2015-01-21, 17:43
Medlem
Läste nyss denna artikel i Aftonhoran då jag såg att en vän till mig delat den på Facebook.
Jag undrar helt enkelt på vilket sätt en eventuell Cannabislegalisering skulle hjälpa er missbrukare?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20194820.ab

Ponera att "medicinsk" Cannabis skulle bli lagligt i Sverige och att man har möjligheten att få det på recept vid en allvarlig sjukdom, och då menar jag inte typ ångest eller andra psykiska sjukdomar, utan mera konkreta fysiska och långvariga besvär typ som MS eller andra reumatiska besvär.
För om man är så sjuk så inget annat hjälper så är det väl bra antar jag?

Men hur tänker ni som missbrukar Cannabis dagligen kring detta?
Vill ni försöka rättfärdiga ert eget missbruk med att kunna säga något i stil med "det är min medicin" eller "det är ofarligt" osv.

Vad hjälper det den ordinarie haschtomten om det legaliseras för medicinsk användning?
Ni kommer ju trots allt aldrig få det utskrivet i alla fall!
Citera
2015-01-21, 17:47
Medlem
grabs popcorn

Varför skulle det inte förskrivas till psykiska sjukdomar? CBD fungerar ju väldigt bra om man har schio-sjukdomar.
Citera
2015-01-21, 17:51
Medlem
retrospectives avatar
Jag faller inte i kategorin du syftar på, men jag kan ändå tänka mig att det väl ses som ett steg i någorlunda rätt riktning. Om inte annat så handlar det väl bara om en tidsfråga innan det faktiskt blir aktuellt att skrivas ut - eller åtminstone överläggas - i samband med lite lättare besvär, som på flera ställen i t ex USA.

Vad som helst är egentligen bättre än dagsläget. Drogpolitiken är ett jävla gemak.
Senast redigerad av retrospective 2015-01-21 kl. 18:49.
Citera
2015-01-21, 17:55
Medlem
albinotomtens avatar
Jag har ADHD och Asbergers samt kronisk smärta pga förskjuten höfled och trolig reumatism (undersökning pågår, med starka misstankar) och insomnia pga adhd och smärta. CB hjälper mig dels att fokusera lättare, sova hela nätter, och dämpar min smärta och stelhet. Min sjukdom leder vidare till ångest och depressioner då det är jobbigt att leva med de besvär jag har. Har testat så mycket kemiska prepararat och eftersom jag har missbrukargener och hög tolerans så fungerar det helt enkelt inte. Trots missbrukargener och tidigare problem med alkohol, kemiska substanser som skrivits ut osv så har jag inte blivit beroende av CB vilket för mig gör att det är ovärdeligt. Att jag dessutom inte haft några bieffekter av det är en otroligt skön känsla. Nu när jag inte brukar CB (var varken psykiskt eller fysiskt svårt att sluta efter 5års+ dagligt bruk) så känner jag ett behov av att ta smärtlindrande piller som påverkar min redan skadade lever som jag fick när jag missbrukade alkohol som tonåring.

Cannabis är en fantastisk medicin och det kommer utan tvekan bli laglig.
Citera
2015-01-21, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Läste nyss denna artikel i Aftonhoran då jag såg att en vän till mig delat den på Facebook.
Jag undrar helt enkelt på vilket sätt en eventuell Cannabislegalisering skulle hjälpa er missbrukare?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20194820.ab

Ponera att "medicinsk" Cannabis skulle bli lagligt i Sverige och att man har möjligheten att få det på recept vid en allvarlig sjukdom, och då menar jag inte typ ångest eller andra psykiska sjukdomar, utan mera konkreta fysiska och långvariga besvär typ som MS eller andra reumatiska besvär.
För om man är så sjuk så inget annat hjälper så är det väl bra antar jag?

Men hur tänker ni som missbrukar Cannabis dagligen kring detta?
Vill ni försöka rättfärdiga ert eget missbruk med att kunna säga något i stil med "det är min medicin" eller "det är ofarligt" osv.

