Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
39,57%
129 röster
Paul McCartney
37,42%
122 röster
George Harrison
15,34%
50 röster
Ringo Starr
7,67%
25 röster
2015-01-21, 13:14
Bannlyst
Hur mycket droger gick Paul på under 60-talet?
Citera
2015-01-21, 14:07
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Många låtar skrev McCartney och Lennon ihop. Ibland var det ett 50/50-samarbete och ibland så fick den ena av dom hjälpa den andre att skriva ex. sticket eller hjälpa till med någon textrad eller t.o.m. slutföra låten.
Ja, detta är intressant att studera. Det finns en bra site där man beskriver uppkomsten av varje låt:

http://www.beatlesbible.com/songs/eleanor-rigby/

Fascinerande att få veta att det var Harrison som gjorde partiet "look at all the lonely people" i Eleanor Rigby. Och faktiskt har melodin (i "all") det där typiska glissandot som Harrison ofta använde.
Citera
2015-01-21, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Ja, detta är intressant att studera. Det finns en bra site där man beskriver uppkomsten av varje låt:

Fascinerande att få veta att det var Harrison som gjorde partiet "look at all the lonely people" i Eleanor Rigby. Och faktiskt har melodin (i "all") det där typiska glissandot som Harrison ofta använde.

Det var en nyhet för mig! Måste kolla om det nämns i Ian McDonalds bok "En revolution i huvudet". Det står visserligen inte att Harrison kom på melodin; "coined by Harrison" kan lika gärna bara betyda att han kom på textraden eller hade idén att sätta ihop den med resten av låten. Så egentligen skulle det kunna stå McCartney-Lennon-Harrison som låtskrivare om detta stämmer.
Citera
2015-01-21, 16:22
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Det står visserligen inte att Harrison kom på melodin; "coined by Harrison" kan lika gärna bara betyda att han kom på textraden eller hade idén att sätta ihop den med resten av låten.
Jo, det stämmer, men när jag gjorde en lyssning slog det mig hur likt Harrison det var med det där speciella glissandot. Och eftersom det är ett så pass kort parti (2 basic ackord) kan man ju tänka sig att han även gjorde musiken.

Även Starr ska ha gjort en textrad för denna låt, men han får ju inte heller credits för detta.
("wearing the face that she keeps in a jar by the door".)
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-01-21 kl. 16:28.
Citera
2015-01-21, 18:00
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

Ian McDonalds bok "En revolution i huvudet" är också en bra källa till hur Beatles låtar kom till och spelades in. Nu har jag inte hunnit att kolla så mycket på den sida du länkade till, men där finns säkert mycket intressant och "nördig" info...

Sedan vet jag inte varifrån www.beatlesbible.com får sin information ifrån. Kan det vara allmänna rykten och/eller myter eller om de har kollat upp fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Det var en nyhet för mig! Måste kolla om det nämns i Ian McDonalds bok "En revolution i huvudet". Det står visserligen inte att Harrison kom på melodin; "coined by Harrison" kan lika gärna bara betyda att han kom på textraden eller hade idén att sätta ihop den med resten av låten. Så egentligen skulle det kunna stå McCartney-Lennon-Harrison som låtskrivare om detta stämmer.

Ian McDonalds bok "En revolution i huvudet" är ju nästan ett måste för Beatles-fans... Jag fick den i julklapp det år den kom ut på svenska och har åtminstone läst den två gånger.

Boken beskriver inspelningsdagarna i kronologisk ordning. Därför kan en låt som påbörjats i ex. april, men aldrig blev färdig, dyka upp några månader senare när låten färdigställdes och spelades in.

Flera gånger refererar Ian McDonald till en annan författare som har skrivit en bok om Beatles låtar (minns inte författarens namn eller bokens titel just nu), framförallt när de har avvikande uppfattningar.
Senast redigerad av Pajosv 2015-01-21 kl. 18:07.
Citera
2015-01-21, 18:10
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Flera gånger refererar Ian McDonald till en annan författare som har skrivit en bok om Beatles låtar (minns inte författarens namn eller bokens titel just nu), framförallt när de har avvikande uppfattningar.
Det borde vara Lewison, som gjorde en detaljerad bok om bandets alla inspelningar. Både denna och McDonalds citeras på siten jag länkade till, men jag har noterat att man även har samlat på sig ytterligare information.
Citera
2015-01-21, 18:11
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Jo, det stämmer, men när jag gjorde en lyssning slog det mig hur likt Harrison det var med det där speciella glissandot. Och eftersom det är ett så pass kort parti (2 basic ackord) kan man ju tänka sig att han även gjorde musiken.

Även Starr ska ha gjort en textrad för denna låt, men han får ju inte heller credits för detta.
("wearing the face that she keeps in a jar by the door".)

Det har ju ibland sagts att Lennon och McCartney inte alltid gjorde sitt yttersta på Harrisons låtar, men på Harrisons Taxman så gör ju McCartney en strålande insats på både bas och gitarr vilket han har hyllats för.
Citera
2015-01-21, 18:14
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Det borde vara Lewison, som gjorde en detaljerad bok om bandets alla inspelningar. Både denna och McDonalds citeras på siten jag länkade till, men jag har noterat att man även har samlat på sig ytterligare information.

Han var det... Mark Lewisohn med boken The Complete Beatles Recording Sessions: The Official Story of the Abbey Road Years.
Citera
2015-01-21, 18:23
Medlem
Pajosvs avatar
TV-serien/dokumentären The Beatles Anthology sändes i Svt på 1990-talet. Efter det såg jag att den fanns att köpa på VHS. Jag köpte den aldrig just då, bl.a. eftersom jag visste att det fanns mer material som inte hade sänts.

2003 släpptes serien på DVD (vilken jag köpte givetvis, liksom de tre dubbel-CD som kom ut strax därefter). Den innehåller mer material, men ofta handlar det bara om mer filmer från olika live- eller TV-framträdande och olika radiosändningar med stillbilder. Men det ingår också en extra DVD med hur de gjorde dokumentären.

Värt att beakta är att det är Beatles själva som varit med och gjort dokumentären... Alltså kan det finnas en viss försköning, eller undanhållande, av vissa fakta.

Men det är en grymt bra dokumentär som verkligen sammanfattar hela The Beatles karriär.
Senast redigerad av Pajosv 2015-01-21 kl. 18:35.
Citera
2015-01-21, 18:29
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Han var det... Mark Lewisohn med boken The Complete Beatles Recording Sessions: The Official Story of the Abbey Road Years.
Just.
Men båda verken är ju rätt gamla nu, så på den här siten har de kompletterat med senare källor. T.ex avslöjade Paul härom året att det var han som gjorde introt till If I Fell.

http://www.beatlesbible.com/songs/if-i-fell/
Citera
2015-01-22, 14:54
Medlem
Det glädjer mig att folk fortfarande lyssnar på The Beatles, för de är tamejfan 1900-talets bästa rockband!
Beatles har verkligen fyllt mitt liv med glädje.
Citera
2015-01-22, 17:03
Medlem
Ni kommer antagligen inte att hålla med mig nu, men George Harrison skrev den bästa Beatles-låten.
"Something"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in