Citat:
Ursprungligen postat av
Zentropium
Helt sanslöst. Hur länge ska den meningslösa slakten pågå? Den ukrainska regimen mördar medvetet sina egna soldater, detta är något många av oss förstått sedan länge. De pro-amerikanska sionister och oligarker som är vid makten i Kiev hatar både ukrainare och ryssar och vill se så många som möjligt dö. De vill se slaviskt blod flyta.
Var länge sedan jag såg ett sådant välskrivet, nyanserat och intressant inlägg i debatten!
Givetvis är det en mycket tragisk situation som har uppstått och det finns som alltid flera perspektiv och synvinklar att ta del av. I slutändan får man väl dock bekänna färg. Stödjer man Ryssland eller Ukraina? I media och politik är det mycket tal om den "fria världen" dvs USA, Väst, Nato, EU osv samtidigt som Ryssland enligt många är en slags karbonkopia på Sovjet (nåja).
Dubbelmoralen finner inga gränser i västlägret, när man ena sekunden fördömer ISIS och i andra besöker f.d. kung Abdullahs begravning. Man kan ju dock fråga sig ifall ryssen är så mycket bättre...
Livet i väst är otvivelaktigheten bättre här i väst för gemene man och kvinna än i Ryssland. När det gäller Ukrainakonflikten så är det inte heller cynisk dubbelmoral när det gäller utrikespolitiken i Långt-Bort-I-Stan länder utan det här sker på europeisk mark. Inte sedan andra världskriget har man förändrat ett lands gränser på detta vis.
Den ukrainska staten är på många sätt och vis minst lika rutten som den ryska och i regel bajsar väl de flesta länder snett på s.k. "internationell rätt". Detta sker dock i vårt närområde och kan inte accepteras. Ifall kriget i Donbass går väl för Ryssland kan vi mycket väl få se "gränsjusteringar" i vårt absoluta närområde, då Baltikum. Ifall händelseutvecklingen vill te sig riktigt illa är även våra närmsta farvattnen hotade och då direkt det svenska samhället.
Jag vill egentligen inte uttala mig om vilka som har "rätt eller fel", men ifall Ryssland inte stoppas så är i grund och botten vi i Sverige hotade både politiskt, militärt och ekonomiskt.
Det gillar inte jag...