2015-01-25, 22:56
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avigsomfan
Själv fick jag 0,9 på hp-prov och 135+ på Mensatest. Ligger på ungefär 140 i Iq i seriösa test jag gjort.
Nä, något samband mellan IQ och 2.0 i HP-prov tror jag inte på.
Hade en bra källa som påvisade att endast orddelen kunde jämföras med ett IQ-test, någonting med att se synonymer snabbt, typ.
Min skolgång bestod mest av IG-betyg pre-HP och innan jag fick upp intresset för studier. Dock är min allmänbildning post-HP vansinningt mycket bredare med 500 hp i olika ämnen vilket skulle gjort ett HP-prov intressantare idag.
Konklusionen är att intresse för studier och allmänbildning ger högre poäng på HP-prov än hög IQ, vilket som nämnts innan i ett inlägg, som är ett riktigt smalt instrument.

Det online?
Citera
2015-01-25, 23:46
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Själv fick jag 0,9 på hp-prov och 135+ på Mensatest. Ligger på ungefär 140 i Iq i seriösa test jag gjort.
Nä, något samband mellan IQ och 2.0 i HP-prov tror jag inte på.
Hade en bra källa som påvisade att endast orddelen kunde jämföras med ett IQ-test, någonting med att se synonymer snabbt, typ.
Min skolgång bestod mest av IG-betyg pre-HP och innan jag fick upp intresset för studier. Dock är min allmänbildning post-HP vansinningt mycket bredare med 500 hp i olika ämnen vilket skulle gjort ett HP-prov intressantare idag.
Konklusionen är att intresse för studier och allmänbildning ger högre poäng på HP-prov än hög IQ, vilket som nämnts innan i ett inlägg, som är ett riktigt smalt instrument.

Att att det inte skulle finnas något samband mellan IQ och 2.0 på högskoleprovet är bullshit! MEN det finns säkert andra saker som korrelerar i högre grad än IQ när det kommer till att skriva 2.0 på HP (alla de faktorer som korrelerar till 2.0 på HP korrelerar säkerligen starkt till varan så en studie på det skulle kräva ett extremt stort urval av individer och noggrann kartläggning om man vill nå ett resultat som ens kvalificerar sig till att anses det minsta seriöst ur vetenskaplig synpunkt).
Citera
2015-01-26, 16:08
Medlem
HerbertMarcuses avatar
Det behövs ingen hög IQ alls. Rent teoretiskt sett så kan man gissa sig till 2,0 på högskoleprovet och för det krävs det ingen intelligens, man kan rent ut sagt vara underbegåvad och gissa rätt. Däremot så är sannolikheten rätt liten att man kan ha så mycket tur.
Citera
2015-01-26, 18:49
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Ja, de ljuger. Självklart finns det folk som faktiskt har sådan IQ som de rapporterar, men att majoriteten har det är matematiskt omöjligt. Den enda förklaringen skulle vara att urvalet är mycket snedvridet och icke-representativt och att internetanvändare/forumpostare är betydligt intelligentare än genomsnittet, något som inte är särskilt trovärdigt.
Om du syftar på dem som svarat i tråden så är det väl inte alls konstigt att många här påstår sig ha ett IQ långt över medel? Sådana här trådar lockar oftast inte till sig dem som känner sig inadvekata, precis som trådar om ekonomiska angelägenheter relaterade till lön/förmögenhet sällan lockar till sig fattiglappar som lever hand till mun.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2015-01-26 kl. 18:51. Anledning: e
Citera
2015-01-27, 15:05
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerbertMarcuse
Det behövs ingen hög IQ alls. Rent teoretiskt sett så kan man gissa sig till 2,0 på högskoleprovet och för det krävs det ingen intelligens, man kan rent ut sagt vara underbegåvad och gissa rätt. Däremot så är sannolikheten rätt liten att man kan ha så mycket tur.

Det finns något som heter osannolikt, det ordet är inte ens i närheten av bra nog att beskriva oddset för att gissa sig till 2.0 på HP.

