2015-01-20, 23:43
Medlem
Nja, hon ärver inte om hon mördat farsan, men dom fastigheter hon fick innan mordet lär ju vara hennes. Därav förmögenhet=betala försvaret själv?
Citera
2015-01-20, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej,om hon tar livet av sig eller inte har ingen betydelse ...

Ärvdabalken:
15 kap. Om förverkande av rätt att taga arv eller testamente
1 § Den som genom brott uppsåtligen har dödat någon får inte ta arv eller testamente efter denne. Är den dödade arvinge eller testamentstagare efter någon annan, får gärningsmannen inte bättre rätt till arv eller testamente efter denne än om den dödade hade levat.
Vad som sägs i första stycket gäller även när någon annars har orsakat någon annans död genom en uppsåtlig gärning som innefattat våld på den dödades person och utgjort brott för vilket lindrigare straff än fängelse i ett år inte är föreskrivet. Lika med våld anses att försätta någon i vanmakt eller annat sådant tillstånd.
Vad som sägs i första och andra styckena gäller inte, om gärningsmannen var under femton år.
Vad som sägs i första och andra styckena gäller inte heller, om det föreligger synnerliga skäl däremot med hänsyn till gärningens beskaffenhet. Vid bedömningen av om det med hänsyn till gärningens beskaffenhet föreligger synnerliga skäl skall också beaktas,
1. om gärningsmannen begick gärningen under påverkan av en allvarlig psykisk störning, eller
2. om gärningsmannen var under arton år och hans handlande stod i samband med uppenbart bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga hos honom. Lag (1991:1547).

4 § Har någon förverkat sin rätt att taga arv, skall ärvas såsom hade han dött före arvlåtaren.

Min pappa dog före min farmor och farfar - vilket innebar att hans laglott tillföll oss barn .. och reglerna är lika oavsett varför man inte får lyfta arv...

Tänkte precis skriva det, jag googlade lite för ett tag sedan och fick samma uppfattning efter att ha läst bl a på http://www.lag24.se/a/avs%C3%A4gande,-avst%C3%A5ende,-f%C3%B6rverkande-och-preskription .
Citat:
Har en person förverkat sin arvsrätt, så fördelas arvet vanligtvis så som det hade fördelats ifall personen ifråga hade avlidit innan arvlåtaren. Det skall sägas att det finns vissa undantag från reglerna angående förverkande av rätt att ärva eller ta testamente på grund av uppsåtligt dödande eller andra brott. Detta gäller bland annat då gärningsmannen var under femton år gammal då händelsen inträffade.

Men nu var ju Görans barnbarn inte fött när han dog, spelar det in tro? Om man följer regeln ovan och tänker som att Sara dött innan Göran, ja, då hade hon ju inte haft någon son. Hennes syster hade väl då ärvt allt när Göran väl dött, eller ev tillsammans med Görans kusin eller vad som nu stod i sista testamentet. Saras son hade i alla fall inte varit aktuell som arvinge eftersom han inte fanns vid Görans bortgång.

Hade man vetat direkt efter mordet att det var ett mord och vilka som var skyldiga och arvet fördelats utifrån det hade ju Sara inte ärvt något. Om hon då fått barn senare i livet hade väl inte detta barn kunnat ärva ett arv som hon förverkat? Nu kompliceras det ju av att man inte visste detta med en gång, frågan är om barnet "räknas" med ändå eller om man s a s går tillbaka i tiden och bedömer efter hur de faktiska förhållandena var vid Görans bortgång.

Edit: Efter lite fundering, det måste väl ändå vara förhållandena vid dödsfallet som gäller?

Ärvdabalken:
Citat:
1 § Arv kan tagas endast av den som lever vid arvlåtarens död; dock må barn, som är avlat dessförinnan, taga arv, om det sedermera födes med liv.

