2015-01-27, 23:48
Medlem
Belfours avatar
Jag kan förstå den gemene socialdemokraten när hon argumenterar för varför Sverige som land bör vara världens största importör av asylsökande, det ligger helt enkelt i hennes natur. Jag har dock väldigt svårt att förstå den gemene liberalen när denne slår sig för bröstet och skriker "öppna luckorna!".

http://www.svt.se/nyheter/sverige/utlandsfodda-valjer-rodgront

"Det finns dock politiska skillnader inom gruppen av väljare som är uppvuxna utomlands, även om övervikten åt vänster består i samtliga undergrupper. Störst är dominansen bland utomeuropeiska invandrare, där 77 procent säger sig rösta på ett av de rödgröna partierna och bland vilka Socialdemokraterna får egen majoritet med 54 procent"

Enligt artikeln skulle dagens rödgröna ha en majoritet - ser vi till dagens nivåer av invandring (som är koncentrerad från Mellanöstern/Afrika) så kommer denna grupp öka lavinartat (ca 700.000 de närmaste 4 åren ink anhöriga) de närmaste åren och med enkelhet manövrera ut den liberala ideologin inom en överskådlig framtid.

Frågan lyder således
- Stödjer du som liberal dagens invandring? Om ja, gör du detta trots att de borgerliga sympatisörerna minskar för var dag som går?
- Varför?

Trevlig kväll.
Citera
2015-01-27, 23:57
Medlem
HerroFruBolls avatar
Fp har i åtta år arbetat hårt för att hjälpa S fylla på väljar potentialen, eftersom S har ett mycket systematiskt och utarbetat program som går ut på att kontakta och introducera alla nykomlingar till Sverige, dvs ett socialdemokratiskt Sverige...
(Det målet smäller högre för S än baksidan, nämligen tillväxten av ett låglöneproletariat.)
Citera
2015-01-28, 00:00
Medlem
VonFanderblads avatar
Svaret beror helt på om du menar liberaler, eller "liberaler". Jag antar att det är det sistnämnda? I sådana fall kan jag tyvärr inte ge några svar.
Citera
2015-01-28, 00:05
Medlem
Belfours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Svaret beror helt på om du menar liberaler, eller "liberaler". Jag antar att det är det sistnämnda? I sådana fall kan jag tyvärr inte ge några svar.

Fri tolkning, hur tänker du kring frågan om du åsyftar de förstnämnda?
Citera
2015-01-28, 00:14
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belfour
Fri tolkning, hur tänker du kring frågan om du åsyftar de förstnämnda?
Förlåt, såg inte att tråden postades i det är forumet. Trodde att det var i (FB) Politik - Inrikes, och där har vi "liberalerna" som röstar på alliansen. Det är nog inte så vanligt bland de som huserar här, om de ens röstar överhuvudtaget.

Hur som helst är jag för fri rörlighet, men äganderätten står såklart över denna. Diverse invandrande dagdrivare och icke önskvärda element hade troligen blivit mer styvmoderligt behandlade än i dagens läge. Så invandring ja, dagens invandring njä.
Senast redigerad av VonFanderblad 2015-01-28 kl. 00:16.
Citera
2015-01-29, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Förlåt, såg inte att tråden postades i det är forumet. Trodde att det var i (FB) Politik - Inrikes, och där har vi "liberalerna" som röstar på alliansen. Det är nog inte så vanligt bland de som huserar här, om de ens röstar överhuvudtaget.

Hur som helst är jag för fri rörlighet, men äganderätten står såklart över denna. Diverse invandrande dagdrivare och icke önskvärda element hade troligen blivit mer styvmoderligt behandlade än i dagens läge. Så invandring ja, dagens invandring njä.
Definera dagdrivare. Är det skillnad på en fattig dagdrivare som super hela dagarna och en rik dagdrivare som super hela dagarna?

Oönskade element torde vara subjektivt med tanke på att vi människor är rätt olika.
Citera
2015-01-29, 23:17
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaxFittNylle
Är det skillnad på en fattig dagdrivare som super hela dagarna och en rik dagdrivare som super hela dagarna?

Ja, det är klart att det skiljer! Den rika dagdrivaren kan ju finansiera sitt drickande med egna medel, och kanske tom. bidrager till vårt gemensamma bästa genom att införa sitt kapital i vår ekonomi.

Den fattiga dagdrivaren kommer ju, (i dagens "välfärds"-system), att göra precis tvärtom. Drickandet kommer att belasta den gemensamma ekonomin, både genom att drickandet ska finansieras, och att följderna av drickandet ska tas om hand!

