I jämförelse med för ett dygn sedan börjar jag bli mer skeptisk till att det rör sig om ett mord överhuvudtaget. Skäligen misstänkt, mobiltelefon i handen, polisens uttalanden...
Jag säger snarare tvärtom ...
Han anhölls senare skäligen misstänkt för mordet på sin hustru. Under söndagen hölls fortsatta förhör med honom, men polisen är förtegen kring hur han ställer sig till anklagelserna. Det eventuella motivet är heller inte känt och inget mordvapen har hittats. http://www.expressen.se/nyheter/kvinnan-politiskt-aktiv--sorjs-av-partivanner/
Att man ens talar om mordvapen talar ju mot att hon skulle ha drunknat.
Kvinnan var säkert ledsen och upprörd efter möte med exmaken vid exempelvis lämning av barnen.
Hon kanske tog SSRI lyckopiller för att hålla sig stark genom skilsmässan. De där pillren har en känd bieffekt att man kan få självmordstankar.
Kanske gick hon ut på isen och tänkte att allt var redan nattsvart så det spelar ingen roll vad som händer. Sedan brast isen, men då var det för sent.
Det är väl de mest troliga.
OT:
Vilda spekulationer. Jag är ny på tråden, så jag vet inte om det finns stöd för dina antaganden eller inte. Vad jag vänder mig emot är påståendet att SSRI kan ge självmordstankar. De som tar SSRI brukar ha en anledning, vanligen depression och/eller något ångestsyndrom. Självmordstankar är inga ovanliga, återkommande inslag i en deprimerads tänkande och kännande; de finns där från början. Tankar är en sak, att ge efter för handlingar är en annan, det finns flera steg att gå från tanke till handling; placeringen utmed detta kontinuum tenderar att fluktuera. Ett obehandlat depressivt tillstånd kan vara farligt. Det är fel att säga att SSRI kan ge självmordstankar, om man inte samtidigt ramar in påståendet i ett större resonemang. Annars är risken stor att en skadlig villfarelse sprids bland läsare och personer som kanske övervägt att söka hjälp för psykiska problem. SSRI kan inledningsvis öka oron/ångesten, vilket kan medföra ett tillfälligt sämre mående, vilket kan tänkas öka desperationen, vilket skulle kunna leda till ytterligare ett steg uppåt självmordstrappan... En skicklig kliniker informerar och garderar på upptänkliga vis, så att varje tänkbart utfall har en redundans. Självmordsriskens gradering är färskvara, det går inte att spå med någon säkerhet eller föregripa ett tragiskt utfall varje gång, men se till att den akuta risken kontrolleras, under den frivilliga vårdens eller tvångsvårdslagstiftningens förutsättningar.
Vi får inte spekulera kring de få fakta vi har, men..
SSRI lyckopiller/SSRI från två skribenter nu.
Vad får ni det ifrån?
Är det något ni känner till inofficiellt?
Han anhölls senare skäligen misstänkt för mordet på sin hustru. Under söndagen hölls fortsatta förhör med honom, men polisen är förtegen kring hur han ställer sig till anklagelserna. Det eventuella motivet är heller inte känt och inget mordvapen har hittats. http://www.expressen.se/nyheter/kvinnan-politiskt-aktiv--sorjs-av-partivanner/
Jo, om inte polisen svarat på en direkt fråga -"Har ni hittat ett mordvapen" och svarar "nej", vilket kan tolkas lite hur som helst.
Det beror väl på om "man" är Expressen eller polisen? Skulle det funnits ett mordvapen (även om man inte hittat det) så borde det vara rätt klart att hon utsatts för våld och i så fall räcka till en starkare misstankegrad.
Nej, jag tror att anledningen till att han anhållits som skäligen misstänkt är inte att misstankarna mot just honom är svaga, utan att det snarare handlar om att det är oklart i fall det rör sig om ett mord.
Om jag förstått det rätt måste åklagaren göra häktningsframställning senast 3:e dagen efter beslut om anhållande. Blir alltså på tisdag? Gör man detta om man då anser sig ha tillräcklig bevisning för att rätt person sitter anhållen och att det rör sig om mord, eller kan man göra det oavsett? Någon som vet?
Vad en kvällstidning talar om är givetvis inget att dra några växlar av.
Senast redigerad av Feodor 2015-01-25 kl. 17:28.
Om jag förstått det rätt måste åklagaren göra häktningsframställning senast 3:e dagen efter beslut om anhållande. Blir alltså på tisdag? Gör man detta om man då anser sig ha tillräcklig bevisning för att rätt person sitter anhållen och att det rör sig om mord, eller kan man göra det oavsett? Någon som vet?
Ansöka kan man alltid göra. TR avgör om det finns tillräckligt med bevis för häktning. Det brukar inte behövas mycket för en veckas häktning.