Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyDungeon
Hur många utländska tiggarziggisar finns det egentligen i Sverige? Ta följande i beaktning:
1. Ingen svensk stad eller samhälle verkar vara fri från tattarplågan. Det blir ett fyrsiffrigt antal ziggisar bara för att få en person/tätort, men betänk då att...
2. ...i många städer sitter det tiggare utanför VARJE livsmedelsbutik, Systembolag, tågstation, bankautomat, etc och längs gågatorna. Det blir flera dussin även för en mindre stad, kanske hundratals för de största städerna. Men för varje person du ser på gatan...
3. ...finns det ett personer i supportorganisationen runt om, och rimligtvis måste röra sig om ett ansenligt antal mellanchefer och koordinatorer för att kunna precisionsbomba svensken med en tiggarmugg i ansiktet så fort han/hon sätter näsan utanför dörren. Samtidigt har jag själv sett kombinationer av typen; hon tigger medan han pantar burkar.
Är det en överdrift att säga att det finns minst 10000 tiggarziggisar i Sverige idag? Hur många fler finns det plats till?
Nu gissar jag och med reservation för att jag kan ta grovt fel på frekvensen, men om man tänker sig hur vi brukar reagera när vi exempelvis ser ett par råttor i soprummet, så tenderar vi att överdriva både antalet och storleken på det vi observerar när det är något obehagligt och jobbigt. Vi vet också förvisso att om vi ser två råttor, så kan man räkna med att det finns minst tio till i närheten i deras flock...
I de fyra största kommunerna tror jag nog att vi kan räkna med att det vid varje given dag finns c.a 40 tiggare operativt verksamma. I de 30 s.k förortskommunerna har vi nog c.a 20 tiggare/dag driftsatta i "produktion". Sedan har vi något som kallas "större städer" och det är typ Norrköping, Linköping, Lidköping, Jönköping, Helsingborg, Landskrona, Hässleholm och Borås och det finns 31 sådana kommuner och där hittar vi sannolikt också 20 tiggare i gång med sitt. Så har vi förortskommuner till större städer och de är 22 till antalet. Räkna 20 tiggare där med, så är vi nog hemma.
Sedan alla mindre kommuner och småstäder. 203 till antalet... Där får vi räkna kanske ett uppskattat genomsnitt på 4 tiggare/ort som är driftsatta.
En god uppskattning är alltså att det dagligen sitter ungefär 2632 "EU-migranter" och tigger i våra kommuner landet runt. Som syns, alltså, och som är direkt verksamma med att spela små trudelutter, skramla med pappmuggar och sitta och "häj-häj" på förbipasserande... Med logistiskt stöd, HR-verksamhet, arbetsledning och administration så är det kanske 3000 som dagligen är verksamma med att tigga eller underhålla tiggeriet varje dag?
Låter det rimligt?