2015-01-28, 20:16
Medlem
Hej,

Har en passat tdi 2.0 -06 som den gula "motor" liknande lampan tänts på. Kollade manualen och den säger störning i avgassystemet.

Vet att det finns 1000 olika fel det skulle kunna vara. Men skulle den också kunna varna för hål/läckage avgasrören?
Märkte imorse när jag kall startade den i ett par minusgrader att det verkade komma avgaser underifrån bilen i höjd med förardörren.

Så min fråga är som sagt, kan lampan lysa för avgasläckage eller dyl?

Bilen går som vanligt och bra i övrigt. Bästa är väl att felsöka antar jag.
Citera
2015-01-28, 20:24
Medlem
toby79s avatar
Det är en miljölampa som påverkas av allt som genererar utsläpp, så det kan lika gärna ligga på bränslesidan.

Se till att få felkoderna utlästa så slipper du gissa dig till ett svar.
Citera
2015-01-28, 20:57
Medlem
låter som egr ventilen. är standard på vag 2.0 dieslarna från 05 och framåt är det ett vanligt problem som ger gul lampa.
Citera
2015-01-28, 21:01
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyFrida
låter som egr ventilen. är standard på vag 2.0 dieslarna från 05 och framåt är det ett vanligt problem som ger gul lampa.
För mig låter det som att TS MÅSTE läsa av felkoderna.

Motorlampan som lyser indikerar fel i systemet och det har då registrerats en felkod, läs av och du vet felet. Eller så byter man hejvilt, träffar man rätt går man till närmaste kiosk och köper en trisslott.
Citera
2015-01-28, 21:07
Medlem
Larseverts avatar
Avgaser under bilen är normalt eftersom din bil är utrustad med en dieseldriven hjälpvärmare som startar om det är kallare än 3+. Läsa felkoder är som sagt ett måste.

Sist den där lampan lös på min 2.0tdi var det difftryckgivaren till partikelfiltret som fick bytas.
Senast redigerad av Larsevert 2015-01-28 kl. 21:11.
Citera
2015-01-28, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsevert
Avgaser under bilen är normalt eftersom din bil är utrustad med en dieseldriven hjälpvärmare som startar om det är kallare än 3+. Läsa felkoder är som sagt ett måste.

Sist den där lampan lös på min 2.0tdi var det difftryckgivaren till partikelfiltret som fick bytas.

Aha, helt normalt alltså. Inget jag riktigt tänkt på förut, faktiskt. Slipper jag nojja mig för det iaf
Citera
2015-01-28, 21:44
Medlem
Lambdasonden kanske ?
Den sitter på avgasröret och mäter luft/syre halten på avgaserna. Läcker det innan den så
kommer den att registrera fel data som inte överänsstämmer med vad insprutningssytemet gör.
Citera
2015-01-29, 21:10
Medlem
Har nu fått hjälp att felsöka av en bekant, och felkoden med följande meddelande. "Exhaust pressure sensor high".

Någon som har en ide om vad det kan vara och utveckla vad det är för fel?
Citera
2015-01-29, 21:18
Medlem
Oljeapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eversmann
Har nu fått hjälp att felsöka av en bekant, och felkoden med följande meddelande. "Exhaust pressure sensor high".

Någon som har en ide om vad det kan vara och utveckla vad det är för fel?

Du har en differenstryckgivare som mäter trycket innan partikelfällan och efter. Den sensorn kan balla ur av kondens. Om det inte är så att du har ett förhöjt tryck i partikelfällan så skulle jag byta den sensorn. Den sitter på motorn. Liten, svart med två slangar och en kontakt.
Citera
2015-01-29, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Du har en differenstryckgivare som mäter trycket innan partikelfällan och efter. Den sensorn kan balla ur av kondens. Om det inte är så att du har ett förhöjt tryck i partikelfällan så skulle jag byta den sensorn. Den sitter på motorn. Liten, svart med två slangar och en kontakt.

Okej, tack. Vi släckte lampan iaf så.. kan jag köra på och se om lampan tänds igen då bara eller bör den bytas ut?

Hur vet jag om jag har förhöjt tryck i partikelfällan?
Senast redigerad av Eversmann 2015-01-29 kl. 23:57.
Citera
2015-01-30, 07:00
Medlem
Larseverts avatar
Det är den givaren som vid ett visst mottryck sätter i gång regenering av dpf. Utan den styrs inte den funktionen bra, vilket kan bli dyrt.
Den nya.givaren ska grundställas med tex vcds, med samma program kan mottryck och askvikt skattas.
Citera
2015-01-30, 18:51
Medlem
club01s avatar
Ja mitt tips är som många andras. Byt ut givaren och få den anpassad vilket lär göras vid ny givare sedan skall helst en nödregenerering av partikelfilter startas och köras igenom för att säkerställa att det inte är för mycket i filtret.
Risken vid fusk och struntar i att byta givaren kan betyda i igensatt filter och mycket dyrare reparationer.

Ett väldigt hett tips är att köpa en orginal givare. Vi hade en lallarverkstad kallad Mekonomen här i stan som satt dit givare från något okänt land här i världen och alla bilarna fick återbesök hos oss och vissa hade även problem med partikelfiltret efteråt. En stackare fick även sin turbo att stryka med pga mottryck som blev från filtret.
Mekonomen hade garantier på sina delar sa dom på hemsidan men inte i verkligheten tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in