Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Sveriges nutidshistoria är full av mörkande. De mest kända är.
Spelet under täcket med Hitler. Något som är känsligt än idag.
Catalinaaffären.
Sjukhusspionen. Holmer och Ebbe dribblade bort korten.
Olaglig avlyssning av kommunister. Holmer och Ebbe framträdde på en bild med avklippta sladdar.
Bordellaffären. Holmer som SÄPO chef och Ebbe som justitieministerns pressekreterare gjorde vad de kunde.
Palmemordet. IC statsminister. Holmer ledare av utredningen. Ebbe rådgivare och bollplank.
Ebbe Carlssonaffären. IC fick skriva en vitbok. Holmer i Wien och Lidbom i Paris. Men ändå närvarande.
U båtsaffärerna. Vad var det som inte fick komma fram egentligen. Nytt spel under täcket tro.
Estonia. IC ville bärga men något kom emellan.
Hemligstämpling av Tsunamibanden. Regeringen Rheinfeldt med SAP som tillskyndare.
Hemligstämpling av STASI agenter. Regeringen Rheinfeldt. Kan man ana SAP som tillskyndare tro.
Där jag vill påstå att SAP är gemensam nämnare hela tiden. D.v.s. politisk makt. Där senare Rheinfeldt hjälpte till. Maktspelare som har makt som genomsyrar hela samhället och har kontakter med andra makter. Inhemska liksom utländska.
Det jag upplever som den springande punkten med Palmemordet är att det inte får uppstå några kopplingar till SAP.
Och då är kopplingen till Holmer given. En socialdemokratisk städgumma. Hade ju tränat på detta tidigare.
Frågan är om det fanns personer på stan denna kvällen med direkt koppling till SAP. Som absolut inte får komma fram. Hade SAP egen säkerhetstjänst som skuggade ledaren tro. Eller var det en övning med Holmer som ledare som pågick som Palme kände till. Som fick honom att våga gå hem. Han var välinformerad om de hot som fanns.
Lidbom tyckte det var bäst att mordet aldrig skulle lösas. Var det därför han stödde Ebbe. Jag är övertygad om att den verkliga orsaken till Ebbes affär har aldrig kommit fram.
Dessutom måste man inse att många i samhället tyckte det var bra att Palme försvann. Oavsett mördare och motiv. Man nöjde sig med det. Man var en passiv deltagare som indirekt stödde en mörkläggning.
Att man skulle mörka en enskild spelare eller en okänd galning eller en grupp terrorister är för mig uteslutet. Är det inte just denna typen av förrövare som blivit en önskad syndabock. Där man inte värjer för justitiemord.
Där senare Martinger sattes dit. För att han fått information om att Holmer åkte förbi mordplatsen 7 minuter efter mordet. Och att densamme visste om att Palme var mördad innan man visste i Gropen......
Är det information eller desinformation eller mörkande. Vad tror ni.
Jag är lite motståndare till stora konspirationsteorier per automatik.
Ryggmärgsreflex.
Men efter egen personlig erfarenhet har jag fått min tro på öppenhet av offentlig verksamhet, rättssäkerhet och likhet inför lagen krossad och mossad som en husfluga mot vindrutan i 90 km/h.
- Hur man gärna skor sig i hemlighet på allmänhetens bekostnad.
- Hur skickliga man är på att mörka korruption och med maktspel tysta whistleblowers.
Jag vet inte om Sverige skiljer sig mot andra nationer. Har ingen aning om det.
Men Sverige har en tradition om mörkläggning och dubbelspel.
- VV-2. Balanserandet mellan de allierade, Nazityskland, Sovjet och Italien.
I sig var det inte så märkvärdigt, det tillhör politikens värld. Att Sverige gjorde eftergifter mot Nazityskland var inte konstigt. Helt omringat av ockuperade länder, två krigsmakter inpå knuten som kunde kört över Sverige på 1-2 veckor utan några problem alls.
- Det hemliga samarbetet med NATO som skedde från 50-talet fram till Kalla Krigets slut.
Det är det mest häpnadsväckande mörkläggningen för mig. Att föra hela befolkningen bakom ljuset och utåt hävda neutralitet var 1900-talets största bluff i Svensk politik. Catalinaaffären var bara en naturlig följd av detta.
- IB. SAP:s egna politiska säkerhetspolis utvecklad för att man misstrodde egna säkerhetspolisen.
Det utredes aldrig ordentligt.
- SAP:s nära samarbete med DDR. Ung Örnar-läger, lärare som åkte på indoktrineringsläger i DDR, DDR:s infiltrering av svenska skolväsendet, svenska kyrkan och kulturinstitut. OP och LP som var på "mörkade" besök i DDR. Vapensmuggling via DDR, svenska företag som samarbetade med DDR som använde politiska incidenter som slavarbetare. Fjäskandet för Castro, Nordkorea och PLO m.fl.
- Vid Valsegern 1985 började SAP med OP vid rodret byta kurs och röra sig från västeuropa och närma sig östblocket. OP trodde helt enkelt på att Sovjetimperiet skulle gå vinnande ur Kalla Kriget och med tanke på närheten till dåtidens totalitära Supermakt ville OP försäkra sig om bra relationer med den.
- Sedan har SAP tillsammans med de borgerliga fortsatt med mörkläggningar som den kring Stasiagenter i Sverige.
Som du nämner svävar SAP:s ande över det mesta. Med ett parti som hade så mycket makt över svensk politik blev Sverige mer av en enpartistat likt DDR.
När ett parti får så mycket makt över media, kulturliv, ekonomiska strukturer, utrikespolitik, förvaltningar etc är det fullt naturligt att det uppstår en egen politisk säkerhetstjänst, korruption, jäv, vapensmuggling i oändlighet.
Självklart har OP en roll i allt detta. Han var en stor maktfaktor i Sverige speciellt med tanke på att han var ledaren för det parti som styrt Sverige som en enpartistat i 44 år.
OP var i otakt med tiden.
Som du nämner fanns det de som ville eller inte hade något emot att OP "försvann" ut i kulisserna.
Om jag tror att MOP var en mörkläggningsaktion med HH inblandad?
Nej.
Om jag tror att svenska tjänstemän skulle mörka för en ensam GM, en terrorgrupp?
Nej.
Jag tror inte det förekommit någon medveten och avsiktlig mörkläggning alls i MOP.
Däremot har man mörkat precis ALLT kring OP:s privatliv och eventuella ljusskygga kopplingar och verksamhet mellan SAP och andra organisationer. Det är ett så stort och klart bevis på SAP:s makt informellt och formellt över det svensk samhället.
Något märkligt tycker jag är SAP:s ledande persongalleri som inte haft något större intresse av MOP utan mest velat gå vidare och glömma det hela. Det är tydligt att de gillar hela tanken på CP som GM. De har omfamnat och vårdar fortfarande CP som GM.
Att det uppstår alla möjliga och omöjliga konspirationsteorier är inget jag upplever som onaturligt.
Med tanke på hur SAP tidigare agerat under 1900-talet och hur den svenska statsapparaten misslyckades så totalt under mordutredningen leder till konspirationsteorier.
Det spelar ingen roll hur många GrK och PU som görs, skadan har redan skett.
Oreparabelt!