2015-01-29, 07:27
Medlem
Jag håller helt med "anderssona" (andersa).Något skumt försöker döljas där IC vet mer än han låtsas om.
AdmiralC är så "snäll" mot AA så jag måste "hugga" lite.

De finskspråkiga flickornas berättelse tror jag t 100% på.Kolla (Palmemordet,Dekorimamannen,"Stefan")

AA lär ju varit "beskyddare" t Catherin da Costa.Kolla "Plasthimmel"

AA lär ju ha varit en av gossarna på I Carlssons tak.Morgonen efter så (efter samtal m LP) så avgick IC iförd kryckor !!!!
Citera
2015-01-29, 07:40
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Jag håller helt med "anderssona" (andersa).Något skumt försöker döljas där IC vet mer än han låtsas om.

De finskspråkiga flickornas berättelse tror jag t 100% på.Kolla (Palmemordet,Dekorimamannen,"Stefan")

AA lär ju ha varit en av gossarna på I Carlssons tak.Morgonen efter så (efter samtal m LP) så avgick IC iförd kryckor !!!!

ICs avgång är mycket märklig. Aldrig utredd. Inte omskriven. Där en gipsad Statsminister lägligt avgår efter att två vattenfestivalbesökare klättrat på tak i festyran. Där enligt den tidens press insinuerade att IC brutit foten i sömnen.

En mycket viktig iakttagelse i samband med detta är. IC ringde och informerade Lisbet Palme om hans beslut redan innan ANDRA VISSTE.

Där denna händelse kan länkas till självmordet begånget i Sagerska. Där Rheinfeldt regerade. Där samma man ansåg sig behöva tala med landets nyhetsredaktioner för att undvika skriverier. Det är bara att googla.

Och hans förmåga att skaka av sig sin del i ansvaret.

En sak som är slående är att IC anses som ärlig av en mycket stor del av befolkningen. Likvärdig Erlander i detta avseende.

Varför. Uppenbarligen skicklig på att sopa rent framför egen dörr.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-01-29 kl. 08:19.
Citera
2015-01-29, 07:47
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:

Dubbelpost. Ursäkta.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-01-29 kl. 08:25.
Citera
2015-01-29, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persoren
Du påstår att jag kommer med lögner? Du säger att Sydafrika vägrade amortera sina lån. Läs då det fetade som Sydafrikas President sa i sitt tal 15 aug 1985. Skärp dig nu Boboslacke du har ju ingen koll.

Det underlättar om du kommer ihåg vad du själv skrev i föregående inlägg men uppenbart kommer du inte ens ihåg det. Uppenbart har du problem både med läsförståelse och med att googla uppgifter samt att minnas vad du just själv hävdat.

Du hävdade att Chase Manhattan Bank sagt upp Sydafrikas privata och statsskulder 1985 och att de lyfte dem efter mordet på Palme dvs att mordet på Palme löste ett ekonomiskt problem då Sydafrika hade kris.

Det var felaktigt.

Sanningen var att Chase Manhattan stoppade nya lån till privata företag 1985. Detta var ett startskott till att allt fler internationella banker gjorde detsamma och tillsammans med ekonomiska påtryckningar som följde ledde det till att Regimen i slutändan efter en lång kamp var tvungen att vika sig. Under processen var det dock så att Sydafrika under en period senare när du påstod att mordet på Palme lett till att Chase Manhattan tagit bort sitt stopp för nya lån 1987 hotade med att stoppa betalningar på sin statsskuld för att få bankerna att ändra sig. Inte heller det hade någon större effekt. Förtryckarregimen tvingades på fall till slut och demokratiska val förändrade Sydafrika fedligt för all framtid.

