2015-01-23, 11:34
Medlem
Lite off-topic kanske, men finns det någonstans man kan kolla hur det går för en specifik fond just under dagen då allt svänger?

Vilka sidor isf?
Citera
2015-01-23, 13:04
Medlem
Månadsparar lite i Aktieinvest Invesmentbolag portfölj som ser ut som följande:

Industrivärden A
Investor B
Kinnevik B
Latour B
Ratos B

Vad tycker ni/tror ni om den på lång sikt? Lägger in en liten slant varje månad och återinvesterar utdelningen direkt i respektive aktie.

Tacksam för lite synpunkter.

Tack på förhand
Citera
2015-01-23, 14:47
Medlem
matte85s avatar
Aktier
Acando AB ser. B 9,3%
Betsson AB ser. B 17,2%
Concentric AB 5,7%
Haldex AB 12,4%
Hennes & Mauritz AB, H & M ser. B 5,6%
Hexagon AB ser. B 11,7%
NCC AB ser. B 11,0%
Nokia Corporation 7,5%
Swedbank AB ser A 11,1%

Fonder
Nordnet Superfonden Sverige 6,7%
Nordnet Superfondet Norge 1,6%

Funderar på att sälja av följande, Haldex, Concentric och Acando. Detta i kombination med ett kommande kapitaltillskott (jobbar som säljare och har en mycket fin kommission som kommer) gör att jag letar efter nya möjligheter.

Idéer?
Funderar starkt mot en fond fokuserad på Nord Amerika, men mer? Hade tänkt utöka min andel fonder till runt 20%, eventuellt ett investmentbolag istället.
Citera
2015-01-23, 14:49
Medlem
Cloetta
HM
Unibet
ICA Gruppen
Swedbank
TeliaSonera

Vad tror ni? Fick ett bra lyft idag.. ICA har backat mycket senaste dagarna, tror på ett stick uppåt.
Ska handla betsson när det känns rätt..
Citera
2015-01-23, 15:44
Medlem
Aktier
Cloetta AB ser. B 8,3%
DAIMLER AG 6,2%
Heliospectra AB 3,3%
Akelius Residential AB Pref 9,1%
Gränges AB 10,0%
Stora Enso Oyj ser. R 6,9%

Fonder
UBS (Lux) EF Biotech 10,4%
SPP Aktiefond USA 14,7%
Didner & Gerge Småbolag 13,4%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10,3%
Nordnet Superfondet Norge 4,1%

Snart ett halvår sedan jag hittade ett sparintresse och så här ser portföljen ut för tillfället. Börjar bli allt mer nöjd med hur den ser ut. Framöver ska jag vikta om till en större andel aktier. Den stora andelen fondplacering har varit bra under min läroperiod och skapat en stabilitet samt täckt upp för de snedsteg jag gjort. Har tänkt att öka innehavet i Daimler och förmodligen köpa in Nokia, NCC, SEB, alternativt Nordea och Betsson.
Citera
2015-01-23, 17:11
Medlem
Dicken96s avatar
Aktier

Industrivaror och tjänster

ABBLTD 10 %

SANDVIK 9%

VOLVO 11 %

Hälsovård

ELEKTA B 10%

Finans och Fastighet

CASTELLUM 15 %

HANDELSBANKEN B 44%

Utöver mina aktier: Fonden Multi Asset H, Bosparande i HSB och fastigheter.
Citera
2015-01-23, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nipple-
Cloetta
HM
Unibet
ICA Gruppen
Swedbank
TeliaSonera

Vad tror ni? Fick ett bra lyft idag.. ICA har backat mycket senaste dagarna, tror på ett stick uppåt.
Ska handla betsson när det känns rätt..

Lite beroende på vad du har för gav så ser det riktigt bra ut, mycket fin portfölj. Men varför Betsson när du har Unibet? Varför inte tex ett verkstadsföretag istället?
Citera
2015-01-23, 17:22
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakee
Lite off-topic kanske, men finns det någonstans man kan kolla hur det går för en specifik fond just under dagen då allt svänger?

Vilka sidor isf?

