2015-01-23, 23:07
Medlem
BrittaFittovs avatar
Uteslöt nikotin(e-cigg) innan julhelgen. Har en historia av rökning i 8 år och vejpning i 2 år. Första dagarna var jobbigast men idag har jag besvär med:
Ilska
Mörka tankar
Förtvivlan
Värk i rygg och mellangärdet
Koncentrationssvårigheter
Tröstätande
Trötthet
Sömnstörningar
Yrsel

Hur hantera jag dessa utsättningsbesvär? Eller ska vi kalla det för permanenta neurokemiska förändringar vid detta laget?
Senast redigerad av BrittaFittov 2015-01-23 kl. 23:25.
Citera
2015-01-23, 23:12
Medlem
KiMp4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrittaFittov
Uteslöt nikotin(e-cigg) innan julhelgen. Har en historia av rökning i 8 år och vejpning i 2 år. Första dagarna var jobbigast men idag har jag besvär med:
Ilska
Mörka tankar
Förtvivlan
Tröstätande
Trötthet
Sömnstörningar
Yrsel

Hur hantera jag dessa utsättningsbesvär?

Börja röka weed
Citera
2015-01-23, 23:28
Medlem
h0rigs avatar
Citat:
Ilska
Mörka tankar
Förtvivlan
Tröstätande
Trötthet
Sömnstörningar
Yrsel

Hur hantera jag dessa utsättningsbesvär? Eller ska vi kalla det för permanenta neurokemiska förändringar vid detta laget?
Hur länge har du haft besvären?

Skulle nog rekommendera lätt träning till en början, fysisk aktivitet, då gör ju tröstätandet gott också
Citera
2015-01-23, 23:32
Medlem
herrcarlssons avatar
Grejen med att sluta med något man blivit beroende av är att kasta hjärnspöken åt sidan. Positiva tankar, motion, något som upptar din tid och tankekraft är mina råd. Och då har jag slutat med bra mycket värre saker än nikotin.
Citera
2015-01-23, 23:52
Medlem
Citat:
Eller ska vi kalla det för permanenta neurokemiska förändringar vid detta laget?
Nej, men du får räkna med att stå ut ett tag till. Det kommer snart att bli mycket bättre, men för att bli helt återställd så tar det oftas flera månader.

Jag tror att man brukar säga 2-3 månader för att kroppen ska bli återställd, sen kan det hänga kvar lite småsug efter det, men inget allvarligt. Men du måste inse hur bra det är att vara rökfri och inse hur jävla onödigt det är att röka. Om du går och tvivlar på om det verkligen är värt att sluta röka så kan suget sitta i längre.
Senast redigerad av Endofin 2015-01-24 kl. 00:13.
Citera
2015-01-24, 00:28
Medlem
rakmackan99s avatar
Tjejen och jag slutade med allt nikotin efter vi träffats några veckor..kan säga att jag va rätt tom under en lång tid. Gjorde allt för o komma på andra tankar
Citera
2015-01-24, 01:18
Medlem
BrittaFittovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakmackan99
Tjejen och jag slutade med allt nikotin efter vi träffats några veckor..kan säga att jag va rätt tom under en lång tid. Gjorde allt för o komma på andra tankar
Citera
2015-01-28, 12:40
Medlem
Om det jag läst stämmer så har du just kommit i stadiet då din kropp är snart ren från nikotin.
Är väl nu dom verkliga symptomen börjar.
Försökt sluta av o till och jag brukar vara där du är efter 2 veckor och snart efter det klarar jag inte mera.
Tror du kan räkna med en månad till av vånda innan det börjar släppa.

Vad du än gör, återfall inte nu.

Tror inte man kan hantera det på nåt annat sätt än att bita ihop och lida.
Lycka till och hoppas du spöar nikotinapan. =)
Citera
2015-01-30, 11:37
Medlem
CoupDeGraces avatar
Helvete vilken nedslående tråd. Jag försöker sluta nu, men det är ju råjobbigt. Jag trodde att träningen skulle gå bättre , men det går ju liksom tvärtom, skadade mig rent av på en lätt vikt härom dagen...

Kan tipsa om lakritsrot, det hjälper mot det värsta suget.
Citera
2015-01-30, 12:37
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Grejen med att sluta med något man blivit beroende av är att kasta hjärnspöken åt sidan. Positiva tankar, motion, något som upptar din tid och tankekraft är mina råd. Och då har jag slutat med bra mycket värre saker än nikotin.

Fast även om nikotin är betydligt mer harmlöst än många andra substanser kan det vara extremt beroendeframkallande. Det enda som egentligen på allvar skiljer av nikotin från andra droger är att abstinensbesvären inte omfattar obehagligheter som kramp, psykos eller att i värsta fall dö. Vilket förvisso är en tröst men en ganska klen en när man sitter och känner sig som en levande död. Nikotin fuckar med mycket i kroppen och hjärnan.
Citera
2015-01-30, 18:18
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Fast även om nikotin är betydligt mer harmlöst än många andra substanser kan det vara extremt beroendeframkallande. Det enda som egentligen på allvar skiljer av nikotin från andra droger är att abstinensbesvären inte omfattar obehagligheter som kramp, psykos eller att i värsta fall dö. Vilket förvisso är en tröst men en ganska klen en när man sitter och känner sig som en levande död. Nikotin fuckar med mycket i kroppen och hjärnan.

Ja helt riktigt. Har själv varit snusare i 16 år, och hade jag inte en dosa på mig eller i närheten fick jag panik. Vredesutbrott kunde komma bara för att man glömt stoppa in en prilla på en halvtimme under stress. Snusade ungefär en dosa om dagen. Men har man fått riktiga avtändningar för något så sätter man saker i perspektiv. En nikotinberoende skulle nog aldrig se på en med "sockerberoende" på samma sätt.
Citera
2015-01-30, 18:24
Medlem
krokons avatar
Finns en app till smartphones som heter "sluta röka på 60 dagar".
Det är ett nedtrappningsprogram som är väldigt bra. Funkade för mig
Det kostar en liten slant dock, men inte mer än ett paket cigg om jag minns rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in