2015-01-28, 19:22
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vingummi
Kul med MTO! Grymt snygga tycker jag.

Måste passa på att fråga, vad tycker du om resultat i förhållande till vad du önskade dig? Samt hur gick processen till, hur mycket valfrihet hade du osv. Jag är nämligen riktigt sugen på att beställa ett par MTO ifrån skolyx.

Jag tycker du ska ta sådana frågor direkt med Skolyx. Jag har en MTO* som bygger på ett eget mönster som inte existerar på någon av Yankos egna modeller, så friheterna är omfattande. Man kan vara tämligen kreativ i sin design. Men som sagt, gå via Skolyx för att bolla dina ideer med Yanko. Då tar processen förstås lite längre tid än "en vanlig MTO" så klart.

*bilder kommer inom en snar framtid
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2015-01-28 kl. 19:25.
Citera
2015-01-29, 10:32
Medlem
Det här kanske är lite på gränsen för den här tråden, men vad ska jag kolla efter på skor för att se om de är slitstarka?

Jag cyklar mycket, och eftersom det alltid regnar i den här staden vill jag inte ta ett av mina finare par skor och slita på i pendling. Nu cyklar jag i ett par tygskor och byter på jobbet, men om jag ska direkt till stan efter jobbet vill jag gärna ha stiliga skor då med.

Gummisula är ett krav, men finns det typer av läder som är tåligare för smuts och repor? Eller färgvarianter där det inte syns lika mycket.
Citera
2015-01-29, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civvik
Det här kanske är lite på gränsen för den här tråden, men vad ska jag kolla efter på skor för att se om de är slitstarka?

Jag cyklar mycket, och eftersom det alltid regnar i den här staden vill jag inte ta ett av mina finare par skor och slita på i pendling. Nu cyklar jag i ett par tygskor och byter på jobbet, men om jag ska direkt till stan efter jobbet vill jag gärna ha stiliga skor då med.

Gummisula är ett krav, men finns det typer av läder som är tåligare för smuts och repor? Eller färgvarianter där det inte syns lika mycket.

Grainläder. Se tex http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20150127/10-x-grainskinn
Citera
2015-01-29, 18:48
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civvik

Dainitesula och grainläder, om du är riktigt orolig kanske en billigare modell också?

T.ex.: https://meermin.es/articulo.php?idArt=4071#

Nu använder ju iofs Meermin inte äkta Dainite.. Men om du är orolig kan du ju testa med en enklare variant och se hur det funkar.
Citera
2015-01-30, 15:55
Medlem
Behöver köpa mig ett par vardagsskor i skinn och gummisula, som ska bäras i diverse väder framåt våren. Budget omkring 3.000kr hade jag tänkt mig, är det bara Carmina som är intressant i denna prisklass?

Om ekonomin tillät hade det blivit dessa, antagligen. Hört att Cordovan ska vara lättare att underhålla och slitstarkare dessutom.
Citera
2015-01-30, 17:46
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dustof
Behöver köpa mig ett par vardagsskor i skinn och gummisula, som ska bäras i diverse väder framåt våren. Budget omkring 3.000kr hade jag tänkt mig, är det bara Carmina som är intressant i denna prisklass?

Om ekonomin tillät hade det blivit dessa, antagligen. Hört att Cordovan ska vara lättare att underhålla och slitstarkare dessutom.

Yanko ligger i ungefär samma prisklass. 2600 för lädersulade, 3200 för MTO, då kan du välja gummisula. Du kan även få tag i Meermin, då ryms två par skor i din budget.

För lite grövre skor kan du ta en kik på Loake också, de har en del skor som passar bra till vardags. T.ex. Badminton.
Citera
2015-01-30, 23:20
Medlem
ShogunAssasins avatar
Den här tråden handlar om kvalitetsskor, Gant-mockasiner och annat dravel hör alltså inte hemma här.

OT raderat.
/Moderator
Citera
2015-01-31, 15:40
Medlem
Vingummis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Yanko ligger i ungefär samma prisklass. 2600 för lädersulade, 3200 för MTO, då kan du välja gummisula. Du kan även få tag i Meermin, då ryms två par skor i din budget.

För lite grövre skor kan du ta en kik på Loake också, de har en del skor som passar bra till vardags. T.ex. Badminton.
Hmm. Om jag hade en budget på cirka 3000 så skulle jag aldrig få för mig att köpa två skor från Meermin. I mitt tycke är det alltid bättre att spendera mer pengar för att få ett par bättre skor som åldras med värdighet, och som du sedan kan sula om när tiden är kommen. Meermin är ett bra budgetalternativ, förutsatt är du verkligen inte kan spendera mer än 2000kr på ett par skor.

Jag skulle satsa på Carmina om du är ute efter ett par bruna lågskor, de har många spännande läster, material och modeller att välja mellan. Yanko MTO är ett bra alternativ, men då får man vara beredd att vänta på det goda.
Citera
2015-02-01, 03:05
Medlem
rovmuns avatar
Jag letar efter kängor i denna still men utan detta ormskinnsläder (eller vad det heter) utan vill har ett slätt.
http://www.herringshoes.co.uk/_shop/products/Herring-Herring%20Stratford-Chestnut%20Calf-2867-1522-1_med.jpg
http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&shoeid=3010

Någon som vet var jag bör kolla för märken?
Citera
2015-02-01, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag letar efter kängor i denna still men utan detta ormskinnsläder (eller vad det heter) utan vill har ett slätt.
http://www.herringshoes.co.uk/_shop/products/Herring-Herring%20Stratford-Chestnut%20Calf-2867-1522-1_med.jpg
http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&shoeid=3010

Någon som vet var jag bör kolla för märken?
Herring Stratford som du själv länkar till är gjorda i vanligt läder, inte grain-läder. I samma prisklass finns Loake Hyde och lite dyrare C&J Northcote för att bara nämna några. SkoAB:s Jumper boot finns i slätt läder, liksom Edward Green Shannon VIII.
Citera
2015-02-01, 12:11
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Herring Stratford som du själv länkar till är gjorda i vanligt läder, inte grain-läder. I samma prisklass finns Loake Hyde och lite dyrare C&J Northcote för att bara nämna några. SkoAB:s Jumper boot finns i slätt läder, liksom Edward Green Shannon VIII.

Hade missat de där Herring Stratford, de var fina Northcote Gillar jag mest. Tyvärr har de andra som du länkade brogueranden längst fram på tårna som jag inte gillar.
Tack nu har jag några att utgå i från men verkar fortfarande som de flesta är i detta grainläder av någon anledning.
Citera
2015-02-01, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Hade missat de där Herring Stratford, de var fina Northcote Gillar jag mest. Tyvärr har de andra som du länkade brogueranden längst fram på tårna som jag inte gillar.
Tack nu har jag några att utgå i från men verkar fortfarande som de flesta är i detta grainläder av någon anledning.

Tänk på att Herring Stratford har lädersula vilket inte lämpar sig för svensk vinter (väta överlag). Grainlädret är väl rätt vanligt för att det anses vara lite "robustare" och passar bra till kängor, som också ofta ska vara lite robustare och klara av mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in