Citat:
Ursprungligen postat av
rumlig
Jag tycker nog att mitt "Jag" verkar högst verkligt. Men är det samma som ens medvetande. Tycker nog att allas vårt "Jag" är en mycket märklig egenskap !
Mina inlägg blir ofta förbisedda tycks det som.
Som jag skrev existerar din identitet som ett
ad hoc vid varje givet tillfälle du söker efter jaget. När du frågar dig själv "vem är jag" dyker en tanke eller förnimmelse upp, vid vilken hjärnan fäster sin självbild. Utan denna inre monolog, saga, berättelse, eller vilket ord man nu vill använda, existerar enbart en bakomliggande närvaro, vilken helt saknar egenskaper utöver att blott finnas till.
Den största villfarelsen är förstås att "jaget" skulle vara i kontroll över kroppen. Detta kan enkelt motbevisas genom att man exempelvis noterar att man inte kan förutsäga sina tankar: de uppstår spontant. Detsamma kan göras med vad du säger: talet sker naturligt som en följd av hjärnaktivitet bortom jagets befattning.
Kroppen är som en maskin vilken projicerar bilden av en maskinist. I själva verket är maskinisten helt maktlös. Det slutgiltiga beviset för detta är att man genom att sätta en person under MR-kamera kan förutsäga vilket beslut en människa kommer fatta -- redan innan hon själv blir medveten om det.