2015-01-22, 20:42
Medlem
Hej !

Nu behöver jag lite tips & ideer eftersom mina har tagit slut, det ligger till på följande.

1. Jag har köpt en ny dator rigg och därför vill jag sälja av min gamla burk
2. Jag har kopplat ur 2 st sata diskar från den äldre datorn, jag hade 4 hårddiskar. så jag tänkte sälja iväg den med 1 SSD disk och 1 HDD på 1,5 TB
3. Så nu sitter det bara 1 SSD disk monterad i datorn + den på 1,5 TB
4. Det är här problemet kommer, jag ska ominstallera windows 7 ultimate till den nya ägaren, och jag har satt i skivan och har formaterat och installerat på SSD disken. Den laddar in filer och har sig och till slut är den klar.
5. Windows installationsdisk vill nu starta om datorn och den gör det, fast sen när den startar upp igen vill den såklart starta från CDROM:en. Vilket jag går in i bios och ändrar boot settings till min SSD disk istället.
6. Jag väljer att spara och avsluta så den får starta om. ( nu ska den förhoppningsvis fortsätta till windows installationen ) men detta dyker upp istället

"Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key"

7. Nu har jag min SSD disk i ( sata 1 ) på moderkortet, jag har min WD 1,5 TB hdd på ( sata 2 ) och CDROM:en på ( sata 3 )
8. Och längre än såhär kommer jag inte. Jag har varit in i bios och kollat och både SSD och WD disken ligger där så man kan se dom och man kan alltså välja de som boot 1 och 2 mm mm

Är det någon som vet vad jag har gjort för fel ? Blev det såhär när jag tog ur de andra diskarna ? Jag har alltid kört windows 7 på min SSD disk.

testade även detta

https://www.youtube.com/watch?v=bgwpeOx2fvQ

Anyone ?

mvh

Senast redigerad av MeLLiNx 2015-01-22 kl. 21:25.
Citera
2015-01-22, 20:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du UEFI under Bios?
Citera
2015-01-22, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du UEFI under Bios?

Det har jag däremot inte kollat.. men det ska jag absolut göra när jag kommer hem, jobbar till 22:15

Men konstigt att det funkade innan jag tog bort mina andra 2 hårddiskar ?
Citera
2015-01-22, 21:59
Medlem
Polyklorfenols avatar
Se till att bara ha din systemdisk (SSD) inkopplad när du installerar Windows. Annars riskerar du att Windows lägger bootfiler på den andra disken. Och så kolla UEFI, som du redan fått tips om.
Citera
2015-01-22, 22:48
Medlem
Hur kollar jag UEFI?

Nu har jag bara min ssd disk ansluten. Och i sata1 på MB

Jag hittar inget UEFI under bios

Det kanske är som du säger. För jag såg inte att han la till 100mb bootfilen. Ska testa installera om
Senast redigerad av MeLLiNx 2015-01-22 kl. 22:52.
Citera
2015-01-22, 23:01
Medlem
Nu funkar det tack så mycket. De va den där 100mb filen som fattades Tack tack
Citera
2015-01-22, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Se till att bara ha din systemdisk (SSD) inkopplad när du installerar Windows. Annars riskerar du att Windows lägger bootfiler på den andra disken. Och så kolla UEFI, som du redan fått tips om.

Tack så mycket
Citera
2015-01-23, 08:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeLLiNx
Nu funkar det tack så mycket. De va den där 100mb filen som fattades Tack tack

Bra att det ordnades sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera