2015-01-22, 22:45
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det måste väl vara någon helt annan som kallar sig Anders Thunborg? Annars har vi väl fått bevis på ett liv efter döden... Anders Thunborg avled 2004, ovan citat är daterade 2013.

Haha, ja, det hade varit något Nej, Anders Thunberg heter mannen som chattar med Enn Kokk som gjorde Ib-granskningen på SAP:s uppdrag.
Citera
2015-01-22, 23:11
Medlem
Bara lite funderingar: Christer Eriksson och Peter Nordström körde den ena ambulansen.Kenneth Laurell ev Lavrell o en kvinnlig polis den andra.
Var det inte KL som rapporterade om skottskada i bröstet?
Någon som kan bena ut?
Citera
2015-01-22, 23:22
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Bara lite funderingar: Christer Eriksson och Peter Nordström körde den ena ambulansen.Kenneth Laurell ev Lavrell o en kvinnlig polis den andra.
Var det inte KL som rapporterade om skottskada i bröstet?
Någon som kan bena ut?

Det var två män som jobbade på sollentuna-Ambulansen 951 var Christer Eriksson,vårdare och Peter Andersson,nu Nordström,förare. När dom var på kungsgatan såg dom södermalmspiketen 3230 med blåljus i korsningen sveavägen/kungsgatan och körde efter denna. De larmades alltså inte från LAC utan var på väg hem till Sollentuna efter ett utfört uppdrag till SÖS. På mordplatsen var de första ambulans och beräknas anlänt en halvminut efter 3230. Det är sollentunaambulansen som tar med Palmes till Sabbatsbergs sjukhus.

I den från LAC utlarmade Sabbatsbergs-ambulansen 912 kör den extraknäckande norrmalmspolisen Maria Degerman, nu Larsson, och med som vårdare är Kenneth Laurell. Kommer till mordplatsen någon eller några minuter efter 951. Ambulans 912 åker efter Sollentunaambulansen och det är Degerman som på LAC-bandet 23.31.40 säger vi är inne på SABB(atsberg) nu.
Citera
2015-01-22, 23:29
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
"enligt Svenska Dagbladet (den 9 juni 1988 s6) hade EC under sina Londonresor sammanträffat med BW-----" Poutinanen s 732
Jag har bestämt för mig att jag läst det i en tidningsartikel också, lite mer utförligt. Ebbe skall ha lärt känna BW redan på 60-talet och trots sina olika politiska utgångspunkter uppskatta varandras umgänge. Av och till skall de ha träffats i olika sammanhang under 20 år eller så.

Skall kolla i pappershögarna när jag kommer hem. Tror t o m att länken till artikeln gömmer sig i tråden nå´nstans... Någon som minns, ringer nå´n liten klocka eller så?

Edit:
Hittade det här inlägget av Natteknik från förra året. Det kan vara den artikeln jag far efter. Länken funkar dock inte så om hr Natteknik är så vänlig och uppdaterar ifall möjligt, så kanske vi får en lösning på frågan om BW och EC.

https://www.flashback.org/sp48208813
Senast redigerad av FurirRevaer 2015-01-22 kl. 23:53.
Citera
2015-01-22, 23:31
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Dom här meningarna är något jag reagerade över . Här påstås att SÄPO var på SABB under mordnatten, vilket varit naturlgt.

" Christer och jag förhördes av säkerhetspolisen på Sabbatsberg. Men vi hade inget att tillföra. Jag berättade att det enda jag hörde var en kvinna som skrek. Det måste ha varit Lisbeth Palme."
Efter att ha rengjort ambulansen körde Peter Nordström och Christer Eriksson vid 3-tiden på natten till SOS Alarm på Söder.
" Personalen ville veta vad som hade hänt. Och då fick vi veta att två minuter efter mordet hade det ringt en person från Italien och frågat om Palme hade blivit skjuten. Vi reagerade på detta och så här i efterhand kan man undra hur informationen spreds eftersom mobiltelefoner inte existerade."

Uppgiften om samtal från Italien har jag aldrig hört tidigare. finns det någon substans i den så är den sensationell. Kan vara en anledning till att ex Sonja Teir inte ville prata med bröderna Poutiainen om händelserna på SBC mordnatten.

