Citat:
Ursprungligen postat av
Rektangel
Vitrolifes vinsttillväxt löper parallellt med börskursen om du undersöker saken närmare. Börskursens utveckling är inte ett resultat av "vinstmutipel-expansion" utan är en avspegling av hur vinsten utvecklats.
Om det är så kunde du nämnt siffran. Nästa gång när du rekar ett bolag, fokusera på fundamenta så kommer folk att ta inlägget mer på allvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rektangel
Varför vågar du inte sticka ut hakan som jag och nämna ett handfull av dina placeringar?
Bra bolag är i regel alltid högt värderade därför att de har bra avkastning på eget kapital och/eller hög vinstillväxt. Det är så jag finner bra företag med stabil börskurs som stiger linjärt år efter år.
[i]Ett företag med P/e 25 med årlig stabil vinsttillväxt på låt oss säga 20-30% värderas även nästa år runt 25 gånger vinsten fast med en börskurs drygt 20-30% över föregående års aktiekurs.
Du nämner några av USAs mest älskade bolag, det är inte vad jag kallar att sticka ut hakan. Jag kan ge dig ett namn om det gör dig nöjd: Bahnhof.
Det finns inga företag som kan växa 30 % per år över längre perioder. Hade de kunnat det, hade de växt sig större än hela världen ganska kvickt. ROE och tillväxt är sådant som tenderar att konvergera mot ett genomsnitt. De bolagen som i dag har högst ROE kommer att som grupp se sin ROE minska över en femårsperiod. Detsamma gäller för de risigaste bolagen som får se ökad lönsamhet.
Om jag visste att multipeln skulle vara flat hade jag köpt bolag som Amazon och Axis eller dylikt, men hur kan vi veta det? Inget företag kan växa 20 % för evigt och när tillväxten upphör, kommer multipeln att falla. Genom att köpa högt värderade bolag spelar man ett slags Svarte-Petter-spel och det är fine så länge tillväxten håller i sig. Sitter du på aktierna när tillväxten tar stryk kommer däremot utvecklingen inte att bli särskilt rolig.