2015-01-21, 00:01
Medlem
Hur har Kinas uppgång i sina index de senaste 6 månaderna kunnat förklaras?
2015-01-21, 07:54
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturr
Hur har Kinas uppgång i sina index de senaste 6 månaderna kunnat förklaras?

Börsen har bl.a. öppnats upp för utländska investerare:
http://money.cnn.com/2014/11/11/investing/china-stocks-market-open-up/
2015-01-21, 09:54
Medlem
elgecys avatar
Generell fråga till alla er som tar studielån. Fick nu mitt årsbesked som visar att jag med 2 år kvar att studera nu är uppe i 99.000 kr i lån (!) ... Och det lär ju inte sluta på någon roligare summa direkt när jag är färdig i skolan.

Bör man ha livsångest över detta?
Har ni övriga med lånedelen det? Eller skapar jag en obefogad ångest nu bara p gr av att jag fick se det svart på vitt...
2015-01-21, 10:06
Medlem
Nowaliis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Generell fråga till alla er som tar studielån. Fick nu mitt årsbesked som visar att jag med 2 år kvar att studera nu är uppe i 99.000 kr i lån (!) ... Och det lär ju inte sluta på någon roligare summa direkt när jag är färdig i skolan.

Har ni övriga med lånedelen det? Eller skapar jag en obefogad ångest nu bara p gr av att jag fick se det svart på vitt...

De flesta som tar heltidslån under studierna- om man nu siktar in sig på kandidat/magister,
har cirka 300.000 - 450 000 kr i studielån när de är färdiga..
Så jag tycker inte att du behöver ha ångest ännu - se istället till att få ett bra jobb när du är
färdig med utbildningen. Då kan du lätt betala av dina studieskulder, utan större bekymmer.
Dessutom är räntan på CSN historisk låg, går den ner mer så lånar vi i princip gratis.
2015-01-21, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy

Det är i dem allra flesta fallen en livslång skuld, så att ha en livslång ångest över just det är väl inte så värst konstigt.

Men nej, du bör inte behöva oroa dig över skulden i sig. Summan du betalar per år svider såklart, men enkel att betala så länge du faktiskt skaffar dig ett arbete inom den snara framtiden. Alternativt så kan du begära om nedsatt inbetalning om du har en usel ekonomi.
2015-01-21, 11:31
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nowalii
De flesta som tar heltidslån under studierna- om man nu siktar in sig på kandidat/magister,
Så jag tycker inte att du behöver ha ångest ännu - se istället till att få ett bra jobb när du är
färdig med utbildningen. Då kan du lätt betala av dina studieskulder, utan större bekymmer.
Dessutom är räntan på CSN historisk låg, går den ner mer så lånar vi i princip gratis.

Citat:
Ursprungligen postat av Varlord
Det är i dem allra flesta fallen en livslång skuld, så att ha en livslång ångest över just det är väl inte så värst konstigt.

Men nej, du bör inte behöva oroa dig över skulden i sig. Summan du betalar per år svider såklart, men enkel att betala så länge du faktiskt skaffar dig ett arbete inom den snara framtiden. Alternativt så kan du begära om nedsatt inbetalning om du har en usel ekonomi.

Tack för underlättande svar. Puh. Som jag förstått det kan man välja att efter utbildning, med jobb "bara" betala av ca 2000 kr i månaden på skulden, stämmer det? Prio för mig (alla är ju olika) är inte att bli av med skulden så snabbt som möjligt, utan ha lite mer livskvalité varje månad så att säga.
2015-01-21, 13:58
Medlem
Queen-Obscences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nowalii

Jasså? Jag har nästan en master (ett år kvar) och min skuld är inte uppe i 300.000 än även om jag inte är långt ifrån dock närmare 200.000 :P
2015-01-21, 14:04
Medlem
Har precis öppnat ett konto på Avanza och läser igenom deras olika kontoalternativ, men man blir ju lite osäker på vad som gäller.
Hur funkar beskattningen på överföringar om man vill öppna ett ISK? Om jag för över, låt säga, 50k från min nuvarande bank till mitt ISK, så behöver jag väl min skäl inte beskatta den insättningen?

Citat:
Observera att alla överföringar till investeringssparkonton och kapitalförsäkringar kommer att ingå i kapitalunderlaget som ligger till grund för beskattning.

Från avanza.se

Edit: Obefogad smädning undanbes
2015-01-21, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irmias
Har precis öppnat ett konto på Avanza och läser igenom deras olika kontoalternativ, men man blir ju lite osäker på vad som gäller.
Hur funkar beskattningen på överföringar om man vill öppna ett ISK? Om jag för över, låt säga, 50k från min nuvarande bank till mitt ISK, så behöver jag väl min skäl inte beskatta den insättningen?

Från avanza.se

Nej, du skattar inget på insättningen. Du beskattas på dina innehav, dvs när du köper värdepapper. Om du däremot överför aktier till ett ISK så beskattas du.
2015-01-21, 14:16
Medlem
Saknar en poäng för att de där empatilösa mammaknullarna ska ge mig studiemedel, så är det någon som har tips på något väldigt enkelt och webbaserat som ger 1 poäng max? Helst inte programmering eller liknande.
2015-01-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Nej, du skattar inget på insättningen. Du beskattas på dina innehav, dvs när du köper värdepapper. Om du däremot överför aktier till ett ISK så beskattas du.

Då förstår jag. Får tacka för ett väldigt snabbt svar!
2015-01-21, 14:57
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irmias

Från avanza.se

Insättningar till kontot räknas in i kapitalunderlaget för schablonintäkten, oavsett om det handlar om aktier, fonder eller likvida medel. Se https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapperforsakringar/investeringssparkonto.4.5fc8c94513259a4ba1d8000378 51.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in