Vad hjälper det den ordinarie haschtomten om det legaliseras för medicinsk användning?
Ni kommer ju trots allt aldrig få det utskrivet i alla fall!

Finns ju redan ett flertal trådar med liknande ämnen. Iallafall, en av många anledning till varför Cannabis borde vara lagligt är för medicinskt bruk då det i min åsikt är bättre för patienter med svåra besvär att medicinera sig med en naturlig planta utan några direkta bieffekter istället för att proppa i sig en massa tunga piller på daglig basis som förstör ens kropp och hälsa. Kan du inte hålla med om det?
Citera
2015-01-21, 17:56
Medlem
lockouts avatar
Mig personligen skulle det inte hjälpa då jag ej är sjuk.
Citera
2015-01-21, 18:07
Medlem
Nu har jag iofs slutat med medicin som jag fått utskrivet av läkare, pga bieffekter som jag inte gillar. Så skulle jag kunna få cb som "medicin" så skulle jag jubbla, kunna hantera ångest, men främst sömnbesvär. Gillar inte att behöva peta i mig imovane varje kväll jag faktiskt behöver somna i tid.

Mindre "besvär" som jag dras med, men som ack ger en stor inverkan på mitt liv, och om cannabis hjälper, som jag vet att det gör, med mindre biverkningar än ordinerad medicin från läkare dessutom, så ser jag det som en självklarhet. I dagsläget tar jag inte någon medicin, och använder alkohol lite för mycket, i mitt tycke. och ja, jag skulle även använda cannabis på rekreation vis, men främst för att dämpa en del eller göra ångest hanterbart och få ordentligt med sömn. Dålig sömn ger oftast flertalet besvär som följd. Sen menar jag inte att jag ska gå och röka varje dag, utan mer komma på fötter och sen använda det för att underlätta då och då.

För tillfället kan jag inte använda cannabis pga av riskerna vid eventuell dom, skulle halka en bra bit ner och nå botten iom förlorat jobb och böter. Så jag får dras med det jag har, även om det är småpotatis jämfört med andra, och kämpa på för att få livet att rulla på.

Sen finns det ju som du nämner, flertalet patienter, som skulle få klart förbättrad levnadsstandard. Patienter som genomgår cellgiftsbehandling, eller har kroniska åkomor/smärtor, förhindra/minska epileptiska anfall etc.. Finns ju mängder med personer som skulle få drägligare liv, då inte alltid västerländsk medicin är den bästa. Allt är inte svart eller vitt, så gäller även för medicin. Handlar om risken för missbrukande individer och samhällskostnader gentemot hur många personer som får bättre levnadsstandard. Och här tycker jag de personer som får fungerande eller bättre liv väger tyngre än de som skulle missbruka drogen, även om det är illa, så kan taxering och jobb göra att det finns mer hjälp för dessa individer, som drogen själv skulle klara att finansiera.

Svammel, svammel, svammel..

För den som inte orkar läsa allt svammel.

Tycker att den förhöjda levnadsstandarden är själ nog att ge cannabis chansen att skrivas ut som medicin.
Citera
2015-01-21, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av albinotomten
Jag har ADHD och Asbergers samt kronisk smärta pga förskjuten höfled och trolig reumatism (undersökning pågår, med starka misstankar) och insomnia pga adhd och smärta. CB hjälper mig dels att fokusera lättare, sova hela nätter, och dämpar min smärta och stelhet. Min sjukdom leder vidare till ångest och depressioner då det är jobbigt att leva med de besvär jag har. Har testat så mycket kemiska prepararat och eftersom jag har missbrukargener och hög tolerans så fungerar det helt enkelt inte. Trots missbrukargener och tidigare problem med alkohol, kemiska substanser som skrivits ut osv så har jag inte blivit beroende av CB vilket för mig gör att det är ovärdeligt. Att jag dessutom inte haft några bieffekter av det är en otroligt skön känsla. Nu när jag inte brukar CB (var varken psykiskt eller fysiskt svårt att sluta efter 5års+ dagligt bruk) så känner jag ett behov av att ta smärtlindrande piller som påverkar min redan skadade lever som jag fick när jag missbrukade alkohol som tonåring.