Sådana här infantila försök att blåsa liv i gamla uttjatade spår utan att ha sina fakta klara och utan att ha förmågan att googla ämnnet är bara rent kontraproduktiva.
Citera
2015-01-29, 10:29
Medlem
Citat:

Custersson, det är inte konstruktivt att försöka blanda in rena felaktigheter i debatten och synnerligen olämpligt då man vet att de är felaktiga. Den konspiratoriskt lagde skulle kunna tro att du försökte iscensätta en sk smutsningsaktion.
Citera
2015-01-29, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Custersson, det är inte konstruktivt att försöka blanda in rena felaktigheter i debatten och synnerligen olämpligt då man vet att de är felaktiga. Den konspiratoriskt lagde skulle kunna tro att du försökte iscensätta en sk smutsningsaktion.
Trodde inte att du läste mina inlägg.
Man vet inte om man ska skratta el gråta,du får nog förklara dig för jag "fattaringet".

Det är väl inte skivan som har hakat upp sig igen ?
Citera
2015-01-29, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Sveriges nutidshistoria är full av mörkande. De mest kända är.

Spelet under täcket med Hitler. Något som är känsligt än idag.

Catalinaaffären.

Sjukhusspionen. Holmer och Ebbe dribblade bort korten.

Olaglig avlyssning av kommunister. Holmer och Ebbe framträdde på en bild med avklippta sladdar.

Bordellaffären. Holmer som SÄPO chef och Ebbe som justitieministerns pressekreterare gjorde vad de kunde.

Palmemordet. IC statsminister. Holmer ledare av utredningen. Ebbe rådgivare och bollplank.

Ebbe Carlssonaffären. IC fick skriva en vitbok. Holmer i Wien och Lidbom i Paris. Men ändå närvarande.

U båtsaffärerna. Vad var det som inte fick komma fram egentligen. Nytt spel under täcket tro.

Estonia. IC ville bärga men något kom emellan.

Hemligstämpling av Tsunamibanden. Regeringen Rheinfeldt med SAP som tillskyndare.

Hemligstämpling av STASI agenter. Regeringen Rheinfeldt. Kan man ana SAP som tillskyndare tro.

Där jag vill påstå att SAP är gemensam nämnare hela tiden. D.v.s. politisk makt. Där senare Rheinfeldt hjälpte till. Maktspelare som har makt som genomsyrar hela samhället och har kontakter med andra makter. Inhemska liksom utländska.

Det jag upplever som den springande punkten med Palmemordet är att det inte får uppstå några kopplingar till SAP.

Och då är kopplingen till Holmer given. En socialdemokratisk städgumma. Hade ju tränat på detta tidigare.

Frågan är om det fanns personer på stan denna kvällen med direkt koppling till SAP. Som absolut inte får komma fram. Hade SAP egen säkerhetstjänst som skuggade ledaren tro. Eller var det en övning med Holmer som ledare som pågick som Palme kände till. Som fick honom att våga gå hem. Han var välinformerad om de hot som fanns.

Lidbom tyckte det var bäst att mordet aldrig skulle lösas. Var det därför han stödde Ebbe. Jag är övertygad om att den verkliga orsaken till Ebbes affär har aldrig kommit fram.

Dessutom måste man inse att många i samhället tyckte det var bra att Palme försvann. Oavsett mördare och motiv. Man nöjde sig med det. Man var en passiv deltagare som indirekt stödde en mörkläggning.

Att man skulle mörka en enskild spelare eller en okänd galning eller en grupp terrorister är för mig uteslutet. Är det inte just denna typen av förrövare som blivit en önskad syndabock. Där man inte värjer för justitiemord.

Där senare Martinger sattes dit. För att han fått information om att Holmer åkte förbi mordplatsen 7 minuter efter mordet. Och att densamme visste om att Palme var mördad innan man visste i Gropen......

Är det information eller desinformation eller mörkande. Vad tror ni.

Jag är lite motståndare till stora konspirationsteorier per automatik.
Ryggmärgsreflex.

Men efter egen personlig erfarenhet har jag fått min tro på öppenhet av offentlig verksamhet, rättssäkerhet och likhet inför lagen krossad och mossad som en husfluga mot vindrutan i 90 km/h.

- Hur man gärna skor sig i hemlighet på allmänhetens bekostnad.
- Hur skickliga man är på att mörka korruption och med maktspel tysta whistleblowers.

Jag vet inte om Sverige skiljer sig mot andra nationer. Har ingen aning om det.

Men Sverige har en tradition om mörkläggning och dubbelspel.

