2015-01-21, 21:11
Medlem
Hej är usel på detta, är det någon som vet hur mycket ström
en "normal" ankarskidlift går på?
Är det någon som kan ge ett svar på hur mycket ström som överförs
om en elkabel till en skidlift dras ut, själva kabeln nuddar en ankarlift,
som en person precis tar i och om personen kastas ca 2 meter bort.
Hur mycket ström får personen i sig?
Detta är ett real-case
Citera
2015-01-21, 21:28
Medlem
sommarlovs avatar
Man kan inte kastas 2 meter av en stöt.

En skidlift kan enligt https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100201134308AAOZGfN
Dra upp till 745kW, vilket är väldigt mycket!
Citera
2015-01-21, 21:56
Medlem
skunkjobbs avatar
Här står det "Driveffekten på ankarliftar är oftast omkring 200 kW, och expressliftar (totalt av drivmotor och hjälpmotor) mellan 500 och 800 kW." och du frågade ju om ankarlift så runt 200 kW då (beror förstås på hur lång den är). För att få lite känsla för hur mycket det är så är 200 kW drygt 270 hästkrafter vilket ju är rätt fett om det hade varit en bilmotor.

MEN!!! Effekten på motorn spelar ingen djävla roll alls för det du frågar. Det är motorns spänning som är viktig och där har du 230 V mot jord vilket inte är mer än till vilket eluttag som helst som man har hemma. Man får inte starkare stöt för att man kommer i beröring med en spänningsförande del av kabeln till en stor rackarns elmotor än om det hade varit en trasig sladd till en vanlig liten gräddvisp hemma i köket (under förutsättning att fossingarna eller annan del av kroppen är lika jordad i de båda fallen).

(Under förutsättning att motorn matas med vanlig trefas vilket den gör om den inte är större än 200 kW. 800-kilowattarna till större liftar matas möjligen med högre spänning.)

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Man kan inte kastas 2 meter av en stöt.

En skidlift kan enligt https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100201134308AAOZGfN
Dra upp till 745kW, vilket är väldigt mycket!
Vilka djävla motorer alltså!
Senast redigerad av skunkjobb 2015-01-21 kl. 21:59.
Citera
2015-01-22, 00:55
Medlem
katastrofernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Här står det "Driveffekten på ankarliftar är oftast omkring 200 kW, och expressliftar (totalt av drivmotor och hjälpmotor) mellan 500 och 800 kW." och du frågade ju om ankarlift så runt 200 kW då (beror förstås på hur lång den är). För att få lite känsla för hur mycket det är så är 200 kW drygt 270 hästkrafter vilket ju är rätt fett om det hade varit en bilmotor.

MEN!!! Effekten på motorn spelar ingen djävla roll alls för det du frågar. Det är motorns spänning som är viktig och där har du 230 V mot jord vilket inte är mer än till vilket eluttag som helst som man har hemma. Man får inte starkare stöt för att man kommer i beröring med en spänningsförande del av kabeln till en stor rackarns elmotor än om det hade varit en trasig sladd till en vanlig liten gräddvisp hemma i köket (under förutsättning att fossingarna eller annan del av kroppen är lika jordad i de båda fallen).

(Under förutsättning att motorn matas med vanlig trefas vilket den gör om den inte är större än 200 kW. 800-kilowattarna till större liftar matas möjligen med högre spänning.)

Vilka djävla motorer alltså!
En liten rättning bara, trefas = 400V. Som sagt så drivs liftarna på trefas, dvs 400V.
Citera
2015-01-22, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katastroferna
En liten rättning bara, trefas = 400V. Som sagt så drivs liftarna på trefas, dvs 400V.
Mellan fasledningarna, ja.
Mellan fasledning och neutralledning är det 230.

Dock ska vi komma ihåg att anläggningen är mycket högt säkrad så om man kommer emellan utsätts man för hög strömstyrka under en kort tid.
Citera
2015-01-22, 02:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jahajaduja
Hej är usel på detta, är det någon som vet hur mycket ström
en "normal" ankarskidlift går på?
Är det någon som kan ge ett svar på hur mycket ström som överförs
om en elkabel till en skidlift dras ut, själva kabeln nuddar en ankarlift,
som en person precis tar i och om personen kastas ca 2 meter bort.
Hur mycket ström får personen i sig?
Detta är ett real-case

Mycket har redan blivit utrett av svaren ovan, men jag ska
försöka svara på din fråga om strömmen.
Om skidliften försörjs med 400 volt 3-fas så är det 230 volt
mellan en fas och nolla/jord.