Cannabis är en fantastisk medicin och det kommer utan tvekan bli laglig.
Jag har med ADD och inte ADHD då hyperaktiviteten inte är ett problem för mig i dagsläget. Men jag var diagnostiserad med adhd tidigare. Har även fått diagnosen aspbergers samt dystemi på senare år.

Men bara för att jag har aspbergers så kräver inte jag en Cannabislegalisering.
Jag har svårt att tro Cannabis skulle hjälpa sjukdomen aspbergers, snarare tvärtom skulle symptomen bli värre. Tvivlar på att du ens ha aspberger du var väl pårökt som en anka när du gjorde din utredning.

Citat:
Ursprungligen postat av Swedensmoker
Finns ju redan ett flertal trådar med liknande ämnen. Iallafall, en av många anledning till varför Cannabis borde vara lagligt är för medicinskt bruk då det i min åsikt är bättre för patienter med svåra besvär att medicinera sig med en naturlig planta utan några direkta bieffekter istället för att proppa i sig en massa tunga piller på daglig basis som förstör ens kropp och hälsa. Kan du inte hålla med om det?
Då kan du ju länka till dem eller?
Den här tråden behandlar relationen till medicinsk legalisering kontra regular pothead.
Citera
2015-01-21, 18:48
Medlem
albinotomtens avatar
Citat:
Jag har med ADD och inte ADHD då hyperaktiviteten inte är ett problem för mig i dagsläget. Men jag var diagnostiserad med adhd tidigare. Har även fått diagnosen aspbergers samt dystemi på senare år.

Men bara för att jag har aspbergers så kräver inte jag en Cannabislegalisering.
Jag har svårt att tro Cannabis skulle hjälpa sjukdomen aspbergers, snarare tvärtom skulle symptomen bli värre. Tvivlar på att du ens ha aspberger du var väl pårökt som en anka när du gjorde din utredning.

Och var grundar du att jag var pårökt när jag gjorde utredningen? Det var jag inte, gjorde t om urintester innan vilket de krävde på NPU. Sanningen är att jag började medicinera cannabis först efter jag varit inne i svängen med concerta, ritalin osv som hjälpte mot adhd men framhävde min AS vilket CB inte gjorde.

Samtidigt bortser du från all annan problematik. Jag tror inte alls du har någon ADD och AS utan snarare är ett troll som lever i en anti-värld. Lägg ner innan du gör bort dig.
Citera
2015-01-21, 19:43
Medlem
Bör vi inte starta en fundraiser (tänk kickstarter) för att samla in pengar så Läkemedelsverket inte längre har "bristfällig dokumentation av effekt och säkerhet" som anledning till deras nekande?
Citera
2015-01-21, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av albinotomten
Och var grundar du att jag var pårökt när jag gjorde utredningen? Det var jag inte, gjorde t om urintester innan vilket de krävde på NPU. Sanningen är att jag började medicinera cannabis först efter jag varit inne i svängen med concerta, ritalin osv som hjälpte mot adhd men framhävde min AS vilket CB inte gjorde.

Samtidigt bortser du från all annan problematik. Jag tror inte alls du har någon ADD och AS utan snarare är ett troll som lever i en anti-värld. Lägg ner innan du gör bort dig.
För mig låter det jävligt konstigt.
Om jag nu är ett troll, -ja då är jag ett gammalt sådant. Du blev medlem 2011 inte jag!
Citera
2015-01-21, 19:54
Medlem
albinotomtens avatar
Citat:
För mig låter det jävligt konstigt.
Om jag nu är ett troll, -ja då är jag ett gammalt sådant. Du blev medlem 2011 inte jag!

Okej, utveckla vad som låter konstigt?

Och vad har registreringsdatum med något att göra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in