- VV-2. Balanserandet mellan de allierade, Nazityskland, Sovjet och Italien.
I sig var det inte så märkvärdigt, det tillhör politikens värld. Att Sverige gjorde eftergifter mot Nazityskland var inte konstigt. Helt omringat av ockuperade länder, två krigsmakter inpå knuten som kunde kört över Sverige på 1-2 veckor utan några problem alls.

- Det hemliga samarbetet med NATO som skedde från 50-talet fram till Kalla Krigets slut.
Det är det mest häpnadsväckande mörkläggningen för mig. Att föra hela befolkningen bakom ljuset och utåt hävda neutralitet var 1900-talets största bluff i Svensk politik. Catalinaaffären var bara en naturlig följd av detta.

- IB. SAP:s egna politiska säkerhetspolis utvecklad för att man misstrodde egna säkerhetspolisen.
Det utredes aldrig ordentligt.

- SAP:s nära samarbete med DDR. Ung Örnar-läger, lärare som åkte på indoktrineringsläger i DDR, DDR:s infiltrering av svenska skolväsendet, svenska kyrkan och kulturinstitut. OP och LP som var på "mörkade" besök i DDR. Vapensmuggling via DDR, svenska företag som samarbetade med DDR som använde politiska incidenter som slavarbetare. Fjäskandet för Castro, Nordkorea och PLO m.fl.

- Vid Valsegern 1985 började SAP med OP vid rodret byta kurs och röra sig från västeuropa och närma sig östblocket. OP trodde helt enkelt på att Sovjetimperiet skulle gå vinnande ur Kalla Kriget och med tanke på närheten till dåtidens totalitära Supermakt ville OP försäkra sig om bra relationer med den.

- Sedan har SAP tillsammans med de borgerliga fortsatt med mörkläggningar som den kring Stasiagenter i Sverige.

Som du nämner svävar SAP:s ande över det mesta. Med ett parti som hade så mycket makt över svensk politik blev Sverige mer av en enpartistat likt DDR.

När ett parti får så mycket makt över media, kulturliv, ekonomiska strukturer, utrikespolitik, förvaltningar etc är det fullt naturligt att det uppstår en egen politisk säkerhetstjänst, korruption, jäv, vapensmuggling i oändlighet.

Självklart har OP en roll i allt detta. Han var en stor maktfaktor i Sverige speciellt med tanke på att han var ledaren för det parti som styrt Sverige som en enpartistat i 44 år.

OP var i otakt med tiden.
Som du nämner fanns det de som ville eller inte hade något emot att OP "försvann" ut i kulisserna.

Om jag tror att MOP var en mörkläggningsaktion med HH inblandad?

Nej.

Om jag tror att svenska tjänstemän skulle mörka för en ensam GM, en terrorgrupp?

Nej.

Jag tror inte det förekommit någon medveten och avsiktlig mörkläggning alls i MOP.
Däremot har man mörkat precis ALLT kring OP:s privatliv och eventuella ljusskygga kopplingar och verksamhet mellan SAP och andra organisationer. Det är ett så stort och klart bevis på SAP:s makt informellt och formellt över det svensk samhället.

Något märkligt tycker jag är SAP:s ledande persongalleri som inte haft något större intresse av MOP utan mest velat gå vidare och glömma det hela. Det är tydligt att de gillar hela tanken på CP som GM. De har omfamnat och vårdar fortfarande CP som GM.

Att det uppstår alla möjliga och omöjliga konspirationsteorier är inget jag upplever som onaturligt.
Med tanke på hur SAP tidigare agerat under 1900-talet och hur den svenska statsapparaten misslyckades så totalt under mordutredningen leder till konspirationsteorier.
Det spelar ingen roll hur många GrK och PU som görs, skadan har redan skett.
Oreparabelt!
Senast redigerad av AdmiralCanaris 2015-01-29 kl. 11:31.
Citera
2015-01-29, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Men du får inte utbrott på att en ensam lasermans promenad på Sveavägen kantas av WT män. Han som ensam fångade tillfället i flykten.

Vem rapporterade de till.

