2015-01-27, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
1.000.000$ efter att vi gjorde köttmos med VDV.

Jag har pratat med polis och SÄPO ingen brottsmisstanke existerar mot mig, som sig bör eftersom inga krigsbrott begåtts.

/Micke
Hur kan det inte vara ett brott? Du har mördat. Vi har exempel i Sverige där svenskar varit och mördat i forna Jugoslavien där de fått fängelse i Sverige för sin delaktighet. Kan inte tolkas annorlunda än att Sverige är i krig mot Ukraina. Får se till att anmäla Löfven och Reinfeldt till brottmålsdomstolen i Haag för folkmord.
2015-01-27, 11:51
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der.Schizoid
Jag härmar bara andra i tråden när det gäller fet stil. Men gör ett undantag denna gång.

Den del av OSCE som ger demokratiivrarna skulden är styrd av västmaffialänderna USA, Frankrike, Tyskland och Storbritannien. Fråga OSCE-medlemmar från en del andra stater så får du helt andra svar på vilka som ligger bakom bombningen i Mariupol.

Det räcker ju med att läsa svensk media om hur det hela styrs för att misskreditera Ryssland. Så fort det i Mariupol hände liksom bussen som träffades häromdan så ges skulden på "proryssar" men när Kievmaffians kriminella mördare bombade civila i Donetsk så var det plötsligt "oklart" vilka som låg bakom och de försökte till och med insinuera att även där var "proryssar" ansvariga.
Jag ska förklara skillnaden, trots att jag ogillar artilleribeskjutning in i civila områden. DNR hade tagit sina skytteställningar inne i civila områden och bedrev sedan strid mot Ukraina från de områdena trots att det strider mot internationell rätt att nyttja mänskliga sköldar. Dock är det inte olagligt att besvara eld mot trupp som bryter internationell rätt.

I Mariupol finns ingen trupp innanför stadsgränsen utan de är nergrävda utanför.

Hoppas det var klart nog?

/Micke
2015-01-27, 11:52
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Hur kan det inte vara ett brott? Du har mördat. Vi har exempel i Sverige där svenskar varit och mördat i forna Jugoslavien där de fått fängelse i Sverige för sin delaktighet. Kan inte tolkas annorlunda än att Sverige är i krig mot Ukraina. Får se till att anmäla Löfven och Reinfeldt till brottmålsdomstolen i Haag för folkmord.
Det är aldrig krigsbrott att bekämpa stridande trupp.

/Micke
2015-01-27, 11:52
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Alla sidor ljuger, vissa mer än andra givetvis. Men någon offensiv ser vi inte mot Mariupol, dock så passade Ryssar från 76:e VDV på att hämnas för de 84 soldater de förlorade i november när de försökte sig på att anfalla Azov. Deras hämnd blev raketartilleri mot civila.

/Micke
Vi får ju som bekant inga säkra uppgifter på ryssarnas förluster. Men vad jag förstått på dina erfarenheter så har du varit med och bevittnar många ryska förluster.

Hur stora är de ryska förlusterna som du med säkerhet känner till?

Hur stora är de ryska förlusterna totalt? Kan du ge en generell uppskattning?

Finns det någon källa som redovisar med någorlunda exakthet de ryska förlusterna?
2015-01-27, 11:54
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Vi får ju som bekant inga säkra uppgifter på ryssarnas förluster. Men vad jag förstått på dina erfarenheter så har du varit med och bevittnar många ryska förluster.

Finns det någon källa som redovisar med någorlunda exakthet de ryska förlusterna?
Återkommer, nu jobb.

/Micke
2015-01-27, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
T 34 och SU-100, materiel avsett för s.k Kategori C-förband i Sovjetisk försvardoktrin.

Om det verkligen stämmer att de är avsedda att användas i strid i Ukraina så begriper jag inte hur man har tänkt, de är museiföremål och rena dödsfällorna för besättningen. Men det betyder väl något att de rullas ut från förråden antar jag.

Pratade med min familj om detta och de har aldrig hört talas om att så gamla stridsvagnar använts vid parader förut (förutom i Moskva).

T-34, T-54, T-55 är på inte på något sätt dåliga vagnar. T-55an används fortfarande av många länder i aktiv tjänst och som främsta stridsvagn.

Ryssland har tusentals av dessa vagnar i malpåse och faktiskt så består den ryska stridsvagnsreserven av tusentals T-55or.

Det skulle inte förvåna mig om det dyker upp gamal sovjetiska vagnar hos separatisterna som de senare hävdar erövrats från gamla förråd eller kyrkogårdar.

Men det skulle lika gärna kunna handla om en parad.