Fruktansvärt intressant, alltså!
Man undrar samtidigt: Hur vet man att personen ringde från Italien?
I och för sig räcker det med att någon ringde från rummet intill och frågada samma sak, även det skulle vara häpnadsväckande. Hur skulle vedbörande ha fått informationen? 2 minuter efter mordet, då hade det knappt gått ut larm till snuten. Jävligt snabbt uppringt.

Tänkbara sätt att få information:
- Telefonavlyssning
- Signalspaning
- Någon som vet vad hänt/är på gång har helt enkelt ringt upp och berättat.
- Någon har meddelat via kortvågsradio.

Vi har sett tidgare här i tråden hur sprängmedel från Bofors monterades i minor som sedan smugglades till Iran. Chefen (delägare också va?) för mintillverkaren antogs ha maffiakontakter men blev vad jag vet aldrig fälld för brott, dock "utredd".

Jallai eller hur han stavar, har ju botaniserat i ubåts-frågan och kommit fram till att det observerats en italienskbyggd miniubåt i sthlms skärgård. Jag minns dock inte årtalet för den observationen (som jag för övrigt inte tror ett ögonblick på, men det är vad jag tror det).

Det har påståtts att LAC-bandet varit manipulerat. Ett samtal från Italien 23:24 som undrar om OP blivit skjuten vore förbannat opassande och minskar utrymmet för utredningsspår radikalt.
Citera
2015-01-22, 23:31
Medlem
Apropå mordnatten... Vad vet vi om radiotrafiken egentligen?

"Det framkom också genom den amerikanska ambassaden i Stockholm att det varit en otrolig radiotrafik i området under flera timmar för att sedan tvärt upphöra strax innan det hände, tillägger han apropå de teorier som finns kring det olösta mordet."

http://www.dt.se/slakt-o-vanner/fira-o-uppmarksamma/ted-horde-om-palmemordet-pa-kortvagsradio-i-tanzania
Citera
2015-01-22, 23:33
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag har bestämt för mig att jag läst det i en tidningsartikel också, lite mer utförligt. Ebbe skall ha lärt känna BW redan på 60-talet och trots sina olika politiska utgångspunkter uppskatta varandras umgänge. Av och till skall de ha träffats i olika sammanhang under 20 år eller så.

Skall kolla i pappershögarna när jag kommer hem. Tror t o m att länken till artikeln gömmer sig i tråden nå´nstans... Någon som minns, ringer nå´n liten klocka eller så?

Hmmm... Wedin har säkerhetstjänstanknytning. Mycket talar för att Ebbe C också hade det, men mycket mer oklart exakt hur.
Citera
2015-01-22, 23:35
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det var två män som jobbade på sollentuna-Ambulansen 951 var Christer Eriksson,vårdare och Peter Andersson,nu Nordström,förare. När dom var på kungsgatan såg dom södermalmspiketen 3230 med blåljus i korsningen sveavägen/kungsgatan och körde efter denna. De larmades alltså inte från LAC utan var på väg hem till Sollentuna efter ett utfört uppdrag till SÖS. På mordplatsen var de första ambulans och beräknas anlänt en halvminut efter 3230. Det är sollentunaambulansen som tar med Palmes till Sabbatsbergs sjukhus.

I den från LAC utlarmade Sabbatsbergs-ambulansen 912 kör den extraknäckande norrmalmspolisen Maria Degerman, nu Larsson, och med som vårdare är Kenneth Laurell. Kommer till mordplatsen någon eller några minuter efter 951. Ambulans 912 åker efter Sollentunaambulansen och det är Degerman som på LAC-bandet 23.31.40 säger vi är inne på SABB(atsberg) nu.

När vi ändå pratar om LAC banden, som jag faktiskt inte ägnat så mycket tid åt, vill jag dock upprepa en fråga jag ställt tidigare: är det utrett varför det första samtalet från L.L 23.22.20 bröts 23.23.40 när ha kommer fram till polisen efter att han väntat i över en minut?

Se även bra länk till sida med analys av LAC-bandet.

Tror det är Henry Söderström som står för sidan, han är väl förövrigt son till polisman Gösta S.

http://www.politiskamord.com/p5lacsamtalen.html
Citera
2015-01-22, 23:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
När vi ändå pratar om LAC banden, som jag faktiskt inte ägnat så mycket tid åt, vill jag dock upprepa en fråga jag ställt tidigare: är det utrett varför det första samtalet från L.L 23.22.20 bröts 23.23.40 när ha kommer fram till polisen efter att han väntat i över en minut?