Foliehattarnas växel kanske.

Där ett helt samhälle efteråt vill mörka detta faktum.

Man ska tolka skeenden och fakta. Inte föra in en bit i ett pussel som måste tryckas in med våld.

Finns inga bevis för WT-män. Det var EFTER att polisen gick ut och frågade allmänheten om de sett WT som det plötsligt fanns en armé av WT-män på södra sidan av Sveavägen mellan Sergels Torg och biografen Grand. Innan fanns en mycket vag uppgift om det i utredningen.

Om en polisman skulle ringa Mythpressen och fråga om de kan skriva en artikel om att polisen misstänker att mördaren cyklade på en enhjuling och jonglerade med 4 revolvrar, så hade polisen fått hur mycket vittnen som helst som kunde intyga att de sett det.

En polisman får ALDRIG ställa ledande frågor.
En polisman får aldrig läcka uppgifter innan en konfrontation med "figuranterna".
Vittnen ska ALDRIG få prata ihop sig innan förhöret och vittnen ska inte prata ihop sig innan en rättegång heller. Vet inte allmänheten om detta?

Det finns enligt mig åtminstone tre huvudspår på hur avrättningen av Olof Palme gick till.

En konspiration - skuggning på mordkvällen redan från bostaden, troligtvis med hjälp av enskilda inom SAP eller säkerhetspolis.

Det andra huvudspåret är ett på något sätt avtalat möte vid Dekorima - det som talar för det är att tre vittnen med olika placeringar tycktes se makarna Palme och GM gå och samtala ett kort stycke innan GM sköt. Det skulle förklara varför GM stod väntande vid Dekorima innan gärningen. GM stod enligt flera vittnen vid denna plats minst ett par minuter innan makarna Palme korsade Sveavägen.

Detta huvudspår kan kombineras med det första huvudspåret.

Den tredje huvudspåret är den ensamme GM. För mig är det trots fiaskot med CP det troligaste spåret. Jag jämför med LHO, lasermannen, malmöskytten och ABB. Det jag mest vänder mig emot är att polisen har den förutfattade uppfattningen att GM är störd, psyksjuk och missbrukare.

Det som talar emot en ensam GM är den påstådda desinformation före, kring och efter mordet. Något många här i tråden tar upp, men det är en uppfattning jag inte riktigt delar, men eftersom den är så utbredd och allmänt accepterad tycker jag att jag måste ta med den i beräkningen.

Trots allt.
Senast redigerad av AdmiralCanaris 2015-01-29 kl. 12:08.
Citera
2015-01-29, 12:17
Medlem
Citat:
Utdrag Ur ett tal PW Botha höll 15 aug 1985, 6 månader före Palme mördades.
Du påstår att jag kommer med lögner? Du säger att Sydafrika vägrade amortera sina lån. Läs då det fetade som Sydafrikas President sa i sitt tal 15 aug 1985. Skärp dig nu Boboslacke du har ju ingen koll.
Överkonsumtion av de privata och offentliga sektorerna har eliminerats.
Penningmängden är under kontroll.
Regeringens utgifter är effektivt bromsade och sunt finansierade.
Betalningsbalansen på bytesbalansen visar ett överskott på ca 5 miljarder Rand per år, mycket större än väntat.
Banksektorn och privata företag har i flera månader nu betalat tillbaka stora mängder utlandsskulder. Vår guld och valutareserv ökade med 1,4 miljarder Rand under andra kvartalet 1985.
Den viktigaste bankkredit räntan, har blivit reducerad fyra gånger sedan maj, från 25 % till 21 %, övriga räntor har också minskat.
Inflationstakten är fortfarande runt 16 % men bör börja minska före årets slut.
Med en kraftig ökning av exporten och krediträntorna faller, bör den inhemska ekonomin röra sig mot en ny uppgång 1986.
De så kallade "ekonomiska grundförutsättningarna" är därför i dagsläget mycket gynnsamma i Sydafrika.

Dessutom uttryckte han följande i samma tal.

