2015-01-26, 22:55
Medlem
Ja, hej!

Jag har diagnosen ADD. Har tidigare provat mediciner för detta (Concerta, Ritalin, Strattera), men det har inte fungerat för mig. Jag blev MER uppvarvad, kunde inte slappna av i kroppen eller ligga still och vila utan var hela tiden igång. (Vilket INTE är fallet med mig utan medicin, är snarare trött och seg för det mesta). Har därefter stått helt utan mediciner i flera år.

Nu har jag börjat med antidepp (Sertralin), och benzo (Stesolid) som jag får ta vid behov under insättningen för att minska eventuella biverkningar i form av förvärrade ångestsymptom.

Grejen är... Jag märker av lite samma biverkningar av Sertralin som jag gjorde av centralstimulantia (ADHD-medicinerna). När jag har tagit Sertralinet blir jag stel som en stålfjäder i varenda muskel och känner mig "stressad i kroppen". Plus att jag, precis som med ADHD-medicinerna får gigantiska pupiller och blir ljuskänslig.

Det är jobbigt att vara så uppvarvad i kroppen som jag blir av Sertralinet, även om jag känslomässigt är lugn och känner mig stabil (ej uppvarvad så sett liksom). Så jag har tagit Stesolid varje morgon i samband med Sertralinet sedan jag började för 2 veckor sedan, då jag märkt att det hjälper.

Dock är ju inte det hållbart i längden, och jag vet att jag inte kommer få mer benzo utskrivet av läkaren då den här burken är slut (har typ 4 tabletter kvar). Ska få nån slags muskelavslappnande medicin utskrivet istället för att prova om det fungerar för att dämpa.

Läkaren hade dock aldrig hört om att man kunde bli uppvarvad i kroppen på det sättet av SSRI. Och påpekade att det fungerar helt annorlunda än centralstimulantia. Värt att påpeka är också att jag blivit EXTREMT OCD-ig/tvångsmässig jämfört med innan jag började med Sertralinet - vilket jag också hört vanligen är kopplat till centralstimulerande O.o

(Vill även påpeka att jag tidigare har varit med om hypomani, och det är inte samma sorts känsla. Det är mer som att ADHD-symptomen blir extremt förstärkta av medicinen)

Är det nån här som känner igen det här, eller kan komma med nån vettig teori om varför jag reagerar såhär på Sertralinet?
Senast redigerad av Koikoi 2015-01-26 kl. 22:58.
Citera
2015-01-26, 23:26
Medlem
herrcarlssons avatar
Sertralin ska vara en gnask mild SSRI. Har själv gått på den men märkte inget då jag precis satte ut Cipralex och började med Mirtazepin. Det skumma med SSRI är att man kan få alla möjliga sorters konstiga insättnings/utsättningss ymptom som jag tror är vad som händer i ditt fall. Oftast gäller det att härda ut till hjärnan vant sig. Jag fick inte sluta med Cipralexen t.ex innan 4 månaders användning då det var tiden det tog att vänja sig. Själv tycker jag SSRI och SNRI är djävulens påfund.
Citera
2015-01-26, 23:42
Medlem
Shadowcrafts avatar
Om du vill ge cs en till chans så rekommenderar jag Metamina i små doser. Ritalin och Concerta sög för mig, men Metamina fungerade alldeles utmärkt.
Citera
2015-01-27, 00:32
Medlem
norrlandsguldares avatar
Jag har också väldigt dåliga erfarenheter av Sertralin. Det var främst min mentala hälsa som fick ta stryk av läkemedlet, men jag hade även ofta ont i hjärtat och var illamående.

Jag vet inte vad det kan bero på, men jag tycker att du skall tala med din läkare om andra alternativa läkemedel som kan fungera för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Själv tycker jag SSRI och SNRI är djävulens påfund.

Jag skulle inte kunna säga det bättre själv!
Citera
2015-01-27, 01:55
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsguldare
Jag har också väldigt dåliga erfarenheter av Sertralin. Det var främst min mentala hälsa som fick ta stryk av läkemedlet, men jag hade även ofta ont i hjärtat och var illamående.

Jag vet inte vad det kan bero på, men jag tycker att du skall tala med din läkare om andra alternativa läkemedel som kan fungera för dig.

Jag skulle inte kunna säga det bättre själv!

Då sak du testa Cipralex. Hade feber och skakningar och stötar i veckor innan skiten gick ur kroppen. Fick sluta tre gånger för att det inte fungerade först
Citera
2015-01-27, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Då sak du testa Cipralex. Hade feber och skakningar och stötar i veckor innan skiten gick ur kroppen. Fick sluta tre gånger för att det inte fungerade först

Jag har provat Cipralex. Mådde skit av den och var en fullkomlig zombie hela tiden, så jag fick sluta med den. Sertralin är den ENDA psykmedicinen som jag inte drabbats av horribla biverkningar utav. Har även en vän som äter det och som den funkar skitbra för, och personligen känner jag inte att den påverkat mig dåligt psykiskt överhuvudtaget so far - tvärtom. Jag har gott hopp om den.

Undrar bara om folk känner igen just de biverkningar jag listar - uppvarvning i kroppen/muskelspänning och ögonproblem. Och om nån isåfall vet varför de uppstår och om de brukar vara övergående eller inte.
Citera
2015-01-27, 12:56
Medlem
Såg att någon nämnde Metamina..jag vill slå ett slag för Elvanse, som är lite som en depot-varianten av Metamina. Jag har ätit den sen typ juli/augusti för min ADHD och den har gjort jättestor skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in