Resultat: .
0%
röster
2015-01-25, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Jo jag blir jäkligt less på den ligans status i Sverige tex på jobbet så snackas det i stort sett bara fotboll från PL. Nämner jag tex något från Serie A så blir jag bara påhoppad om att det där är en skitliga som är i undergång jag är själv ingen expert men gillar vad jag får när jag kollar på matcher.

När jag försöker ta upp något från BL då kollar dom mest på mig som att jag var en utomjording

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Personligen är jag egentligen bara intresserad av Bundesliga och tysk fotboll..

Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Men om ett halvsekel, så har Bundesliga ersatt PL som populäraste liga i Sverige...

Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jag tror liksom du att fler och fler svenskar kommer att få upp ögongen för Bundesliga.
Hahaha

Ni har nog inte tänkt på att det finns inget annat topplag (Bayern Munchen) som köper värsta rivalernas nyckelspelare till samma utsträckning. Det handlar inte direkt om att värva deras truppspelare utan det är verkligen nyckelspelare. Och de köper inte ens dessa särskilt dyrt då mentaliteten på spelare i Bundesliga tycks vara att alla vill spela för Bayern och därmed sätter press på sina egna klubbar för att de ska skickas dit. Går inte klubben med på det gör man bara som Lewandowski och går dit gratis.

Ganska självklart att en sådan liga blir helt cementerad och på det också totalt ointressant att följa för de flesta i Sverige vilket kan förklaras varför Bundesliga har en låg polaritet i Sverige.
Citera
2015-01-25, 13:19
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Hahaha

Ni har nog inte tänkt på att det finns inget annat topplag (Bayern Munchen) som köper värsta rivalernas nyckelspelare till samma utsträckning. Det handlar inte direkt om att värva deras truppspelare utan det är verkligen nyckelspelare. Och de köper inte ens dessa särskilt dyrt då mentaliteten på spelare i Bundesliga tycks vara att alla vill spela för Bayern och därmed sätter press på sina egna klubbar för att de ska skickas dit. Går inte klubben med på det gör man bara som Lewandowski och går dit gratis.

Ganska självklart att en sådan liga blir helt cementerad och på det också totalt ointressant att följa för de flesta i Sverige vilket kan förklaras varför Bundesliga har en låg polaritet i Sverige.

Du menar att Sverige är fotbollsvärldens visaste och mest upplysta? För Bundesliga är enormt stor på många andra ställen i Europa som inte är tyskspråkiga. Nere på balkan t.ex.

Annars känns det ganska tröttsamt att komma in en vecka efter diskussionen och bara komma med floskler.
Citera
2015-01-25, 18:35
Medlem
Germanofils avatar
Citat:

Men förstärkning kan vara påväg. Hannover förhandlar just nu med NK Maribor om den slovenske 19-årige ytterbackstalangen Petar Stojanovic. Stojanovic har trots sin unga ålder redan erfarenhet från CL och är tänkt att fungera som högerback hos H96. Prislappen ska enligt uppgifter ligga på runt 2 miljoner EUR.
Stojanovic klar för Hannover idag! Blev t.o.m. lite billigare än vad det först pratades om. 1,5 miljoner EUR och kontrakt fram till sommaren 2019. Hoppas att killen lever upp till förväntningarna.
Citera
2015-01-26, 06:37
Medlem
cyberkalles avatar
Schürrle ryktas till vargarna om så blir fallet så blir dom riktigt jäkla starka.
http://www.transfermarkt.de/a-schurrle-zu-vfl-wolfsburg-/thread/forum/154/thread_id/1008709/page/7#2153279
Jag gillar Schürrle kanske inte världens bästa men ändå det är något i honom som jag gillar.