Vi har ett så stort arbete framför oss och sådana stora utmaningar för att skapa en bättre framtid, att vi inte har råd med oansvarighet och destruktiva handlingar av barbariska kommunistiska agitatorer och även mördare som begår de mest grymma handlingar mot andra sydafrikaner, därför att de är på lönelistan av deras mästare långt från detta vårt underbara land.
Jag har kunskap eftersom jag har fakta.

ANC var terroriststämplade. De använde terrorism för att nå sina politiska mål. Palme var den som propagerade för ökade sanktioner inom FN och var en stor aktad auktoritet man lyssnade på. Han var den stora drivande finansiären och Sverige stod för 50% av ANC:s budget.

.

En sådan mäktig bank som hade multinationella intressen över hela världen var givetvis Palme ett rött skynke även för dom. PW Bothas regering var de som fick lida mest över Palmes agenda. Det var väl perfekt då för banken att lova nya förmånliga krediter om de lyckades fixa bort Palme.
De hade väl rapporter ifrån CIA om vilken mördarregim PW Botha var. Enligt TRC var PW Botha den som förde in Sydafrika på kriminalitetens väg och var ansvarig för tusentals mord. Och varför skulle han då inte mörda Palme när han mörda alla andra som stod i vägen för att han skulle behålla makten. Här gav det ju också en fantastisk ekonomisk möjlighet för landet. Banken medgav ju nya utlandslån 1987 trots oförändrat läge i landet.

De fakta du presenterar talar mer för att det är här svaret på MOP finns.

Den stora mörkläggningskonspirationen med Säpo, Agag, Barbro, Leon, Stay Behind, rester av IB, nazipoliser ser jag som mindre troliga än Sydafrikaspåret.

Bara det att Sverige stod för 50% av finansieringen av det terroriststämplade ANC är motiv nog för att avrätta OP. Det räcker. Sedan OP internationella arbete för bojkotter av Sydafrika och politiska kampanjer som stöd för ANC ökar bara på motivbilden.

Stå på dig trots attacker från desinformatören och av trådförstöraren "det är bara min uppfattning som får finnas här".

Bra inlägg.
Citera
2015-01-29, 13:31
Medlem
Till Boboslacke

Så här skrev jag

Chase Manhattan bank hade sagt upp alla lånen till sydafrikanska staten och näringslivet1985. 1987 tecknade de nya lån trots oförändrat läge i landet, varför då? En bank som hade klara nazikopplingar under andra världskriget och starkt antikommunistiskt.

Har man sagt upp lånen så beviljas heller inga nya lån. Eller hur?

Så här svarade du

"Du har inte mycket koll på vad du Googlar. Chase Manhattan Bank slutade bevilja nya lån till privata företag i Sydafrika 1985 och många banker följde dem. Sydafrika svarade med att vägra amortera sina lån. Inget smart drag kan man tycka. Det är farligt att utmana så stora ekonomiska intressen"

Det är väl uppenbart om banken sagt upp lånen så beviljas inga nya lån. Eller hur?

Du påstår att Sydafrika svarade med att vägra amortera av sina lån. Det är ju helt fel.
Jag citerade PW Bothas tal att de just amorterar av de lånen som är uppsagda. Eller hur?
Jag gör det igen och försök förstå vad det står.

Citat PW Botha tal 15 aug 1985

"Banksektorn och privata företag har i flera månader nu betalat tillbaka stora mängder utlandsskulder".

Vad är det du inte fattar? De amorterar sedan flera månader och betalar tillbaka stora mängder utlandsskulder. Har de då vägrat och amortera sina lån som du påstår?

Anledningen till att man sa upp lånen var att det var för osäkert i landet, för stora oroligheter och undantagstillstånd rådde. Och anledningen var att PW Botha vägrade att ge upp apartheidlagarna. Han ville inte släppa makten till de färgade och svartas parti ANC som PW Botha ansåg var ett kommunistiskt parti, vilket var en stark överdrift.

Men bankens agerande var ett spel för gallerierna för att blidka världsopinonen mot apartheid. Chase Manhattan bank gav nya lån 1987 trots oförändrat läge i landet med stora oroligheter och undantagstillståndet rådde fortfarande i stora delar av Sydafrika.
Varför beviljar banken nya lån 1987?

