Citat:
Ursprungligen postat av
Victus
1-2 år för 60kg hantelpress i bra form? Det gör du inte ren iaf. Jag kan reppa på 54kg(6'or) i incline efter 8 år träning så antar att jag kanske skulle kunna klara 60kg en repetition incline. Tar väl lite mer med rak bänk men brukar köra bänkpress då istället. Jag ser extremt få på gymmet som kör samma vikter, är i princip uteslutande folk med flera år bakom sig som kör på 50+ i hantelpress.
Nu har mina tidiga år inte varit helt seriösa självklart då jag var tonåring under en stor del men tvivlar på att någon rent kan klara 60kg hantelpress efter ett år utan att helt skita i allt vad form heter och gå upp och väga 130kg med massa fett. Finns säkert nån tjockis ute på landet någonstans som kan klara det men du kommer inte hitta någon som har bra form, klarar 50+ i hantelpress och har tränat mindre än 2 år rent, det är helt omöjligt.
Klart det finns extremfall på naturligt starka personer. De är oftast inga spetor heller direkt.
Har kille på mitt gym som drog 230 kg i mark som knappt tränade mark eller liknande, men är rätt stor och ung. En del har den där grundstyrkan helt enkelt.
Men nej, det kliver kanske inte in en pinne på 60 kg som kan äta upp sig under 2 år till 90 kg och hela tiden hålla det på en bra nivå och klara 60 kgs hantlar.
Men har du en kille som kliver in på 90 kg och hyfsat grundstark som tränar lite och sedan deffar ner sig under 8 procent och sedan tar det långsamt så går det troligen om de fokuserar på ett upplägg med styrka som inriktning.
Men näe, under 1 år troligen inte, men säkert 2 år är möjligt. Beroende på vad grundförutsättningarna är.
Eller ta någon som kan reppa 3-5 reps på 40 kgs hantlarna med lite sporadisk träning och runt 10-12% kroppsfett efter några års träning. Sedan börjar träna seriöst, en snabb deff så han har utrymme att äta upp sig utan att sluta som en köttbulle. under 2 år så kan den nog ta 60 kg.