2015-01-25, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Inte säkert att hon körde, men hon var garanterat med. Det var ju där hon hittades. Finner ingen naturlig anledning för henne att vara där liksom. MGM fick nog gå hem. Mobilen ev. i handen och ev. drunkning, nja känns så där. Tror man släpper mobilen för att ta sig upp om livet står på spel. Obduktion visar på om det finns vatten i lungorna eller inte, rätt vatten också.
Om det är den bil hon disponerar ensam efter skilsmässan kan hon ju åkt de här 4 milen från nya bostaden till sitt gamla bostadsområde av okänd anledning. Kanske skulle hon samtala med exet av någon anledning. Någonting kan ha hänt i den fd. gemensamma bostaden och sedan har GM kört med hennes bil, dumpat kroppen och lämnat kvar bilen för att få det att se ut som en olyckshändelse.

Och ja, stämmer det att hon hittats med mobiltelefonen i handen, borde hon sannolikt släppt taget om hon råkat ut för olycka. Tycker dock det låter konstigt att hon ska ha hittats med mobilen i sin hand.
Citera
2015-01-25, 14:06
Medlem
NoName1965s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Varför hittades hon där, nästan 4 mil från nya hemmet i Sala backe, men så nära fd hemmet?
Enligt både Ratsit och Birthday.se är hon fortfarande skriven på Liegatan tillsammans med maken.
Citera
2015-01-25, 14:10
Medlem
Låt oss spekulera: Mobiltelefonen i handen – vad kan det tyda på?

Aftonbladet säger att de fått höra att kvinnan hade sin mobiltelefon i handen när hon hittades. Polisen har sagt sig inte känna igen det.

Vad kan göra så att en person fortfarande efter sin död i vatten håller sin mobiltelefon i handen? Vad kan detta säga om dödsförloppet.

För det första, måste ju kvinnan dött på platsen och inte transporterats dit, eftersom jag inbillar mig att en transport med en kropp som håller i en mobil kommer att resultera i att mobilen faller ur handen.

För det andra säger väl det här att kvinnan med största sannolikhet försökte kommunicera med hjälp av mobilen strax innan hon dog? Varför?

I det fall det skulle vara självmord, så hade kvinnan troligen ringt de nödvändiga samtalen först och sedan hoppat i. Nu blev det bråttom att ringa ett samtal från isvaken istället.

I det fall någon annan skulle knuffat i kvinnan och hållt ned henne för att dränka henne, så skulle denna fight troligtvis omöjliggöra att kvinnan tar upp sin mobiltelefon för att ringa.

Istället menar jag att ifall vi utgår från att det är så att hon hade mobilen i handen, då är detta en rätt bra indikation på att det här var en olycka som gick till så här:

1) Kvinnan kör ned till vattnet för att gå runt där och tänka och kanske ringa några samtal
2) Kvinnan går ut på isen
3) Isen brister
4) Kvinnan försöker ta sig upp, men lyckas inte direkt
5) Kvinnan försöker skrika, men lyckats inte skrika högt nog
6) Kvinnan blir mer och mer nedkyld
7) Kvinnan tar upp sin mobiltelefon och försöker få liv i den
8) Det lyckas inte och inga krafter finns kvar för att skrika eller ta sig upp
9) Kvinnan avlider av kylan och åker ned i vattnet med mobilen i handen.

Någon som har någon bättre förklaring? En alternativ förklaring, som bygger på mord, måste innefatta att gärningsmannen på något sätt fäster telefonen i hennes hand efter döden inträffat. Det är väl inte möjligt att bli ihjälslagen eller dränkt hållandes sin telefon i ena handen hela tiden utan att tappa den för att slåss för sitt liv.
Citera
2015-01-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoName1965
Enligt både Ratsit och Birthday.se är hon fortfarande skriven på Liegatan tillsammans med maken.
Enligt någon tidigare i tråden har det funnits uppgifter på hennes fb om att hon flyttat till ny adress i december.
Citera
2015-01-25, 14:16
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Låt oss spekulera: Mobiltelefonen i handen – vad kan det tyda på?

Aftonbladet säger att de fått höra att kvinnan hade sin mobiltelefon i handen när hon hittades. Polisen har sagt sig inte känna igen det.

Vad kan göra så att en person fortfarande efter sin död i vatten håller sin mobiltelefon i handen? Vad kan detta säga om dödsförloppet.

För det första, måste ju kvinnan dött på platsen och inte transporterats dit, eftersom jag inbillar mig att en transport med en kropp som håller i en mobil kommer att resultera i att mobilen faller ur handen.

För det andra säger väl det här att kvinnan med största sannolikhet försökte kommunicera med hjälp av mobilen strax innan hon dog? Varför?

I det fall det skulle vara självmord, så hade kvinnan troligen ringt de nödvändiga samtalen först och sedan hoppat i. Nu blev det bråttom att ringa ett samtal från isvaken istället.

I det fall någon annan skulle knuffat i kvinnan och hållt ned henne för att dränka henne, så skulle denna fight troligtvis omöjliggöra att kvinnan tar upp sin mobiltelefon för att ringa.