Att ens gissa sig till ett bra resultat på HP är så osannolikt att att det sannolikt inte har skett och inte kommer att ske på en lång tid framöver. Förklara gärna varför ditt teoretiska resonemang är relevant för tråden eftersom det aldrig har hänt och aldrig kommer att hända?

Jag förstår att folk har svårt att ta IQ på allvar när det debatteras av fullkomligt oinsatta och ovetenskapliga babianer som dig. Du utgav dig förvisso inte för att vara en expert på området, du försökte inte heller slänga med fackuttryck du inte förstår dig på så den värsta skaran DR Kruger kvalificerar du dig lyckligtvis inte in på.
Senast redigerad av hashish-boy 2015-01-27 kl. 15:08.
Citera
2015-01-27, 17:45
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Om du syftar på dem som svarat i tråden så är det väl inte alls konstigt att många här påstår sig ha ett IQ långt över medel? Sådana här trådar lockar oftast inte till sig dem som känner sig inadvekata, precis som trådar om ekonomiska angelägenheter relaterade till lön/förmögenhet sällan lockar till sig fattiglappar som lever hand till mun.
Nu föreligger detta fenomen i samtliga trådar av den här karaktären på samtliga forum. Självklart finns det survivor bias inblandat, men det är ändå roande att ingen säger sig ha under 100 i IQ, utan istället säger sig ligga betydligt högre än genomsnittet.
Citera
2015-01-27, 18:17
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Nu föreligger detta fenomen i samtliga trådar av den här karaktären på samtliga forum. Självklart finns det survivor bias inblandat, men det är ändå roande att ingen säger sig ha under 100 i IQ, utan istället säger sig ligga betydligt högre än genomsnittet.

Bara 135 eller mer, det är ju typ medel här på flashback
Senast redigerad av hashish-boy 2015-01-27 kl. 18:20.
Citera
2015-01-27, 18:29
Medlem
sadhaneas avatar
Det verkar fortfarande vara många människor som tror att IQ är lika med ubermänniskor. Det finns folk som har under 80 i IQ som är mycket mer framgångsrika än mensa ubermänniskor, bara att kolla in forestgump. Seriöst är inte IQtester lite passé kan man inte komma lite nya test. Själv fick jag väldigt ointelligent när jag gjorde IQ-test på mönstringen dock var jag klar på några minuter
Citera
2015-01-28, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Det online?
Nej, fysiskt i lokal med övervakning.
Citera
2015-01-28, 16:30
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sadhanea
Det verkar fortfarande vara många människor som tror att IQ är lika med ubermänniskor. Det finns folk som har under 80 i IQ som är mycket mer framgångsrika än mensa ubermänniskor, bara att kolla in forestgump. Seriöst är inte IQtester lite passé kan man inte komma lite nya test. Själv fick jag väldigt ointelligent när jag gjorde IQ-test på mönstringen dock var jag klar på några minuter
Forrest Gump är en fiktiv person...
Citera
2015-01-28, 16:38
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Nej, fysiskt i lokal med övervakning.

Okej jag fick nämligen "126 eller mer" på det online, men man kanske bara kan få högre än så på det riktiga testet? Jag fick för övrigt också mindre än 1.0 på hp
Citera
2015-01-29, 03:08
Medlem
Kroulls avatar
Om högskoleprovet mäter IQ, och om medelvärdet är 0.9 och standardavvikelsen är 0.39 (*) motsvarar gränsen för 2.0 ett IQ på 142.

Mer jordnära uttryckt -- är det 1 av 417 som klarar 2.0.

Vilket man trivialt enkelt kan beräkna med hjälp av R:

Kod:
p     <- pnorm(q = 2, mean = 0.9, sd = 0.39, lower.tail = T)
iq    <- qnorm(p, mean = 100, sd = 15, lower.tail = T)
oneIn <- 1/(1-p)

Och om IQ-kurvan är normalfördelad även för höga IQ...

(*)
Vilket den var 2013-04-06...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in