanligast. De senaste åren var i genomsnitt 45 procent av gärningspersonerna påverkade av alkohol, men det är en siffra som minskar."

Detta är alltså citat från din länk. Vad bevisar att sannolikheten är att det skulle röra sig om en olycka eller en annan GM än den häktade? Vad bevisar att det är otänkbart att MGM är skyldig? Läser man så har du snarare bevisat att MGM med stor sannolikhet är skyldig!

Du får förvisso en poäng för att det ofta (men inte alltid) sker i utsatta miljöer. Det betyder inte att MGM är oskyldig. Kan du till exempel bevisa att MGM inte lider av missbruks- eller psykiska problem (som existerar i alla samhällsklasser)?

Nä DAEN, precis som förra gången så håller inte din fakta. Gör om gör rätt.
Citera
2015-01-29, 23:49
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Det jag skrev att "Av de cirka 100 mord eller så som sker per år, så är den allra flesta fallen av typen knivskurna a-lagare" är egentligen en förenkling för att det skulle flyta på bättre.

30 kvinnor dödas av våld varje år. 70 män ungefär. Det allra vanligaste är att man dödad av en kniv (typ 40% av fallen) eller skjutvapen (30% av fallen). Och när det gäller de som dödar så är ungefär hälften påverkade av alkohol när de utför dådet.

Som en jämförelse kan jag berätta att runt 1500 personer tar sitt eget liv varje år.

Jag har fått alla siffrorna från BRÅ, Sverige officiella statistik, bra.se

Det är en väldig förenkling. Alkohol, droger, ELLER psykiska problem. I vårat fall så kan MGM mycket väl varit både full och haft psykiska problem. Att han haft problem med spriten, finns det vittnen som berättat, och det går också att misstänka detta om man läser MGM:s facebook.

Sammanfattningsvis; MGM passar statistiskt sett väldigt bra in som GM:

Utifrån 100 dödsfall är ca 75 stycken släkt eller bekant med gärningsmannen. 52 av dessa är kvinnor. Av dessa 52 kvinnor, så mördas 39 av en nuvarande eller en tidigare partner. Upprinnelsen till brottet är nästan alltid en svartsjuke- och separationsproblematik.

MGM har varit svartsjuk och har inte kunnat acceptera separationen enligt vittnen. Han har dessutom alkoholproblem, detta också enligt vittnen. Detta talar alltså statistiskt starkt för att det är han som mördat henne. Alla andra tänkbara gärningsmän (random galning utan familjeband till BO, annan familjemedlem osv), är mycket osannolikt. Rent statistiskt.

Du får tycka och tro som du vill, men om du tänker försöka motivera din stridande åsikt med någon slags statistik om pundare och a-lagare med kniv, så kommer du bara bita dig själv REJÄLT i foten.

(Källa: BRÅ:s statistik rörande dödligt våld under de senaste 20 åren. Bara att googla lite och sen ta fram en kalkylator)
Citera
2015-01-29, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KomMorse
Du fortsätter att imponera. Bara för att det skrivs saker här inne, betyder det inte att det är sant. Hur många av dom har träffat/känner henne???

Det låter på dig som att du tycker det är hennes fel att hon är död.

Får jag fråga var du står politiskt?

Tycker det är ett enormt spännande fall. Jag kommer följa det noggrant! Jag är en väldigt politisk människa, dock har det fått stå tillbaka för jag har plånboksröstat senaste två valen.
Citera
2015-01-29, 23:52
Medlem
Citat:
Ville hon skiljas? Jag trodde det var HAN som ville skiljas. Men upplys oss hur vi vet att hon ville skiljas? Nu kommer jag inte få svar, utan bara ett påhopp, eller - surprise me!

OK, vad baserar du det på? Mao. Källa, tack.
Citera
2015-01-29, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det motsäger inte vad jag sa. Du måste lägga brevet före tömningsdags för att det ska komma fram dagen efter. Läs på lådan.
Vissa lådor har ingen tömning alls på söndagar. Så det beror på vilken låda man lägger brevet på!

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Marginellt. Kortare tid än vad det nu tog från mitten av december till i måndags.
Det beror på hur lång tid det tar innan den andra parten blir delgiven, (stämningsansökan) Det går att hålla sig undan sånt rätt lång tid!

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vem är ''en viss person'' som hade motiv att ta BO av daga. Om du menar den häktade så hade han säkert motiv. Men jag tror inte att motivet var BOs eventuella sexliv utanför äktenskapet. De hade ju separerat redan för ett halvt år sedan och höll på att upplösa äktenskapet.

Har du källa på det ? Enligt hennes egen fb verkar hon ha flyttat till Uppsala i dec alt nov. De verkade vara ett normallyckligt par i augusti. Han har dessutom pausat med inlägg från aug-dec. Hon har flitigt skrivit om vardagliga/politiska saker regelbundet. Man skulle kunna tolka det som han mådde sämst perioden aug-dec.
Senast redigerad av Regnflingan 2015-01-30 kl. 00:04.
Citera
2015-01-29, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag undrar bara. Blandar du ihop dina egna upplevelser/erfarenheter med det här fallet? Får en känsla av det ibland.

Egentligen ganska ofta.

10 år sen jag separerade...visst var jag bitter så det sjöng om det då...men allt (istort) sett har vänts till det bättre. Jag är sen flera år t.o.m trevlig mot mitt ex i SMS. Hoppas jag inte är Bias i denna tråd.
Citera
2015-01-29, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det är en väldig förenkling. Alkohol, droger, ELLER psykiska problem. I vårat fall så kan MGM mycket väl varit både full och haft psykiska problem. Att han haft problem med spriten, finns det vittnen som berättat, och det går också att misstänka detta om man läser MGM:s facebook.

Sammanfattningsvis; MGM passar statistiskt sett väldigt bra in som GM:

Utifrån 100 dödsfall är ca 75 stycken släkt eller bekant med gärningsmannen. 52 av dessa är kvinnor. Av dessa 52 kvinnor, så mördas 39 av en nuvarande eller en tidigare partner. Upprinnelsen till brottet är nästan alltid en svartsjuke- och separationsproblematik.

MGM har varit svartsjuk och har inte kunnat acceptera separationen enligt vittnen. Han har dessutom alkoholproblem, detta också enligt vittnen. Detta talar alltså statistiskt starkt för att det är han som mördat henne. Alla andra tänkbara gärningsmän (random galning utan familjeband till BO, annan familjemedlem osv), är mycket osannolikt. Rent statistiskt.

Du får tycka och tro som du vill, men om du tänker försöka motivera din stridande åsikt med någon slags statistik om pundare och a-lagare med kniv, så kommer du bara bita dig själv REJÄLT i foten.

(Källa: BRÅ:s statistik rörande dödligt våld under de senaste 20 åren. Bara att googla lite och sen ta fram en kalkylator)

Min poäng angående KNIV är att det är det vanligast vapnet som brukas vid dödligt våld. Det allra vanligaste är ju att mördaren är en narkoman eller alkoholist som sticker ihjäl en annan narkoman under ett rus. Jag kan lugna dig med att det i 7 fall av 10 är en man som dör.

Jag vet inte om det spelar någon roll, men bara för att du ska få rätt på din statistik: Det är inte synd om kvinnorna när det gäller mord. Det kommer ske cirka 100 mord i år, varav 30 är kvinnor och 70 är män som mördas.

Att en människa dricker alkohol och är bedrövad för en separation, det är väl snarare ett sundhetstecken än något annat. Däremot aggressivitet och våld är ju förkastligt. Bara för att en människa är arg eller dricker alkohol behöver det inte betyda att det är en mördare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in