Citat:
Ursprungligen postat av
Signalkabel
beror på pizzans storlek och min hunger, kanterna är det första som offras.
Jag är mest nyfiken på de som säger att de äter det godaste först, jag gör tvärtom, den sista biten (efter sallad, kanter osv) ska vara den med göttast fyllning så man kommer därifrån med en fin gorgonzolaandedräkt. Den första biten får gärna vara hjärtat av pizzan, dvs det som inte går att få upp med slicen. Alltså, först mitten, i en cirkel, sedan rektanglar där jag lämnar den finaste till sist.
jag äter slajsar (slicar/slices) men lämnar kanten, oftast brukar det bli hälften av kanterna kvar. Fabrikssåserna rör jag inte
Intressant!
Jag brukar bara äta från en av kanterna inåt så att säga. Blir jag för mätt skippar jag kanterna som blir över.
En smartare uppdelning borde vara att skära bort kanterna först likt en sex hörning och därefter dela Pizzan från varje hörn som bildats diametralt till nästa hörn och därmed få 6 perfekt lika stora pizza slajsar.
Men ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag, att utan kanter att hålla i och orientera Pizza slajsen mot munnen med, så uteblir något från själva maträtten. Kanterna behövs för att balansera maträtten precis som andra skribenter även påpekat.
Tar jag bort kanterna i förväg så blir Pizzan för sladdrig och svårhanterbar ifall man vill äta med händerna ( vilket är godare så klart ). Dessutom kan kanterna vara goda i sig, om man orkar äta så mycket. ( eller helt enkelt inte bryr sig om att man blir vansinnigt fet av dem).
Nu blev jag sugen på Pizza!