Istället menar jag att ifall vi utgår från att det är så att hon hade mobilen i handen, då är detta en rätt bra indikation på att det här var en olycka som gick till så här:

1) Kvinnan kör ned till vattnet för att gå runt där och tänka och kanske ringa några samtal
2) Kvinnan går ut på isen
3) Isen brister
4) Kvinnan försöker ta sig upp, men lyckas inte direkt
5) Kvinnan försöker skrika, men lyckats inte skrika högt nog
6) Kvinnan blir mer och mer nedkyld
7) Kvinnan tar upp sin mobiltelefon och försöker få liv i den
8) Det lyckas inte och inga krafter finns kvar för att skrika eller ta sig upp
9) Kvinnan avlider av kylan och åker ned i vattnet med mobilen i handen.

Någon som har någon bättre förklaring? En alternativ förklaring, som bygger på mord, måste innefatta att gärningsmannen på något sätt fäster telefonen i hennes hand efter döden inträffat. Det är väl inte möjligt att bli ihjälslagen eller dränkt hållandes sin telefon i ena handen hela tiden utan att tappa den för att slåss för sitt liv.

Misstänker att du fiskar efter ordet efterkonstruktion. Att någon placerat mobilen i handen på henne efter dödens inträde, kanske henne också.
Citera
2015-01-25, 14:17
Medlem
lite knepigt just det där att hon hittats med mobilen i näven i en vak? visst det är hyfsat stora vattenytor öppna i närheten och isen är opålitlig, om hon nu fått för sig att försvinna ut i mörkret? men att hon fortfarande har telefonen i handen är nog för mig obegripligt? för om jag själv skulle hamna i en vak så skulle ju den första tanken vara att ta sig upp ur vaken och då måste man nog släppa telefonen....
Citera
2015-01-25, 14:19
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoName1965

Hon har väl inte hunnit adressändra, eller kan reg. dragit ut på tiden. Man kan bo på flera adresser, men kan bara vara skriven på en.
Citera
2015-01-25, 14:19
Medlem
Några andra fotspår än hennes vid vaken borde ge lite klarhet?
Citera
2015-01-25, 14:46
Medlem
Jag tycker att det är intressant att vänninan kontaktade polisen och anmälde BO försvunnen. Nu när vi vet att BO bor i Uppsala och inte längre i Sigtuna, så måste vänninan ha vetat att BO skulle dit och besöka mannen den aktuella kvällen. När hon inte fick tag i BO dagen efter anar hon att något har hänt. Varför skulle annars polisen överhuvudtaget leta i Sigtuna på direkten och inte i Uppsala där hon bor?

Om BO försvann vid 21-tiden på kvällen, så har det inte gått lång tid mellan försvinnadet och att polisen blir meddelade. Jag har många gånger inte fått tag på mina kompisar mellan dessa tider och inte blir jag orolig p.g.a. det. Därför tror jag att väninnan vet att mannen som BO skulle besöka kan vara kapabel till vissa saker. Varför annars bli orolig när man inte får tag på BO? Hon kan ju ha tagit sovmorgon och stängt av telefonen lika bra...
Citera
2015-01-25, 14:56
Medlem
Troians avatar
I jämförelse med för ett dygn sedan börjar jag bli mer skeptisk till att det rör sig om ett mord överhuvudtaget. Skäligen misstänkt, mobiltelefon i handen, polisens uttalanden...
Citera
2015-01-25, 14:59
Medlem
b00b00s avatar
"Kvinnan som hittades död i Sigtunafjärden var politiskt aktiv på lokalnivå och hade förtroendeuppdrag."

http://www.expressen.se/nyheter/kvinnan-politiskt-aktiv--sorjs-av-partivanner/
Citera
2015-01-25, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DietCoke
Jag tycker att det är intressant att vänninan kontaktade polisen och anmälde BO försvunnen. Nu när vi vet att BO bor i Uppsala och inte längre i Sigtuna, så måste vänninan ha vetat att BO skulle dit och besöka mannen den aktuella kvällen. När hon inte fick tag i BO dagen efter anar hon att något har hänt. Varför skulle annars polisen överhuvudtaget leta i Sigtuna på direkten och inte i Uppsala där hon bor?

Om BO försvann vid 21-tiden på kvällen, så har det inte gått lång tid mellan försvinnadet och att polisen blir meddelade. Jag har många gånger inte fått tag på mina kompisar mellan dessa tider och inte blir jag orolig p.g.a. det. Därför tror jag att väninnan vet att mannen som BO skulle besöka kan vara kapabel till vissa saker. Varför annars bli orolig när man inte får tag på BO? Hon kan ju ha tagit sovmorgon och stängt av telefonen lika bra...

Varför måste väninnan ha vetat att kvinnan skulle besöka mannen i Sigtuna på grund av att kvinnan bor i Uppsala?

Du frågar varför polisen letade i Sigtuna? Ja, det troliga är ju att mobilens sista signal kom från Ropstensvägen i Sigtuna, och hennes bil sedan påträffades där.

Du menar att mannen är skyldig till att ha dödat henne på grund av att hennes väninna anmäler henne försvunnen dagen efter runt lunch? Hur får du ihop det?

En anledning till anmälan om försvinnande kom relativt snabbt kan ju vara att de stämt träff eller sagt att de skulle ringas, eller att någon av dem alltid alltid normalt sett svara på SMS inom tio timmar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in