2015-01-25, 03:27
Medlem
Hej!

Vi fick inbrott i huset nyligen och tankarna flyger iväg. Jag är lite nyfiken på hur tjuvar väljer sina hus. Fick svårt att sova inatt då jag läste att risken ökar ifall om man har redan haft inbrott.

Vi bor mitt i ett villakvarter, där vi definitivt inte tillhör den rikare skalan. Kör äldre bilar t.ex.
Ingen annan i kvarteret har fått inbrott nyligen. Vad jag vet så känner jag inga brottslingar eller är skyldig någon pengar. Känns helt enkelt olustigt att de valde just vårat hus.

Vi har dock inglasad altan, det gav väl dem ett visst skydd när de skulle in genom altandörren.

Min fru jobbar fasta tider, jag har väldigt flexibla arbetstider och skiljer sig från vecka till vecka. Nu var huset tomt (Mitt på dagen, eftermiddag) 2 timmar medans brottet skedde vilket har inneburit att de har övervakat huset. Dock ingen aning hur. Inte sett några skumma skåpbilar eller bilar.

Enligt polisen kom de till fots, två personer. Polisen sökte med hund.

I kvarteret är det hugget som stucket vilka som har alarm, vi har inte alarm. Men enligt min mening så är ett inbrott över på 5-15 minuter och utryckning kan vi få snabbast på 25 minuter kan jag tänka mig (Vi bor inte centralt). Möjligt att ett larm stressar dem ytterligare.

Vad ska jag göra nu? Fixa larm? Hur väljer de sina offer?

Tack på förhand
Senast redigerad av frossten 2015-01-25 kl. 03:30.
Citera
2015-01-25, 03:41
Medlem
Lampor med rörelsedetektorer är bra grejer.

Hjälper ju inte om det sker på dagtid, men ändå..
Citera
2015-01-25, 04:46
Medlem
Köp en kamera med rörelsedetektor du kan får meddelande direkt till mobilen. Du kan även se kameran direkt från telefonen. kostar max 800 spänn, kolla elgiganten
Citera
2015-01-25, 10:38
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Nu bor jag inte i villa själv, men ett larm för ett jävla oväsen vilket ju inte är så lyckat om hederlige harry ska bära ut TV-apparaten genom fönstret.

Om du dessutom har bra kontakt med dina grannar så någon faktiskt reagerar när larmet står och brölar utan att någon gör något åt det mitt på ljusan dag så fyller det ändå en funktion. Grannsamverkan är bra. Klassikern med larm är ju att det inte eliminerar inbrott i sig själv, men att tjuven förhoppningsvis väljer huset bredvid där larm saknas istället för ditt om du har ett.
Citera
2015-01-25, 11:25
Medlem
Att ha larm (med dekaler på rutorna från de största säkerhetsbolagen) är nästan ett måste idag.

De flesta som utför inbrott (en varierande trend sett till vad som oftast är eftertraktat) gör det fort, jag arbetade i många år som utryckningsväktare och har sett en hel del, men de allra flesta vet vad de ska ha, vart de hittar det de söker och är ute på mindre än 2 -3 min. Inbrottet är över innan jag ens fick ärendet.

Senaste åren har kamera tekniken varit bra, detta har varit ett hjälpmedel vid konstaterandet av inbrotten direkt - men som vid bevis har jag aldrig hört att det hjälpt nämnvärt.

Vill de in, går de in. Ha en schäfer hemma.

Det finns fördelar med larm kopplat till ett bolag - dock ej i syftet där man som kund tror att personen kommer bli gripen. Den chansen är nästan obefintlig.

Jag vill påstå sett ifrån mina erfarenheter att larmdekalerna uppfyller en funktion. Åtminstonde än så länge, men det är ingen garanti.

Edit. Jag vill rekommendera dig som drabbad att skaffa larm eller dekaler ganska omgående nu, det har hänt att man fått återbesök om de hittat/inte fått med sig något pga. de blivit störda/fanns mer att få med sig. Men det beror lite på vilken "typ" av tjuvar det är, lokala pundisar, utländsk liga eller MENA tattare.
Senast redigerad av dothatshitdoit 2015-01-25 kl. 11:33.
Citera
2015-01-25, 11:40
Medlem
Larm ger tryggheten att om larmet inte gått vet man med säkerhet att man inte fått inbrott. För mig fungerar det lugnande. Vetskapen när man inte är hemma.
Citera
2015-01-25, 12:27
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Bor man i villa så får man väl räkna med inbrott, måste vara busenkelt att gå in.
Samma med lägenhet på bottenvåning.
Citera
2015-01-27, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IndiaPaleAle
Bor man i villa så får man väl räkna med inbrott, måste vara busenkelt att gå in.
Samma med lägenhet på bottenvåning.
Enligt den statistik jag sett är det vanligare med inbrott i lägenheterna högst upp.
Citera
2015-01-27, 23:40
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frossten
Hej!

Vi fick inbrott i huset nyligen och tankarna flyger iväg. Jag är lite nyfiken på hur tjuvar väljer sina hus. Fick svårt att sova inatt då jag läste att risken ökar ifall om man har redan haft inbrott.

Det där varierar nog med vilken typ av inbrottstjuv det är.

Mina föräldrar hade inbrott i somras trots att de har larm och bor i första huset i området där alla passerar. Det var ett gäng småungar som behövde pengar till droger enligt polisen som hittade dem med hjälp av hundpatrullen. De letade förmodligen efter saker att sälja snabbt och enkelt.

"Professionella" tjuvar hade aldrig gått till väga på detta sätt eller i detta hus.
Citera
2015-01-28, 20:07
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Enligt den statistik jag sett är det vanligare med inbrott i lägenheterna högst upp.

Jag tror dig. Högst upp är det ingen som åker förbi i hissen eller går förbi i trappan. Risken för upptäckt är således lägst. Skaffa säkerhetsdörr.
Citera
2015-01-28, 21:30
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Vore dumt högst upp med tanke på att många har säkerhetsdörr idag.
En altandörr eller ett fönster i knähöjd är mycket lättare att sig in igenom.
Citera
2015-01-31, 18:45
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Se första avsnittet av Stoppa Tjuven på TV3 Play
http://www.tv3play.se/program/stoppa-tjuven

1. Utomhuslampor med rörelsevakt
2. Fönsterlås
3. Sjutillhållarlås på ytterdörren
4. Larm med deckare och skalskydd

Inte nödvändigtvis i den ordningen.
Citera