I ett samhälle utan den så kallade välfärden blir det nog ingen större skillnad, förutom att den fattige förmodligen aldrig skulle få för sig att flytta hit!
Citera
2015-02-01, 12:38
Medlem
För liberalen handlar det antagligen om lönedumpning medan det för vänstern handlar om nya rekryter till rörelsen.
Citera
2015-02-01, 12:49
Medlem
Eminent.Javissts avatar
Jag är för fri invandring, men inte fri statligt sanktionerad bidragsinvanding. Vem som helst kan få komma hit om de känner för det men då får de faktiskt stå för sitt eget uppehälle.

Så dagens invandring. NEJ TACK!
Citera
2015-02-01, 17:43
Medlem
Citat:
Jag kan förstå den gemene socialdemokraten när hon argumenterar för varför Sverige som land bör vara världens största importör av asylsökande, det ligger helt enkelt i hennes natur. Jag har dock väldigt svårt att förstå den gemene liberalen när denne slår sig för bröstet och skriker "öppna luckorna!".

http://www.svt.se/nyheter/sverige/utlandsfodda-valjer-rodgront

"Det finns dock politiska skillnader inom gruppen av väljare som är uppvuxna utomlands, även om övervikten åt vänster består i samtliga undergrupper. Störst är dominansen bland utomeuropeiska invandrare, där 77 procent säger sig rösta på ett av de rödgröna partierna och bland vilka Socialdemokraterna får egen majoritet med 54 procent"

Enligt artikeln skulle dagens rödgröna ha en majoritet - ser vi till dagens nivåer av invandring (som är koncentrerad från Mellanöstern/Afrika) så kommer denna grupp öka lavinartat (ca 700.000 de närmaste 4 åren ink anhöriga) de närmaste åren och med enkelhet manövrera ut den liberala ideologin inom en överskådlig framtid.

Frågan lyder således
- Stödjer du som liberal dagens invandring? Om ja, gör du detta trots att de borgerliga sympatisörerna minskar för var dag som går?
- Varför?

Trevlig kväll.
Ja, men jag stödjer inte tillgängligheten till bidragssystemet eller avsaknaden av motprestation. Anledningen är att de problem jag ser, som t ex väldigt höga direkta och indirekta kostnader, inte är individernas fel - utan systemets.

Att begränsa invandringen är som att lindra symptomen men inte behandla sjukdomen. Botar man sjukdomen behöver man inte lindra några symptom.

Varför skulle min åsikt påverkas av huruvida "de borgerliga sympatisörerna minskar"?
Citera
2015-02-01, 19:59
Medlem
Belfours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Ja, men jag stödjer inte tillgängligheten till bidragssystemet eller avsaknaden av motprestation. Anledningen är att de problem jag ser, som t ex väldigt höga direkta och indirekta kostnader, inte är individernas fel - utan systemets.

Att begränsa invandringen är som att lindra symptomen men inte behandla sjukdomen. Botar man sjukdomen behöver man inte lindra några symptom.

Varför skulle min åsikt påverkas av huruvida "de borgerliga sympatisörerna minskar"?

Jag kanske var otydlig i min frågeställning men av artikeln framgår att de nyanlända i majoritet röstar på de rödgröna, med andra ord blir det svårare att föra en liberal politik ju fler nyanlända man tar in då dessa tenderar att inte rösta på de M/C/FP/KD. Genom fortsatt invandring blir det således svårare (omöjligt?) för de liberala alternativen att få utslag för sin politik i framtiden.

Borde då inte en liberal vara emot dagens nivåer eller i alla fall vart i från invandringen kommer ifrån?
Citera
2015-02-01, 20:53
Medlem
Citat:
Jag kanske var otydlig i min frågeställning men av artikeln framgår att de nyanlända i majoritet röstar på de rödgröna, med andra ord blir det svårare att föra en liberal politik ju fler nyanlända man tar in då dessa tenderar att inte rösta på de M/C/FP/KD. Genom fortsatt invandring blir det således svårare (omöjligt?) för de liberala alternativen att få utslag för sin politik i framtiden.

Borde då inte en liberal vara emot dagens nivåer eller i alla fall vart i från invandringen kommer ifrån?
Jaha. Haha, det var nog det konstigaste argument mot invandring jag hört. Nej, det påverkar inte min syn på saken. Det är ju nästan som att säga att "liberaler" borde vara för obligatorisk universitetsutbildning i nationalekonomi eftersom att de tenderar att rösta höger...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in