2015-01-29, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladVanster
Du ringer om väninnan ifråga ska träffa någon hon beskrivit som aggressiv till skillnad från hur personen varit tidigare och du är säker på att hon ska svara i telefonen.

Sen vet väl ingen om väninnan provat ringa till TS sen fredagkväll, och hela lördagförmiddagen innan hon till sist ger upp och ringer polisen?

Tror det är ett rimligt antagande.

Det styrker min hypotes att hon nog aldrig skulle velat vara ensam i en stor villa med honom. Hon kände sig uppenbarligen hotad och var rädd för honom.
Citera
2015-01-29, 21:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Ok, men hon kan ha insisterat på att han skulle skriva på! Kanske med löfte om att inte lägga det på lådan än ? Sen träffas de på fredagkvällen, hon erkänner att hon la det på lådan ändå- då brister det för honom, en teori bara. Det kanske var så att hon inte ville dra ut på skilsmässan ? Få det snabbt överstökat? Finns det nåt belägg för att hon träffat någon ny snubbe ?
Visst kan hon ha insisterat, men det måste ha varit av okunskap, för betänketid hade de iaf. Det skulle inte ha blivit snabbt överstökat. Jag känner inte till om hon har träffat någon ny.
Citera
2015-01-29, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Echion
Du har ändrat faktum till det mer nyanserade anser. Tycker jag var bra.

Absolut, men frågan var varför de åkte till Ropstensvägen så fort. Där var min spekulation att väninnan letade och hittade bilen. Hon anmälde försvinnande runt 11:50 (om jag minns rätt) och sen tar det ens stund innan polisen är på plats samt hittar isvaken. Räddningstjänsten får sedan larm runt 13:10 vilket är ger ca 1 timme och 20 minuter från anmälan till att polisen misstänker drunkning vilket jag tycker är snabbt.

Idag är mordutredningar rätt tekniska historier. I det fall man anmäler någon som försvunnen ringer polisen bara till mobiloperatören (eller så har de direktillgång till uppgifterna) för att plocka ut tidpunkt och geografisk lokalisering på senaste signal från telefonen. Datalagringsdirektivet kräver dessutom att operatörerna sparar A-nummer (den som ringer), B-nummer (den uppringda) samt geografisk Startposition/Stopposition samt tidpunkt och längd för alla mobilsamtal. Även ifall det skulle vara en manuell rutin inblandad tar det inte mer än en kvart från att polisen får en trovärdig anmälan om försvunnen person tills dess att man fått position på telefonen. Masterna ger position genom så kallas triangulering (inte GPS), så det är inte jätteexakt, men kanske på +/- 200 meter när eller så beroende på masternas täthet och terrängen.

Med andra ord: Anledningen till att polisen kunde komma till platsen så fort var förmodlingen positionering av hennes mobil.
Citera
2015-01-29, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Visst kan hon ha insisterat, men det måste ha varit av okunskap, för betänketid hade de iaf. Det skulle inte ha blivit snabbt överstökat. Jag känner inte till om hon har träffat någon ny.

Från när räknas betänketiden? Efter ansökan om skilsmässan inkommer? Eller?

Jag gissar att det är från det datum när ansökan inkommer. Det verkar rimligt.
Citera
2015-01-29, 21:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Från när räknas betänketiden? Efter ansökan om skilsmässan inkommer? Eller?

Jag gissar att det är från det datum när ansökan inkommer. Det verkar rimligt.
Ja, annars kan avsändarna datera bakåt och slippa betänketiden.
Citera
2015-01-29, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glue
Så BO hade alltså ingen tid att vinna genom att påskynda underskrift. Det hade dröjt sex månader i vilket fall. Hon hade kunnat skicka in egna papper separat. Då kanske vi kan släppa att US kanske brusat upp i och med att TS försökt få honom att signa papperen den kvällen.
Fast skilsmässan fördröjs ju för varje dag som går, så även om det är 6 mån betänketid så kan man rent psyksiskt påverkas att processen är igång, när man väl lagt brevet på lådan! Speciellt om man nyligen träffat någon annan, då kan den "nya" vara pådrivande att påskynda skilsässoprocessen! Hon kan ha varit pressad av någon ?
Citera
2015-01-29, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Det behöver inte vara så här komplicerat. Väninnan ringer henne flera gånger på lördag förmiddag och hon svarar inte. Då ringer väninnan polisen. Polisen åker dit och ser TS bil nära vattnet. Man kollar i vattnet nära där någon har sågat ett hål i isen och där i vattnet ser man TS kropp.
Nån som vet varför det var en vak vid bryggan? Hade den funnits där sen tidigare, vem hade sågat upp den ? Förutom den som räddningstjänsten sågat upp alltså!
Citera
2015-01-29, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kanske inte av okunskap, tror hon hade bra koll på sånt! Av andra orsaker, vad vet jag inte, kanske av psykologiska faktorer! Tror inte att det är en slump att brevet läggs på lådan samma dag som hon mördas!
Citera
2015-01-29, 22:05
Medlem
Citat:
Fast skilsmässan fördröjs ju för varje dag som går, så även om det är 6 mån betänketid så kan man rent psyksiskt påverkas att processen är igång, när man väl lagt brevet på lådan! Speciellt om man nyligen träffat någon annan, då kan den "nya" vara pådrivande att påskynda skilsässoprocessen! Hon kan ha varit pressad av någon ?