Klopp ska tydligen ha nekat till att köpa in Mandzukic trots att både Watzke och Zorc ville det.

http://www.bild.de/sport/fussball/juergen-klopp/angeblich-stimmte-er-gegen-mandzukic-wechsel-39488034.bild.html

Vem blir Bayerns tränare efter Pep? Jag tror ju knappast att det blir någon förlängning utan Pep vill nog till ön.
Citera
2015-01-26, 21:32
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Stojanovic klar för Hannover idag! Blev t.o.m. lite billigare än vad det först pratades om. 1,5 miljoner EUR och kontrakt fram till sommaren 2019. Hoppas att killen lever upp till förväntningarna.
Men nu avblåste H96 själva affären i sista stund av oklar anledning. Verkar alltså inte bli något nyförvärv för oss i det här fönstret.
Citat:
Schürrle ryktas till vargarna om så blir fallet så blir dom riktigt jäkla starka.
http://www.transfermarkt.de/a-schurrle-zu-vfl-wolfsburg-/thread/forum/154/thread_id/1008709/page/7#2153279
Jag gillar Schürrle kanske inte världens bästa men ändå det är något i honom som jag gillar.
Allofs dementerade detta rykte i dagens Kicker. Synd då jag gärna hade sett Schürrle i Bundesliga igen.

Annars är väl dagens transfernyhet att Bremen äntligen verkar ha lyckats få tag i en ny försvarare av någorlunda kvalitet. Danske landslagsmannen Jannik Vestergaard värvas från Hoffenheim.

Men hur gick det egentligen med sökandet efter en ny målvakt för Werders del? Det var ju tal om någon sorts deal där Wolfsburg skulle värva Castels för att sedan låna ut honom till Bremen för resten av den här säsongen. Blev detta av?
Citera
2015-01-26, 22:37
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Men nu avblåste H96 själva affären i sista stund av oklar anledning. Verkar alltså inte bli något nyförvärv för oss i det här fönstret.
Knappt att ni behöver det när det går så bra ändå
Citat:
Allofs dementerade detta rykte i dagens Kicker. Synd då jag gärna hade sett Schürrle i Bundesliga igen.

Annars är väl dagens transfernyhet att Bremen äntligen verkar ha lyckats få tag i en ny försvarare av någorlunda kvalitet. Danske landslagsmannen Jannik Vestergaard värvas från Hoffenheim.

Men hur gick det egentligen med sökandet efter en ny målvakt för Werders del? Det var ju tal om någon sorts deal där Wolfsburg skulle värva Castels för att sedan låna ut honom till Bremen för resten av den här säsongen. Blev detta av?
Precis så blev det. Werder leiht Belgier Casteels bis Saisonende aus. Känns rimligt, inte så att han skulle kunna konkurrera ut Baumann i Hoffenheim närmsta tio åren.

Känns dock märkligt att Hoffenheim släpper ifrån sig en bra back. Två meter är han också. Men han har fått mindre än två matcher i speltid under säsongen, så det är nog inte så märkligt med andra ord.

Apropå backar förresten. Freiburgs sjätte mittback, Immanuel Höhn, var påväg att gå på lån till VfR Aalen. Detta eftersom han inte fått spela Bundesliga på minst ett år. Men nu i veckan skadade sig fyra (!) mittbackar, och det är inte längre tal om något lån. Så kan det gå!
Senast redigerad av Lekmand 2015-01-26 kl. 22:43.
Citera
2015-01-27, 00:24
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Knappt att ni behöver det när det går så bra ändå
Precis så blev det. Werder leiht Belgier Casteels bis Saisonende aus. Känns rimligt, inte så att han skulle kunna konkurrera ut Baumann i Hoffenheim närmsta tio åren.
Målvaktsbiten i Bremen är rörig. Casteels går alltså till Bremen säsongen ut och sedan vidare till Wolfsburg. Men sen går det vidare med rykten... i sommar plockar man in Zetterer från Unterhatching samt Wiedwald från Frankfurt. Strebringer ska lånas ut redan nu (det är hans plats Casteels ska ta). I vilket fall som helst är det nog troligt att Wolf inte är förstemålvakt nästa säsong om Bremen klarar sig kvar i Bundesliga. Officielt har man även sagt att Casteels ska tävla med Husic om andra platsen och att Wolf är fortsatt etta. Inte helt säker på att det stämmer, det är nog mer ett försök att inte sänka Wolf totalt.

Vidare ryktas det om att Prödl skrivit på för tre år till. Samt att Echin bestämt avvisat försäljning av Junuzovic eftersom han behövs under våren (helt rätt, man lär inte få tillräckligt för honom för att ta risken att åka ur).

Vestergaard vet jag inget om, inte heller vad för slags avtal det är tal om. Det fansen skriker mest om (förutom ny målvakt) är en stabil 6a.