Saras barn levde inte vid arvlåtarens död och var, verkar det, inte heller avlat dessförinnan. Då kan han inte ärva. Väl?
Senast redigerad av Wildebeest 2015-01-20 kl. 23:57.
Citera
2015-01-21, 00:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Tänkte precis skriva det, jag googlade lite för ett tag sedan och fick samma uppfattning efter att ha läst bl a på http://www.lag24.se/a/avs%C3%A4gande,-avst%C3%A5ende,-f%C3%B6rverkande-och-preskription .

Men nu var ju Görans barnbarn inte fött när han dog, spelar det in tro? Om man följer regeln ovan och tänker som att Sara dött innan Göran, ja, då hade hon ju inte haft någon son. Hennes syster hade väl då ärvt allt när Göran väl dött, eller ev tillsammans med Görans kusin eller vad som nu stod i sista testamentet. Saras son hade i alla fall inte varit aktuell som arvinge eftersom han inte fanns vid Görans bortgång.

Hade man vetat direkt efter mordet att det var ett mord och vilka som var skyldiga och arvet fördelats utifrån det hade ju Sara inte ärvt något. Om hon då fått barn senare i livet hade väl inte detta barn kunnat ärva ett arv som hon förverkat? Nu kompliceras det ju av att man inte visste detta med en gång, frågan är om barnet "räknas" med ändå eller om man s a s går tillbaka i tiden och bedömer efter hur de faktiska förhållandena var vid Görans bortgång.

Edit: Efter lite fundering, det måste väl ändå vara förhållandena vid dödsfallet som gäller?

Ärvdabalken:

Saras barn levde inte vid arvlåtarens död och var, verkar det, inte heller avlat dessförinnan. Då kan han inte ärva. Väl?
Jag vet faktiskt inte - men oavsett så kommer det inte spela någon roll om hon tar livet av sig innan laga kraft är vunnet - eftersom domen i sig inte undanröjs efter att den fallit, vilket den har. Det som händer om hon tar livet av sig är att möjligheten att driva överklagan övergår till anhöriga.
Citera
2015-01-21, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag vet faktiskt inte - men oavsett så kommer det inte spela någon roll om hon tar livet av sig innan laga kraft är vunnet - eftersom domen i sig inte undanröjs efter att den fallit, vilket den har. Det som händer om hon tar livet av sig är att möjligheten att driva överklagan övergår till anhöriga.

Nä, det håller jag med om verkar rimligt.

Det där med arvet blir ju lite knepigt. I vanliga fall, när det verkligen rör sig om att den första arvingen avlidit och dennes barn i stället ärver som i ditt exempel, kan ju detta inte inträffa, för den arvinge som dött och "fattas" kan ju inte gärna avla ett barn efter sin egen död. Men eftersom S lever men bara räknas som borta i "arvsammanhanget" blir det ju ett specialfall, och lagen är väl inte skriven med dem i åtanke i första hand. Men det finns säkert något prejudikat någonstans på detta också.
Citera
2015-01-21, 03:19
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Nja, hon ärver inte om hon mördat farsan, men dom fastigheter hon fick innan mordet lär ju vara hennes. Därav förmögenhet=betala försvaret själv?

Gåvor till bröstarvingar kan räknas som "förskott på arv". Jag är inte helt klar över hur det bedöms från fall till fall (det är krångligt), men betänk följande scenario.

A har två söner/döttrar - B & C. A gillar B, men inte C. A får ett besked om att han/hon har en dödlig sjukdom, och bara har ett år kvar att leva. A skyndar sig att ge bort i stort sett allt han/hon äger, som en gåva till B. A dör sedan, och dödsboet är "tomt". Då är det goda chanser för C att hävda att gåvan till B är att betrakta som "förskott på arv", och att B ska dela med sig av sin egendom.
Citera
2015-01-21, 18:59
Medlem
Lost-Souls avatar
Ont om bilder tycker jag, finns det verkligen inga fler bilder på Sara? Hon hade ju uppenbarligen Facebook då tråden startade så någon borde ha sparat lite bilder?

Hon ser ut att vara en ganska läcker psykopat
Citera
2015-01-21, 22:59
Medlem
Jag tycker jag läst det mesta om det här, och följt rättegången. Dock ej lusläst domen.