Ungefär så här brukar man beskriva risken med ström, men
det kan vara ganska stora variationer.
0,5 mA (milliampere) - märks inte
5 mA - händerna darrar
50 mA - döden inträffar efter få sekunder

Vi kan beräkna strömmen med ohms lag.
I = U/R

Först måste vi uppskatta resistansen i människokroppen.
Den består av en övergångsresistans i huden och resistansen
inuti kroppen.
Övergångsresistansen är ca 1 kΩ - 10 kΩ, beroende på om
huden är fuktig eller torr. Resistansen inuti kroppen är ca
800 Ω.
Motståndet kan grovt uppskattas till mellan 2 kΩ och 11 kΩ.
Uppskattningen försvåras av att hudens motstånd minskas
vid ström. Vid 230 volt är resistansen kanske hälften.
Om vi räknar på 2 kΩ eller 5 kΩ får vi strömmen

I = U / R = 230/2000 = 115 mA

I = U / R = 230/5000 = 46 mA

Vi ska nog kalkylera med att resistansen är närmare det lägre
värdet om personen som åker skidor har blivit det minsta
uppvärmd. Om strömmen går genom kroppen, förbi hjärtat,
innebär det ca 115 mA och akut livsfara.

mvh/Bo
Citera
2015-01-22, 09:25
Medlem
katastrofernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Mellan fasledningarna, ja.
Mellan fasledning och neutralledning är det 230.

Dock ska vi komma ihåg att anläggningen är mycket högt säkrad så om man kommer emellan utsätts man för hög strömstyrka under en kort tid.
Ja men det är inte relevant, kör du på trefas så är det 400V som gäller då du kör med tre faser.
Jag skulle vilja se dig koppla ihop dessa två.
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/35227 (trefas)
http://images.staticjw.com/ida/8332/kontakt2.jpg (enfas)
Citera
2015-01-22, 13:31
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ja men det är inte relevant, kör du på trefas så är det 400V som gäller då du kör med tre faser.
Jag skulle vilja se dig koppla ihop dessa två.
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/35227 (trefas)
http://images.staticjw.com/ida/8332/kontakt2.jpg (enfas)
Du får nog sätta dig i lugn och ro och fundera på det där. Jag chansade liksom inte när jag skrev 230 V.
Citera
2015-01-22, 16:11
Medlem
katastrofernas avatar
Citat:
Du får nog sätta dig i lugn och ro och fundera på det där. Jag chansade liksom inte när jag skrev 230 V.
Ja det är 230V mellan varje fas och neutral även i trefas men det är 400V mellan faserna vilket i sin tur är vad du får ut ur ett trefasuttag. Hänger du med?
Citera
2015-01-22, 16:31
Medlem
Vappas avatar
Citat:
Ja det är 230V mellan varje fas och neutral även i trefas men det är 400V mellan faserna vilket i sin tur är vad du får ut ur ett trefasuttag. Hänger du med?

Skidåkaren i det här fallet hamnar troligvis mellan fas och jord, inte mellan två faser. Alltså 230v
Citera
2015-01-22, 20:46
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Vad tror du egentligen? Sluta göra bort dig nu, jag skrev, och jag fetmarkerar nu så kanske polletten trillar ner: "Det är motorns spänning som är viktig och där har du 230 V mot jord vilket inte är mer än till vilket eluttag som helst som man har hemma."

Sen börjar du dilla om sådant som alla vet men som är totalt irrelevant för en normal elolycka. Det är förvisso ingen teoretisk omöjlighet att utsättas för strömgenomgång från huvudspänningen (400 V) men det är inte så det brukar ske. Jag har nu spenderat någon timma med att gå igenom samtliga elolyckor som finns beskrivna i Elsäkerhetsverkets olycksrapporter från 2000 till 2013. Jag fann exakt såhär många olyckor med strömgenomgång där personen utsatts för huvudspänning: 0 st!

Det är bara en bråkdel av alla elolyckor som finns beskrivna i dessa rapporter men av dem som är beskrivna har strömgenomgång i samtliga fall skett från föremål med fasspänning till jord, alltså 230 V i fallet nätspänning oavsett om det är enfas eller trefas.
Citera
2015-01-22, 22:03
Medlem
katastrofernas avatar
Citat:
Vad tror du egentligen? Sluta göra bort dig nu, jag skrev, och jag fetmarkerar nu så kanske polletten trillar ner: "Det är motorns spänning som är viktig och där har du 230 V mot jord vilket inte är mer än till vilket eluttag som helst som man har hemma."

Sen börjar du dilla om sådant som alla vet men som är totalt irrelevant för en normal elolycka. Det är förvisso ingen teoretisk omöjlighet att utsättas för strömgenomgång från huvudspänningen (400 V) men det är inte så det brukar ske. Jag har nu spenderat någon timma med att gå igenom samtliga elolyckor som finns beskrivna i Elsäkerhetsverkets olycksrapporter från 2000 till 2013. Jag fann exakt såhär många olyckor med strömgenomgång där personen utsatts för huvudspänning: 0 st!

Det är bara en bråkdel av alla elolyckor som finns beskrivna i dessa rapporter men av dem som är beskrivna har strömgenomgång i samtliga fall skett från föremål med fasspänning till jord, alltså 230 V i fallet nätspänning oavsett om det är enfas eller trefas.
Jag ger mig, slarvade bort mig i huvudet. Jag var inne på vilken spänning motorn drivs av. Facepalmar mig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in