Det är nog ganska långsökt, det erkänner jag. Men det faktum att skilsmässopappren dök upp på Attunda Tingsrätt just den dagen då åklagaren frågar om dem kanske indikerar något annat än att de skickades strax innan.

Det skulle ju kunna vara så att pappren av någon anledning inte blivit registrerade korrekt som inkomna innan man frågade efter dem.

Troligen är det ordning på tingsrätter, men det kan ju ha varit någon handläggare som slarvat med diarieföringen, någon sjukskriven eller frånvarande som skulle gjort det, ett missförstånd kring vem som ansvarade för det just då, eller rent av en lång kö med papper att ta emot och registrera som inkomna efter julen.

Helt klart är att pappren postats flera dagar innan de stämplades som inkomna på tingsrätten. Frågan är bara hur många dagar. Kanske att de postades kring jul men posten och diarieföringen var seg.

Notera bara i vart fall att en åklagare ringer till tingsrätten och ber att få pappren. Detta måste hon ju gjort på morgonen på måndagen då det lämnades över av jouråklagaren och tingsrätten öppnar. Det är det första hon gör för hon vet att det kan ha samband med motiv etc. Och just i den stunden - VIPS - då blir pappren stämplade som inkomna. Det KAN ju vara en slump. Men det KAN ju också vara en pappershög man fiskade upp pappren i och att de legat och mognat till sig lite.
Citera
2015-01-29, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEest
Qvinnan var en välkänd madrass i Sigtuna.

Don't quote me..just saying

Fast det är helt ointressant. Om du inte menar att hon åkte dit för att ha ett sexmöte på isen, förolyckades i samband med det och älskaren smet.
Citera
2015-01-29, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Idag är mordutredningar rätt tekniska historier. I det fall man anmäler någon som försvunnen ringer polisen bara till mobiloperatören (eller så har de direktillgång till uppgifterna) för att plocka ut tidpunkt och geografisk lokalisering på senaste signal från telefonen. Datalagringsdirektivet kräver dessutom att operatörerna sparar A-nummer (den som ringer), B-nummer (den uppringda) samt geografisk Startposition/Stopposition samt tidpunkt och längd för alla mobilsamtal. Även ifall det skulle vara en manuell rutin inblandad tar det inte mer än en kvart från att polisen får en trovärdig anmälan om försvunnen person tills dess att man fått position på telefonen. Masterna ger position genom så kallas triangulering (inte GPS), så det är inte jätteexakt, men kanske på +/- 200 meter när eller så beroende på masternas täthet och terrängen.

Med andra ord: Anledningen till att polisen kunde komma till platsen så fort var förmodlingen positionering av hennes mobil.

Knappast! Om hon anmäldes försvunnen vid 12.00 och dykarna plockade upp henne 14.00 så är det för kort tid för att ha luskat ut saker via mobiltelefoner. Dessutom är ju frågan om det var någon signal från hennes mobil längre eftersom den kan ha hamnat i vattnet den också. Det mest troliga är att väninnan gav uppgifter som gjorde att polisen visste på ett ungefär var de skulle söka. Sen stod ju hennes bil där också och väninnan kan ha sett den om hon letade innan hon ringde polisen, eller så har polisen åkt runt i Sigtuna och sett bilen.
Citera
2015-01-29, 22:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Kanske inte av okunskap, tror hon hade bra koll på sånt! Av andra orsaker, vad vet jag inte, kanske av psykologiska faktorer! Tror inte att det är en slump att brevet läggs på lådan samma dag som hon mördas!
Något samband finns det nog, men brevet behöver inte ha lagts på samma dag. Det kan ha lagts på på söndagen, och hunnit fram till måndag.

Okunskap om betänketiden är rätt vanlig. Efter sex månader ska man ansöka igen, och det är många som missar det. När de ska gifta om sig, och söker hindersprövning, blir det stopp. Hen är redan gift.

Det händer också att det går fel vid hindersprövning: (FB) Bigami i Halland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in