Se även bra länk till sida med analys av LAC-bandet.
Tror det är Henry Söderström som står för sidan, han är väl förövrigt son till polisman Gösta S.
http://www.politiskamord.com/p5lacsamtalen.html

Nej , det har aldrig blivit helt utrett.
Citera
2015-01-22, 23:40
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Det är inte alls säkert.Tänker på uttrycket "att hälla vatten på en gås"
Jag letar febrilt efter ett gammalt youtube inslag utan att hitta.Ett par som hörde en omfattande radiotrafik fr vinden,kvällen det begav sig. Senare så byggdes vinden om t lägenhet.Hyresgäst C_G Ö
Läste häromadan att någon fr Italien hade undrat,ett par min efter mordet och innan larm hade gått ut,om våran Stadsminister blivit mördad.
Kom att tänka på jaktradion i mitten av 80-talet. Det va ett evigt chatter fr Italienare på 27Mhz bandet. Men kunde vi höra dom så kunde väl dom höra oss,åtminstonde m hjälp av slavsändare/förstärkare

Om detta stämmer så har dom ju helt enkelt avlyssnat WT med inside information.

När du säger det där med radio... När vi flög skärm på sent 1990-tal så hade vi fortfarande problem med störningar från vad jag tror var italiensk lastbilstrafik med italienare som satt och skrek mellan sina bilar och det här slog in på våra billiga jakt-radios.
Senare skaffade vi finare radioapparater och dom här problemen hördes inte i dessa fiiinare apparater.
Citera
2015-01-22, 23:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Fruktansvärt intressant, alltså!
Man undrar samtidigt: Hur vet man att personen ringde från Italien?
I och för sig räcker det med att någon ringde från rummet intill och frågada samma sak, även det skulle vara häpnadsväckande. Hur skulle vedbörande ha fått informationen? 2 minuter efter mordet, då hade det knappt gått ut larm till snuten. Jävligt snabbt uppringt.

Tänkbara sätt att få information:
- Telefonavlyssning
- Signalspaning
- Någon som vet vad hänt/är på gång har helt enkelt ringt upp och berättat.
- Någon har meddelat via kortvågsradio.

Vi har sett tidgare här i tråden hur sprängmedel från Bofors monterades i minor som sedan smugglades till Iran. Chefen (delägare också va?) för mintillverkaren antogs ha maffiakontakter men blev vad jag vet aldrig fälld för brott, dock "utredd".

Jallai eller hur han stavar, har ju botaniserat i ubåts-frågan och kommit fram till att det observerats en italienskbyggd miniubåt i sthlms skärgård. Jag minns dock inte årtalet för den observationen (som jag för övrigt inte tror ett ögonblick på, men det är vad jag tror det).

Det har påståtts att LAC-bandet varit manipulerat. Ett samtal från Italien 23:24 som undrar om OP blivit skjuten vore förbannat opassande och minskar utrymmet för utredningsspår radikalt.

För egen del tycker jag uppgiften att SÄPO utförde förhör på SABB under mordnatten ännu mer intressant. Det har alltid påståtts motsatsen , bl a , att Lisbeth Palme frågat efter SÄPO men att de inte brydde sig om att komma dit.

Vilka var SÄPO-männen?
Ligger uppgifterna de fick fram med för övervaknings-PMet från april-86.?
Varför har ingen annan trätt fram och berättat att han talat med SÄPO?
Citera
2015-01-22, 23:50
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Apropå mordnatten... Vad vet vi om radiotrafiken egentligen?

"Det framkom också genom den amerikanska ambassaden i Stockholm att det varit en otrolig radiotrafik i området under flera timmar för att sedan tvärt upphöra strax innan det hände, tillägger han apropå de teorier som finns kring det olösta mordet."

http://www.dt.se/slakt-o-vanner/fira-o-uppmarksamma/ted-horde-om-palmemordet-pa-kortvagsradio-i-tanzania

Åke Malmström "Statsministern skjuten" och kvinnan som hörde något som liknade mekaniska morsekoder i Calle Östlings blivande lägenhet på Alströmergatan är de enda jag kan komma på i hastigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in