Citat:
Ursprungligen postat av
FritzDaCat
Ja, detta är intressant att studera. Det finns en bra site där man beskriver uppkomsten av varje låt:
http://www.beatlesbible.com/songs/eleanor-rigby/
Fascinerande att få veta att det var Harrison som gjorde partiet "look at all the lonely people" i Eleanor Rigby. Och faktiskt har melodin (i "all") det där typiska glissandot som Harrison ofta använde.
Ian McDonalds bok "En revolution i huvudet" är också en bra källa till hur Beatles låtar kom till och spelades in. Nu har jag inte hunnit att kolla så mycket på den sida du länkade till, men där finns säkert mycket intressant och "nördig" info...
Sedan vet jag inte varifrån
www.beatlesbible.com får sin information ifrån. Kan det vara allmänna rykten och/eller myter eller om de har kollat upp fakta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Oilkink
Det var en nyhet för mig! Måste kolla om det nämns i Ian McDonalds bok "En revolution i huvudet". Det står visserligen inte att Harrison kom på melodin; "coined by Harrison" kan lika gärna bara betyda att han kom på textraden eller hade idén att sätta ihop den med resten av låten. Så egentligen skulle det kunna stå McCartney-Lennon-Harrison som låtskrivare om detta stämmer.
Ian McDonalds bok "En revolution i huvudet" är ju nästan ett måste för Beatles-fans... Jag fick den i julklapp det år den kom ut på svenska och har åtminstone läst den två gånger.
Boken beskriver inspelningsdagarna i kronologisk ordning. Därför kan en låt som påbörjats i ex. april, men aldrig blev färdig, dyka upp några månader senare när låten färdigställdes och spelades in.
Flera gånger refererar Ian McDonald till en annan författare som har skrivit en bok om Beatles låtar (minns inte författarens namn eller bokens titel just nu), framförallt när de har avvikande uppfattningar.