Verkar som om Bremens största tillskott i vinter blir di Santos återkomst...

Citat:
Apropå backar förresten. Freiburgs sjätte mittback, Immanuel Höhn, var påväg att gå på lån till VfR Aalen. Detta eftersom han inte fått spela Bundesliga på minst ett år. Men nu i veckan skadade sig fyra (!) mittbackar, och det är inte längre tal om något lån. Så kan det gå!
Inte riktigt vad Freiburg behövede. Hur ser det ut inför våren? Kommer man klara sig? Ser väldigt jämnt ut i botten.
Senast redigerad av Ewru 2015-01-27 kl. 00:26.
Citera
2015-01-27, 07:32
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:

Såg det och nu poppade ett nytt rykte upp som placerar honom i Dortmund.

Kul artikel om Hrgota som har ett bra rykte i Gladbach:
http://www.bild.de/sport/fussball/lucien-favre/seine-schwerste-entscheidung-39506634.bild.html
Citera
2015-01-27, 13:10
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Hahaha

OK, jag svarar väl då...Sedan Bundesliga blev det enade Tysklands liga 1991 så har FCB vunnit 12 gånger och andra lag 11 gånger. Under hela den perioden har FCB haft överlägset bäst finanser och t ex kunnat köpa de tyska landslagsanfallare som inte redan spelat där.

Under samma tid har landslaget varit på topp 1990 och 2006-2014 dvs. under en 15-årsperiod har inte tyska spelare stått så högt i kurs i andra länder.

FCB kan och måste betala mest i Tyskland för tyska spelare som de vill ha, medan utländska klubbar inte haft så stort intresse av desamma. Det har ändrats nu, efter de framgångar landslag och klubblag haft under de senaste åren. Samtidigt gör dessa framgångar att toppspelarna blir mindre intresserade av att flytta från Tyskland.

Att världens mest finansiellt välskötta klubb "bara" vinner ligan i 50% av fallen och DFB-Pokal 8/23 gånger sedan 1991 är inte en cementerad liga tycker jag.

Att FCB köper nyckelspelare billigt är en myt, de måste betala mer än det näst högsta budet och det är det bara de som kan och gör. Lewandowski är ett specialfall som BVB troligtvis inte kunnat hantera annorlunda.

BVB:s totala genomklappning i år är extremt oväntat, när de såg ut att kunna utmana FCB på allvar - tack vare CL-intäkterna. Men de byts snabbt ut mot nya utmanare som Wolfsburg och Gladbach, så inte här heller är det speciellt cementerat.

Det tar tid att bygga en finansiellt stark klubb och nu var det FCB som började den processen på 60-talet. Sedan är det förvisso en smaksak om man tycker om den tyska fotbollen, men ointressant är kanske lite väl hårt uttryckt.

Edit: Tack cyberkalle för Hrgota-länken, kommentatorerna verkar tendera för Hrgota.
Senast redigerad av Grus-Kalle 2015-01-27 kl. 13:20.
Citera
2015-01-27, 21:01
Medlem
Germanofils avatar
Citat:

Aj aj! Att sakna fyra mittbackar samtidigt skulle sänka de flesta lag i Bundesliga. Men samtliga är väl inte långtidsskador får man hoppas?
Citat:
Kul artikel om Hrgota som har ett bra rykte i Gladbach:
http://www.bild.de/sport/fussball/lucien-favre/seine-schwerste-entscheidung-39506634.bild.html
Kul! Hoppas att Hrgota får sitt genombrott nu under våren. Gladbach ser ju onekligen ut att kunna landa en CL-plats den här säsongen.

Själv är jag lite småförbannad då jag just läste att Didier Ya Konan kommer tillbaka till H96. Visserligen bara för resten av säsongen men ändå ett idiotiskt slöseri med pengar att ha en sådan föredetting under kontrakt. Vill inte på något sätt ta ifrån Didi allt det han åstadkommit under sin tidigare sejour i Hannover, men man såg att han var slut redan innan han lämnade klubben. Och nu efter att ha lirat i Saudiarabien så lär han knappast ha höjt sin standard.
Citera
2015-01-28, 01:13
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Aj aj! Att sakna fyra mittbackar samtidigt skulle sänka de flesta lag i Bundesliga. Men samtliga är väl inte långtidsskador får man hoppas?
Det är bara Mitrovic, som kommer tillbaka om en månad, som är långtidsskadad. Men gamlingen Krmas kan man inte heller lita på. Resten har småskador, som gjorde att man inte ville riskera något i träningsmatchen mot Basel där man bara hade två mittbackar på plan och bänk. Förhoppningsvis är de krya när säsongen börjar, men eftersom man alltså inte låter Höhn gå till Aalen är man alltså inte helt säker.