Är det för utlovad belöning för väl utförd handling, nämligen röj Olof Palme ur vägen? PW Botha var ju körd om näringslivet och staten inte kunde utverka nya lån.

Banken styrdes av mäktiga ekonomiska intressen, med verksamheter över hela världen så även i Sydafrika. Palme var med hela sin internationella agenda ett rött skynke för den globala bankens verksamhet, inte bara i Sydafrika utan i hela södra afrikas kontinent och i delar av övriga världen. Palme stöttade alla motståndare till USA:s utrikespolitik och ansågs vara Influence av KGB och motståndare till den fria ekonomiska världens marknader som denna multinationella globala bank hade stora intressen av att försvara. Med glädje skulle Banken och mäktiga ekonomiska intressen i USA önska av hela sin mörkblåa kapitalistiska själ att Olof Palme försvann från den internationella storpolitikens estrader. Där hade Palme gjort sig ett namn. Man lyssnade på Palme både inom FN och media över hela världen och en bidragande orsak till det var att han var en demokratisk vald ledare i Väst som kämpade för förtryckta människor i fattiga länder som sögs ut av internationella storbolag med mäktiga globala bankintressen bakom sig.

Den tesen kan jag se som fullt möjlig. För PW Botha skulle det vara ett köttben som heter duga. Inte bara att han skulle skada sin största fiende ANC, som han inte vill överlämna makten till. (Olof Palme var den statsman i världen som utan tvivel var viktigast för ANC) PW Botha fick dessutom löfte om nya friska lån till bra villkor av banken 1987. Säkert tidigare men det är höjt i dunkel.
Senast redigerad av Persoren 2015-01-29 kl. 14:08.
Citera
2015-01-29, 14:15
Medlem
Frugans avatar
Någon som har/vet var man kan hitta "TV3 Efterlyst om den anonymiserte Christer Andersson – kallat “C” – den 25.2.2011".

Fanns inte på YouTube senast jag kollade.

http://palmemordet.eu/media/
Citera
2015-01-29, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har funderat lite över grupperna, WT-män, övervakare, bl a, som syns runt MOP och kommit fram till följande konstellationer.

Deltagare avslöjare Uppdragsgivare
SÄPO-trio 3 namngivna , SJ,RS/ Sten Andersson o Bengt Lööf/ SÄPO el okänd/

Leon Klara-Lidingö-Åke EK/ Olle Frånstedt/ SB el okänd/

Barbro/ Olle Frånstedt/ IB- ev infl SÄPO/

Knattegruppen Unga poliser / PG Näss / SÄPO/

KGB-grupp Joel Haukka/ EIR / KGB/

Joel Haukka kan också vara på uppdrag av SSI? om än Haukka själv anger att IB gänget sätts på fötter efter MOP? Sen ska "Björn" in någonstans. MMM "Björn" som verkar tillhöra kuppförsvaret.

Kan vara lite att fundera kring. Vilka grupper är säkerställda? Varifrån kommer infon? Hur många deltagare är identifierade? Är något säkerställt? Vad är desinformation? Finns det fler grupper

1) Vad står EIR för?

2) Vet vi att knattegruppen verkligen spanade på OP?

3) En sak man kan notera är att det verkar som att RS beställde buggningsapparatur för SSIs räkning. Och RS har beskrivits som knuten till den militära underrättelsetjänsten. (Svd 1990-09-21)

4) SSI-affären sägs av Bjarne Moelv röja "fribytarnas existens", vilket antyder att det endera är Haukka eller de han spionerar på som tillhör fribytarna... Då fribytarna samtidigt sägs ha rötter i IB- är det förmodligen JH med entourage som åsyftas.

5) Det är inte orimligt att tänka sig att några av de här grupperna i själva verket är delar av samma grupp. Här hade det varit värdefullt att se vilka personsamband som kan finnas mellan de personer i grupperingarna som faktiskt är identifierade. Hans L (i norrköpingsmötet), Barbro, RS och Joel H sägs ju alla på olika ställen arbeta för IB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in