Jag spekulerar givetvis.
2015-01-27, 12:02
Bannlyst
Citat:
Jag ska förklara skillnaden, trots att jag ogillar artilleribeskjutning in i civila områden. DNR hade tagit sina skytteställningar inne i civila områden och bedrev sedan strid mot Ukraina från de områdena trots att det strider mot internationell rätt att nyttja mänskliga sköldar. Dock är det inte olagligt att besvara eld mot trupp som bryter internationell rätt.

I Mariupol finns ingen trupp innanför stadsgränsen utan de är nergrävda utanför.

Hoppas det var klart nog?

/Micke
Det kallas propaganda. Självklart så finns Kievterroristerna i stadsmiljön.

Hade ni backat tillbaka till gränsen för Donetsk och Lugansk "län" och grävt ner er där och sen startat förhandlingar så skulle Kievmaffian fått stöd över hela världen men nu är det Kievmaffian som är aggresator i konflikten och deras ansvar att folk dör. De har terminerat en demokrati och infört en diktatur och ändå får dom stöd i väst. Även en blind kan förstå varför det är så. Stavas MAKT och PENGAR.

Mariupol är en del av Donetsk så därför har Donetskborna all rätt att med våld kasta ut er. Ni har däremot ingen rätt att mörda "länets" medborgare.
2015-01-27, 12:03
Medlem
Frågan är hur länge Kreml kommer tillåta Zakharchenko att vara talesman för separatisterna? Han har gjort bort sig grovt de senaste dagarna och blivit tillrättavisad av Kreml. Tror ni att han likt Strelkov (Girkin) kommer att bli avsatt och någon ny nisse kommer in i spelet?

http://www.kyivpost.com/content/ukraine/representative-to-the-un-statements-of-russia-backed-separatist-zakharchenko-are-problematic-for-rus sia-378570.html
2015-01-27, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache

Det är inga ryska förluster överhuvudtaget! Det är säkert någon eller några ryska privatpersoner som valt att stödja sina ukrainska bröder som stupit i striderna. De flesta ryska frivilliga har säkerligen dött när de gjort humant arbete åt de civila medborgarna i Donetsk och Lugansk.
2015-01-27, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Pratade med min familj om detta och de har aldrig hört talas om att så gamla stridsvagnar använts vid parader förut (förutom i Moskva).

T-34, T-54, T-55 är på inte på något sätt dåliga vagnar. T-55an används fortfarande av många länder i aktiv tjänst och som främsta stridsvagn.

Ryssland har tusentals av dessa vagnar i malpåse och faktiskt så består den ryska stridsvagnsreserven av tusentals T-55or.

Det skulle inte förvåna mig om det dyker upp gamal sovjetiska vagnar hos separatisterna som de senare hävdar erövrats från gamla förråd eller kyrkogårdar.

Men det skulle lika gärna kunna handla om en parad.

Jag spekulerar givetvis.
Går alldeles utmärkt för dig att köpa en egen stridsvagn. Har sett både svenska och ryska stridsvagnar säljas ut av respektive försvar till civila eller annat. Sen hur dessa använder stridsvagnarna är inte ryska resp svenska arméns ansvar.
2015-01-27, 12:08
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Det kallas propaganda. Självklart så finns Kievterroristerna i stadsmiljön.

Hade ni backat tillbaka till gränsen för Donetsk och Lugansk "län" och grävt ner er där och sen startat förhandlingar så skulle Kievmaffian fått stöd över hela världen men nu är det Kievmaffian som är aggresator i konflikten och deras ansvar att folk dör. De har terminerat en demokrati och infört en diktatur och ändå får dom stöd i väst. Även en blind kan förstå varför det är så. Stavas MAKT och PENGAR.

Mariupol är en del av Donetsk så därför har Donetskborna all rätt att med våld kasta ut er. Ni har däremot ingen rätt att mörda "länets" medborgare.
Ah, jag ljuger alltså Men vart är bilderna på Ukrainskt artilleri inom Mariupols stadsgräns? Det saknades ju inte dylikt från Donetsk.

Jag strider inom sektor M, så borde rimligtvis ha bättre insyn än ett betalt KREML-troll

/Micke
2015-01-27, 12:10
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Går alldeles utmärkt för dig att köpa en egen stridsvagn. Har sett både svenska och ryska stridsvagnar säljas ut av respektive försvar till civila eller annat. Sen hur dessa använder stridsvagnarna är inte ryska resp svenska arméns ansvar.
Nej, när du köper krigsmateriel så tas vitala delar ut så att du inte kan använda vapensystemen. Och du kan inte köpa aktivt försvarsmateriel, du kan ju testa att köpa ett stridsfordon90 av svenska staten

/Micke

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in