Polisen avlyssnade Saras och Martins telefoner mycket tidigt när Göran försvunnit.

Men varför har man inte intresserat sig mer för Åke Törnblads inblandning? Om inte annan kunde han sagt att, utan Göran hade allting ordnat sig. Sådär i förbifarten. Och att han inte skulle veta/märka att nåt var nedgrävt på hans marker är helt otroligt, och hur skulle Martin kunnat vara tyst så länge.

Jag är säker på att många här kan reda ut detta för mig. Eller har jag missat något viktigt.
Citera
2015-01-21, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Ont om bilder tycker jag, finns det verkligen inga fler bilder på Sara? Hon hade ju uppenbarligen Facebook då tråden startade så någon borde ha sparat lite bilder?

Fan du tar jämlikheten till en helt ny nivå. Det är ju tjejer som brukar vara brottjunkies, mördare och allsköns drägg lockar fram deras inneboende Nightingale...
Men du är en skön kille och outar dig som mördargroupie...ett eloge.

Mvh
Citera
2015-01-22, 01:27
Medlem
snusmumrik50s avatar
Citat:

Håller med om att hon verkar lite "Hot" om man dömer efter typ de två bilder man sett.
Men som alla vet som har haft en hot kvinna vet att skenet bedrar.
I bakgrunden lurar djävulen.
En person som mördar sin far för pengar är inte giftasmaterial.

Sen i själva sakfrågan så instämmer jag med de som ifrågasätter varför inte ÅT:s inblandning har utretts mer ingående. Jag menar transaktioner i miljonklassen utan papper. Går det verkligen så lättvindigt till i en rättsstat?
Senast redigerad av snusmumrik50 2015-01-22 kl. 01:54.
Citera
2015-01-22, 08:22
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatThisMoron
Fan du tar jämlikheten till en helt ny nivå. Det är ju tjejer som brukar vara brottjunkies, mördare och allsköns drägg lockar fram deras inneboende Nightingale...
Men du är en skön kille och outar dig som mördargroupie...ett eloge.

Mvh

Ha ha, nä jag har haft min beskärda del av psykopater så håller mig undan den typen av människor numera. Man kan ju ändå tycka någon vara snygg

Citat:
Ursprungligen postat av snusmumrik50
Håller med om att hon verkar lite "Hot" om man dömer efter typ de två bilder man sett.
Men som alla vet som har haft en hot kvinna vet att skenet bedrar.
I bakgrunden lurar djävulen.
En person som mördar sin far för pengar är inte giftasmaterial.

Sen i själva sakfrågan så instämmer jag med de som ifrågasätter varför inte ÅT:s inblandning har utretts mer ingående. Jag menar transaktioner i miljonklassen utan papper. Går det verkligen så lättvindigt till i en rättsstat?

Två bilder? Jag har bara sett den som var i Expressen. Vart finns den andra?

Angående ÅT så är det ju inte olagligt att ta emot pengar även om inga papper skrivs. Jag får intrycket av att Sara är ganska naiv och impulsiv samt att hon verkar tappat begreppen om pengar då hon alltid varit bortskämd och blev förmögen redan vid 17 års ålder.

Kärleken till Martin, naivitet och impulsivitet var nog det som gjorde att hon lånade ut så mkt pengar utan papper.

jag tror inte det är några konstigheter med ÅT.
Citera
2015-01-22, 08:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Två bilder? Jag har bara sett den som var i Expressen. Vart finns den andra?

Här är en stor bild på SL:

http://www.skogsaktuellt.se/?p=31869&pt=108&m=1422

Scrolla ner till rubriken "Lugnet i skogen" och klicka på bilden.
Citera
2015-01-22, 08:56
Medlem
snusmumrik50s avatar
[quote=Lost-Soul|

Två bilder? Jag har bara sett den som var i Expressen. Vart finns den andra?.[/QUOTE]

http://www.skogsaktuellt.se/?p=31869&pt=108&m=1422
Klicka på den andra bilden. Hon till höger. Lite småsöt faktiskt.

Edit: Sist på bruden som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in