Här är BBC:s rapport om den senaste utvecklingen i Ukraina:
http://www.bbc.com/news/world-europe-30929344
I korta drag, den tidigare motståndsficka UA hade på flygplatsen är nu helt övergiven. Stora förluster med stupade UA soldater, samt flera tillfångatagna.
Tidigare fick man enligt överenskommelse rotera soldater och proviant via pro-ryska vägspärrar om jag inte missminner mig? Någon som kan bekräfta?
Ang. bussen som blev beskjuten i morse skriver BBC att båda sidor som vanligt skyller på varandra.
Just denna händelse känns det som om UA ligger bakom, men det är förstås för tidigt att dra några slutsatser redan nu.
Trådens troll på de olika sidorna av konflikten, har givetvis redan "bevis" för vilken sida som låg bakom. De kanske ska presentera bevisen för de olika internationella organ som försöker göra allt för att medla och begränsa lidandet i denna konflikt, istället för att bara rapa ur dem här på FB?
Själv noterar jag att BBC än en gång (liksom många andra västmedier), använder språkterminologin pro-Kiev alt. pro-rysk.
När jag själv använde just det språkbruket i en av de tidigare trådarna svarade forumets värsta troll att detta är ryskt språkbruk. Jag länkade då till ett flertal västerländsk media som använde just de orden, men trollet svarade förstås inte.