2015-01-28, 22:52
Medlem
Baltoboulbobbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baltoboulbobbi
1.
Låt f(x)=x^2+4x+4 och låt g(x)=x^3+2x+5. Låt sedan h(x)=f(g(x)) och bestäm h'(x).

2.
Låt f(x)=|x| + x^2 - 3x + 3. Bestäm min och max av f(x) på intervallet [-1,4].

Löste 2an men behöver fortfarande hjälp med 1an
Citera
2015-01-28, 22:54
Bannlyst
Celeste konsumerar två varor; vin och ost. Priset på en flaska vin är 120 kronor
och priset på ost är 60 kronor. Celestes marginella substitutionskvot är
MRSov = -Δqo/Δqv= 4 . Har Celeste gjort ett optimalt konsumtionsval givet att
hon har som mål att maximera sin nytta? Bör hon ändra sitt konsumtionsval?

----

Det jag har gjort är:

Budgetlinjens lutning: -120/60= -2

MRS = 4

Vi kan se att Budgetlinjens lutning och MRS inte tangerar varandra då de inte har samma värde (-2 och 4) För optimal konsumtion så måste MRS = budgetlinjens lutning

Har jag tänkt rätt? Om inte, kan någon förklara för mig hur man ska tänka när det gäller MRS? Vill någon visa hur det ser ut grafiskt? Är lutningen alltså 4 för indefferanskurvan?

Tack!
Citera
2015-01-28, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baltoboulbobbi
Löste 2an men behöver fortfarande hjälp med 1an

h(x) = f(g(x)), så vi har en sammansatt funktion. Derivering med kedjeregeln ger h'(x) = f'(g(x))*g'(x). Fixar du resten? Du behöver i stort sett endast lyckas ta fram f'(x) och g'(x).
Citera
2015-01-28, 23:45
Medlem
njaexss avatar
Hur bryter man ut x när den är upphöjt i något?

Jag har t.ex

625 = x^4

Jag vet att det är 5, då man ser i huvudet att 5*5*5*5=625. Men hur gör man när riktigt?

Eftersom talet är just 4 kan jag tänka mig att roten ur 2 gånger är en lösning. Roten ur 625 är 25 och roten ur 25 är 5. Men detta fungerar inte ifall x hade varit ^5.
Citera
2015-01-28, 23:52
Medlem
Vissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs

Jag har t.ex

625 = x^4

Jag vet att det är 5, då man ser i huvudet att 5*5*5*5=625. Men hur gör man när riktigt?

Eftersom talet är just 4 kan jag tänka mig att roten ur 2 gånger är en lösning. Roten ur 625 är 25 och roten ur 25 är 5. Men detta fungerar inte ifall x hade varit ^5.

Det är ok att höja båda sidor ^ valfritt tal. I exemplet ovan kan du höja till ^(1/4) så kommer potenserna ta ut varandra och du är kvar med 625^(1/4) = x.

Tänk på att du kan förlora negativa rötter när du gör detta, exempelvis kan x i detta fall vara -4.
Citera
2015-01-28, 23:56
Medlem
njaexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissen
Det är ok att höja båda sidor ^ valfritt tal. I exemplet ovan kan du höja till ^(1/4) så kommer potenserna ta ut varandra och du är kvar med 625^(1/4) = x.

Tänk på att du kan förlora negativa rötter när du gör detta, exempelvis kan x i detta fall vara -4.

Ajuste!! Hjärnsläpp

Hm, det sistnämnda hade jag nog inte koll på.
Citera
2015-01-29, 00:07
Medlem
Baltoboulbobbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
h(x) = f(g(x)), så vi har en sammansatt funktion. Derivering med kedjeregeln ger h'(x) = f'(g(x))*g'(x). Fixar du resten? Du behöver i stort sett endast lyckas ta fram f'(x) och g'(x).

f'(x) är väl 2x+3 och g'(x) 3x^2+5? Vad är f'(g(x))?
Citera
2015-01-29, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs

Jag har t.ex

625 = x^4

625^(1/4) = x

Citera
2015-01-29, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
1) Lös ekvationen f'(x)=-17,5 genom att derivera f(x) och sätta det till -17,5. Du får nu ut x-värdet som motsvarar punkten med den givna lutningen.

2) Har du provat att rita en figur och använt de trigonometriska samband du kan? Du kan kalla |AC| för x och |BC| för 2x.

Men hur tänker du där på fråga 1? Måste jag inte ta reda på y x m k= -17,5 men sen vet jag inte hur du tänker?
Citera
2015-01-29, 00:50
Medlem
Behöver hjälpppppp!!

Bråket 2/3 kan skrivas som summan av tre stambråk som uppfyller vilkoren.

* Det andra stambråket har en nämnare som är 3 gånger så stor som det första stambråkets nämnare
* Det tredje stambråket har en nämnare som är 1 mindre än det första stambråkets nämnare.

Ställ upp en ekvation och visa genom att lösa denna att de endast finns ett sätt att skriva bråket 2/3 som summan av tre stambråk, om vilkoren gäller.

Jag har verkligen inge aning om hur man ska göra. Hittar inget i boken om stambråk. Kan någon hjälpa mig och förklara.
Citera
2015-01-29, 01:07
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doggelito78
Behöver hjälpppppp!!

Bråket 2/3 kan skrivas som summan av tre stambråk som uppfyller vilkoren.

* Det andra stambråket har en nämnare som är 3 gånger så stor som det första stambråkets nämnare
* Det tredje stambråket har en nämnare som är 1 mindre än det första stambråkets nämnare.

Ställ upp en ekvation och visa genom att lösa denna att de endast finns ett sätt att skriva bråket 2/3 som summan av tre stambråk, om vilkoren gäller.

Jag har verkligen inge aning om hur man ska göra. Hittar inget i boken om stambråk. Kan någon hjälpa mig och förklara.

Stambråk är ett bråk där täljaren är 1. Dvs 1/2, 1/3, 1/4 osv.

Ifall vi börjar med det första stambråket som vi kan säga är 1/x eftersom nämnaren är okänd, så vet vi enligt informationen att den andra nämnaren är 3 gånger så stor som den första nämnaren. Det ger oss att den andra nämnaren måste vara 1/(3x)
Den andra delen av informationen säger att det tredjestambråkets nämnare är 1 mindre än det första stambråkets nämnare, så det måste vara x-1, det ger oss att det tredje stambråket är 1/(x-1)

Det ger dig följande ekvation

1/x+1/(3x)+1/(x-1)=2/3

Löser du ekvationen så kommer du få två svar, men enbart ett av svaren ger dig 2/3 som summan av stambråk.
Citera
2015-01-29, 01:27
Medlem
Baltoboulbobbis avatar
Tack löste det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in