Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Dom här meningarna är något jag reagerade över . Här påstås att SÄPO var på SABB under mordnatten, vilket varit naturlgt.
" Christer och jag förhördes av säkerhetspolisen på Sabbatsberg. Men vi hade inget att tillföra. Jag berättade att det enda jag hörde var en kvinna som skrek. Det måste ha varit Lisbeth Palme."
Efter att ha rengjort ambulansen körde Peter Nordström och Christer Eriksson vid 3-tiden på natten till SOS Alarm på Söder.
" Personalen ville veta vad som hade hänt. Och då fick vi veta att två minuter efter mordet hade det ringt en person från Italien och frågat om Palme hade blivit skjuten. Vi reagerade på detta och så här i efterhand kan man undra hur informationen spreds eftersom mobiltelefoner inte existerade."
Uppgiften om samtal från Italien har jag aldrig hört tidigare. finns det någon substans i den så är den sensationell. Kan vara en anledning till att ex Sonja Teir inte ville prata med bröderna Poutiainen om händelserna på SBC mordnatten.
Fruktansvärt intressant, alltså!
Man undrar samtidigt: Hur vet man att personen ringde från Italien?
I och för sig räcker det med att någon ringde från rummet intill och frågada samma sak, även det skulle vara häpnadsväckande. Hur skulle vedbörande ha fått informationen? 2 minuter efter mordet, då hade det knappt gått ut larm till snuten. Jävligt snabbt uppringt.
Tänkbara sätt att få information:
- Telefonavlyssning
- Signalspaning
- Någon som vet vad hänt/är på gång har helt enkelt ringt upp och berättat.
- Någon har meddelat via kortvågsradio.
Vi har sett tidgare här i tråden hur sprängmedel från Bofors monterades i minor som sedan smugglades till Iran. Chefen (delägare också va?) för mintillverkaren antogs ha maffiakontakter men blev vad jag vet aldrig fälld för brott, dock "utredd".
Jallai eller hur han stavar, har ju botaniserat i ubåts-frågan och kommit fram till att det observerats en italienskbyggd miniubåt i sthlms skärgård. Jag minns dock inte årtalet för den observationen (som jag för övrigt inte tror ett ögonblick på, men det är vad jag tror det).
Det har påståtts att LAC-bandet varit manipulerat. Ett samtal från Italien 23:24 som undrar om OP blivit skjuten vore förbannat opassande och minskar utrymmet för utredningsspår radikalt.