Meningen är ju inte att man ska daytrada fonder... Men om du absolut vill se hur det går så kan du in och titta på varje enskilt innehav som fonden äger.
Citera
2015-01-23, 18:29
Medlem
Hej, vet att man ska presentera en portfölj här men tänkte om någon kunde hjälpa mig att presentera en jag kanske kan ha!

Jag har precis påbörjat mina studier som ska fortsätta i 3-5 år. Har inte börjat ta lån från CSN än, men planerar att göra det ganska snart. Jag har inget särskilt behov till att ta lån men tänkte att ränta är så låg då kanske jag kan göra någon vinst med det istället. Vad för fonder/aktier tycker ni jag skulle kunna månadsspara mina lån på?

En aktie jag funderat på är Sagex Pref. då de klarade sig relativt bra genom finanskrisen, rätta mig om jag har fel.

Men nåja, tips skulle uppskattas!
Citera
2015-01-23, 18:49
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Vitrolifes vinsttillväxt löper parallellt med börskursen om du undersöker saken närmare. Börskursens utveckling är inte ett resultat av "vinstmutipel-expansion" utan är en avspegling av hur vinsten utvecklats.

Om det är så kunde du nämnt siffran. Nästa gång när du rekar ett bolag, fokusera på fundamenta så kommer folk att ta inlägget mer på allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Varför vågar du inte sticka ut hakan som jag och nämna ett handfull av dina placeringar?

Bra bolag är i regel alltid högt värderade därför att de har bra avkastning på eget kapital och/eller hög vinstillväxt. Det är så jag finner bra företag med stabil börskurs som stiger linjärt år efter år.

[i]Ett företag med P/e 25 med årlig stabil vinsttillväxt på låt oss säga 20-30% värderas även nästa år runt 25 gånger vinsten fast med en börskurs drygt 20-30% över föregående års aktiekurs.

Du nämner några av USAs mest älskade bolag, det är inte vad jag kallar att sticka ut hakan. Jag kan ge dig ett namn om det gör dig nöjd: Bahnhof.

Det finns inga företag som kan växa 30 % per år över längre perioder. Hade de kunnat det, hade de växt sig större än hela världen ganska kvickt. ROE och tillväxt är sådant som tenderar att konvergera mot ett genomsnitt. De bolagen som i dag har högst ROE kommer att som grupp se sin ROE minska över en femårsperiod. Detsamma gäller för de risigaste bolagen som får se ökad lönsamhet.

Om jag visste att multipeln skulle vara flat hade jag köpt bolag som Amazon och Axis eller dylikt, men hur kan vi veta det? Inget företag kan växa 20 % för evigt och när tillväxten upphör, kommer multipeln att falla. Genom att köpa högt värderade bolag spelar man ett slags Svarte-Petter-spel och det är fine så länge tillväxten håller i sig. Sitter du på aktierna när tillväxten tar stryk kommer däremot utvecklingen inte att bli särskilt rolig.
Citera
2015-01-23, 19:20
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Månadsparar lite i Aktieinvest Invesmentbolag portfölj som ser ut som följande:

Industrivärden A
Investor B
Kinnevik B
Latour B
Ratos B

Vad tycker ni/tror ni om den på lång sikt? Lägger in en liten slant varje månad och återinvesterar utdelningen direkt i respektive aktie.

Tacksam för lite synpunkter.

Tack på förhand

Spiltan Investmentbolag kan ju vara ett bra substitut, då slipper du iallafall betala courtage. Sen är ju fördelningen väsentlig också.
Citera
2015-01-23, 19:38
Medlem
Har inte sparat så länge men har försökt sprida riskerna och investera klokt.
Sitter i dagsläget med denna portfölj.

Aktier:
Alibaba
Investor B
Proffice B

Fonder:
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Aberdeen Global Asian Smaller Cos A2
Spiltan högräntefond

Har haft några andelar i ICA, NCC och H&M tidigare men har sålt av när jag uppnått en avkastning jag varit nöjd med.
Just nu ligger jag back några procent på Spiltan högräntefond och drygt 25% på Proffice B.
Jag ligger dock kvar långsiktigt och är inte direkt orolig. Blev lovad guld och gröna skogar, men nu är det som det är.
Senast redigerad av snilsson 2015-01-23 kl. 19:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in