2015-01-26, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leo-rowan
Tror det blev ett syftesfel i den meningen, ett faktum är att US skriver att de är separerade, exempelvis på Badoo. Ett annat faktum är att de inte verkar ha haft bråttom att ansöka om skilsmässa. (Inte att US skulle ha skrivit det sistnämnda)

Tack! Nu förstod jag förvirringen mitt inlägg skapade :-P
Citera
2015-01-26, 12:17
Medlem
Polisen efterlyser vittnen:

Citat:
"Den man som greps i samband med att en kvinna hittades död i Sigtunafjärden under lördagen, är fortsatt anhållen.
Sigtuna. Mannen är skäligen misstänkt för mord - vilket är den lägre misstankegraden.

– Jag kan inte uttala mig om hur han ställer sig till anklagelserna, säger Mona Johansson, informatör på Norrortspolisen.

Kvinnans kropp hittades på lördagseftermiddagen, efter att en väninna till kvinnan anmält henne försvunnen vid 12-tiden samma dag.

Under söndagen utförde polisen dykningar i vattnet där kvinnan hittades. Polisen har även undersökt kvinnans bostad, liksom den bil som stod i närheten av fyndplatsen, och som tros ha använts av kvinnan.

Polisen efterlyser nu vittnen som kan ha sett något i närheten av platsen.

– Vi är tacksamma för att de som sett något under fredagen eller lördagen, i närheten av Ropstensvägen, hör av sig till oss genom att ringa 114 14, säger Mona Johansson.

Åklagaren har till på onsdag på sig att begära mannen häktad."
http://unt.se/sigtunabygden/polisen-efterlyser-vittnen-3569583.aspx
Citera
2015-01-26, 12:25
Medlem
De söker alltså vittnen redan från fredagen. Har ju tidigare skrivits att TS varit saknad sen kl. 21 på fredag kväll. Om jag fattade det rätt så baserades det på när vänninasenast hade kontakt med TS.
Undrar om det finns något mer som indikerar att TS kan ha avlidit på fredagen? Kroppens skick eller diverse fynd t ex.
Citera
2015-01-26, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
För att i verkligheten har inte rubriceringen mord något att göra med att sätta press på MGM.

Det tror du säker förmodligen på. Tyvärr tror jag annorlunda. Vi har väldigt långa häktningstider i Sverige. Åklagarna har också tidigare, utan grund, häktat för något i den högre delen av straffskalan för att kunna sätta press på den häktade. Genom att driva ett mål som mord istället för dråp eller vållande till annans död så får åklagare större möjlighet att häkta personen och även under en längre tid. Skulle man istället använda "mord, alternativ dråp" så visar åklagaren att man är osäker. Hade US erkänt dråp men inte mord hade detta förmodligen varit med.

Sverige har långa häktningstider. Man har det för utredningsskäl men även för att sätta press på den misstänkte. Att bli anklagad för det värsta på straffskalan kan få den misstänkte att medvetet eller omedvetet att påbörja "katastrofhantering". Den misstänkte börjar förminska och försvara sitt handlande. Om du inte tror att åklagare använder häktning för att bla sätta press så lever du i en villfarelse.

http://www.dagensjuridik.se/2013/06/efter-kritiken-mot-sverige-riksaklagaren-ser-over-haktningstider-och-anvandningen-av-restrik

Edit: Och skulle jag titta på deckare och trodde på dessa så hade detta löst sig redan i lördags när CSI var inkopplade... ;
Senast redigerad av Echion 2015-01-26 kl. 12:51.
Citera
2015-01-26, 13:01
Medlem
Megaforces avatar
Något som kan ha hänt är följande:

- De bestämmer sig för att träffas eftersom hon skall hämta ägodelar eller dyl. Man har bestämt en specifik tidpunkt.

- Hon kommer till platsen, men maken har ännu inte hunnit hem från jobbet. Hon ringer honom och frågar. Han ger besked om att han kommer först en timme senare.

- Hon bestämmer sig därför för att ta en promenad och kör kanske med bilen en bit och parkerar, går ut på viken och drattar i.

- Han kommer hem, väntar och hon kommer inte. Han kanske försöker ringa henne men får inget svar utan hamnar i mobilsvaren.

I detta fall borde det finns samtalsloggar som bekräftar detta händelseförlopp.
Citera
2015-01-26, 14:48
Medlem
Kvinnokamps avatar
Vågar man gissa på att det är ännu en man som mördat en kvinna?
Citera
2015-01-26, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvinnokamp
Vågar man gissa på att det är ännu en man som mördat en kvinna?

Givetvis får du gissa. Det finns lite fakta om vad som har hänt, till och med att om det är ett mord eller inte. Eftersom vi inte vet det ännu så vi inte heller om det finns någon manlig gärningsman. Så gissa på.
Citera
2015-01-26, 15:04
Medlem
Han är fortfarande häktad ser jag. Har de något alls på honom, som de gått ut med, annat än att han är make/fd make till kvinnan?

Hon verkar inte ha varit särskilt angelägen om att skiljas...

Hennes facebook ger intrycket att hon är en person som inte drar sig för att provocera i olika sammanhang. Kan ha skaffat sig många fiender.
Citera
2015-01-26, 15:10
Medlem
Loyolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Han är fortfarande häktad ser jag. Har de något alls på honom, som de gått ut med, annat än att han är make/fd make till kvinnan?

Hon verkar inte ha varit särskilt angelägen om att skiljas...

Hennes facebook ger intrycket att hon är en person som inte drar sig för att provocera i olika sammanhang. Kan ha skaffat sig många fiender.

För oss som inte har fb; kan du ge exempel på provokationer?
Citera
2015-01-26, 15:12
Medlem
Quarrels avatar
märsta.nu: Eventuell häktning på tisdag
Citat:
Det finns fortfarande omständigheter som tyder på att kvinnan bragts om livet. Eventuellt häktning ska ske senast tisdag förmiddag.
Häktningsframställan ska in till TR senast i morgon fm.
Citera
2015-01-26, 15:30
Medlem
Satt hon sig på huk på isen för att lätta på trycket och isen brasst?
Senast redigerad av Larzx 2015-01-26 kl. 15:33. Anledning: stavfel
Citera
2015-01-26, 15:36
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echion
Det tror du säker förmodligen på. Tyvärr tror jag annorlunda. Vi har väldigt långa häktningstider i Sverige. Åklagarna har också tidigare, utan grund, häktat för något i den högre delen av straffskalan för att kunna sätta press på den häktade. Genom att driva ett mål som mord istället för dråp eller vållande till annans död så får åklagare större möjlighet att häkta personen och även under en längre tid. Skulle man istället använda "mord, alternativ dråp" så visar åklagaren att man är osäker. Hade US erkänt dråp men inte mord hade detta förmodligen varit med.

Sverige har långa häktningstider. Man har det för utredningsskäl men även för att sätta press på den misstänkte. Att bli anklagad för det värsta på straffskalan kan få den misstänkte att medvetet eller omedvetet att påbörja "katastrofhantering". Den misstänkte börjar förminska och försvara sitt handlande. Om du inte tror att åklagare använder häktning för att bla sätta press så lever du i en villfarelse.

http://www.dagensjuridik.se/2013/06/efter-kritiken-mot-sverige-riksaklagaren-ser-over-haktningstider-och-anvandningen-av-restrik

Edit: Och skulle jag titta på deckare och trodde på dessa så hade detta löst sig redan i lördags när CSI var inkopplade... ;
Nej. Du lever i en fantasivärld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in