Citat:
Ursprungligen postat av Ewru
Inte riktigt vad Freiburg behövede. Hur ser det ut inför våren? Kommer man klara sig? Ser väldigt jämnt ut i botten.
Vad Freiburgarna själva tycker förtjänar ett längre inlägg. Men man kan säga att stan är uppdelad i två läger, speciellt med tanke på att det är folkomröstning nu på lördag om den nya arenans vara eller icke vara. Fler än tidigare är pessimistiska, trots att man varit i värre läge innan. Värvningarna i form av Mats Möller Daehli och Nils Petersen hyllades till en början, men sedan när de inte var med i startelvan i träningsmatchen mot Basel blev man återigen lite missnöjd.

Denna hösten hade man faktiskt stor otur och hade haft 10 poäng mer om man klarat av att inte släppa in mål sista fem. Tränare Streich har betonat vikten av god fysik för att orka de sista minuterna, så förhoppningsvis händer det inte igen.

Värt att påpeka är att i stort sett alla spelare som intervjuats från Freiburg någon gång har nämnt att de aldrig innan tränat så mycket fysik som i Freiburg. Ett exempel är Nils Petersen som tycker att träningarna är mycket jobbigare än i både Bremen och Bayern.

Annan fun fact är att Freiburg under hösten inte gjorde ett enda kontringsmål, och hade bara 11 skott på mål på kontringar.

Jag själv vågar nästan inte säga någonting. Det är bara fyra poäng upp till tiondeplatsen, och om man presterar det fina, bollsäkra spelet som man stundtals gjorde under hösten är det inget snack om att Freiburg ska vara kvar. En annan fördel är att klubben inte känner någon som helst press. Spelare, tränare och ledning har fullt förtroende och man arbetar lugnt och metodiskt. Men samtidigt har samtliga spelare oerhört svårt att göra mål, och det är ingenting man kan blunda för. Darida leder just nu den interna skytteligan med sina fem straffmål, medan de ordinare anfallarna Freis, Guede, Mehmedi, Zulechner och Philipp tillsammans satte ett mål. Hoppas Petersen och Frantz ser till att näta.

I de två sista träningsmatcherna fick man totalt resultatet 0-7. 0-5 blev det mot Kaiserslautern som spelar i 2a Bundesliga, och 0-2 mot CL-åttondelsfinalisterna Basel. 0-5 berodde på att Freiburgarna hade tränat på morgonen och spelade matchen på eftermiddagen, och på att Kaiserslautern bytte hela sin trupp vid halvtid. 0-2 berodde på att man fortfarande inte kan göra mål, även (speciellt då) man har bra lägen.

Kort sagt: Freiburg kommer spela bra, men kommer de göra mål?
Citera
2015-01-28, 07:59
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle

Edit: Tack cyberkalle för Hrgota-länken, kommentatorerna verkar tendera för Hrgota.

Vassego!
Du är dock för snäll som orkar svara på killen som behöver förlänga sin kuks inlägg.
(FB) Inte runka under 2015! Join in fram till 31/12

Här har du en artikel om BL och dess vägval inför framtiden.
http://www.tz.de/sport/fussball/fussball-bundesliga-entscheidung-milliarden-oder-bedeutungslosigkeit-zr-4677002.html

Jaja hur som helst så kommer det bli en jävligt känslosam match i Wolfsburg på fredag mycket kommer att kresta kring Malandas bortgång.

Antingen så kommer Wolfsburg göra sitt livs match eller så kommer dom spela helt ofokuserat.

Det var någon som frågade hur läge Thiago och Martinez blir borta och Martinez sa i alla fall att han hoppas kunna börja träna med laget om tre månader, för Thiago så verkar det i alla fall om man följer honom på sociala medier att han går mot en snabbare comeback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in