2015-01-21, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Tack för mycket intressanta artiklar.

Smugglaren Lars Lind kan vara både smuglaren Lennart och FN-mannen i AGAG spåret.

Tror inte LL är "Lennart" (se tidigare inlägg), men han är en desto bättre kandidat som FN-mannen!

KNAN:s berättelser om C G Edqvist får jag plocka fram och läsa igen.
Citera
2015-01-21, 10:39
Medlem
Citat:
Jag har en kandidat som smugglaren "Lennart"

Ondskan hatet mordet, Karl n Alvar Nilsson (utgiven 2001)
avsnittet om Bertil Wedin, (min fetning)
Sid: 233

Willy Lars Lindh f. 1937?

https://janmilld.wordpress.com/2011/11/21/fn-trupper/

http://www.trncmagasinet.se/historia/willy-far-mothugg/
Citera
2015-01-21, 10:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Intressant. Men den ovan refererade smugglingen förefaller ju ha skett på Cypern långt tidigare, och därefter skickas LL hem. Det "Lennart" tas på bar gärning för 1986 är smuggelgods som han har med sig på hotellrummet i Köpenhamn. "Lennart" kallas också av Sven Anér för "A" i en av sina inlagor till någon myndighet, JK tror jag att det var. Men jag lägger löjtnant LL på minnet.

Vapensmugglingen på Cypern skedde 1964 och var vapen till de i det läget väldigt underlägsna turkcyprioterna. Händelsen omnämndes i en TV-dokumnentär för något år sedan, minns tyvärr ej vilken , kan ha varit årskavalden i SVT "Året var 1964". Har för mig att Lars Lind intervjuades.
Citera
2015-01-21, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Willy Lars Lindh f. 1937?

https://janmilld.wordpress.com/2011/11/21/fn-trupper/

http://www.trncmagasinet.se/historia/willy-far-mothugg/

Slående likhet med Wennerlings teckning och den sk fantombilden!

http://palmemordet.forum24.se/palmemordet-about10.html
Citera
2015-01-21, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Slående likhet med Wennerlings teckning och den sk fantombilden!

http://palmemordet.forum24.se/palmemordet-about10.html

Jag tänkte exakt samma sak! Tack Klippo.
En stor skillnad är dock hur ljus Lars Lind är, medan man kring fantombilden talar om ett sydländskt utseende.
Citera
2015-01-21, 11:11
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Påminner om en intervju som Jallai gjort med en toppchef på SSI,kallad "IE" i intervjun.

Tidigre Socialdemokrat och statssekreterare i försvarsdepartementet.

Hela intervjun http://www.jallai.se/2011/08/barbrogruppen/

I intervjun kommer det just fram att OP misstänktes stå under KGB.
Jag vill här väcka en infallsvinkel vad som mer skulle kunna komma upp i polisens och säpos utredning i MOP,som ger en orsak till olika desinformationer.

Att utredningen skulle nysta upp en grupp KGB informatörer högt upp inom den svenska statsförvaltningen.

Här frågar jag mig varför Sverige aldrig upptäckte svenska KGB spioner/informatörer när de lyckades i länder som England(MI6) och i USA (CIA) att KGB lyckades ha KGB spioner djupt in i USAs försvarsdepartement!....fanns det inga KGB spioner i Sverige??

Claes Palme som nämns i intervjun är helt klart KGBman,trots att denne var moderatpolitiker och aktiv i demonstartioner mot löntagarfonder,4 oktober rörelsen.
Söker man på Matreco så är det helt klart ett KGB- täckföretag som användes i Sverige.

Återkommer om det här.Funderar om det var Claes Palmes engagemang i Matreco som gjorde OP bekymrad?...varför....de OP jobbade med visste inte vad som gjorde OP bekymrad och ingen har senare under de här åren sagt att ,jo det var nog mitt påhitt ,mina diskussioner med OP som gjorde honom bekymrad.Bara gissningar har framförts i efterhand vad man tror bekymrade OP.

Därför misstänker jag att bekymret var nära,familjerelaterat ,honom själv.
Mitt påpekande;
Polisspåret har på sitt sätt migrerat till att bli ett "landsförrädarspår".

Här kan man spekulera i varför polisspåret dyker upp i Proletären?!
Fanns det några som kunde misstänkas ingå i ett svenskt KGB nätverk?
SÅ-HH-EC-LP-CP-?-AA-OP-?-CGÖ

(Något att hålla i bakhuvudet är några saker,diplomatbuggningen,vad var det egentligen som sas?.... och att KGB använde sig av illegalister dvs folk med helt falska identiteter som bodde och verkade i olika västländer och att merparten 50-60% av ryssarnas FN anställda var KGB.)

Att jag tar upp det här är att jag anser att KGB är lite för litet berört.Återkommer med hur KGB sköt dissidenter i sina fängelser.Med tanke på MO......kan det finnas någon skruv här som inte diskuterats?...Vi ska ju vända på alla stenar och röra om i grytan..

Detta mina funderingar eftersom det pågår ,har pågått information /desinformation via PM av personer som inte vill skriva i tråden.
Vill återkoppla till ett tidigare inlägg,hur var den egentliga koppligen mellan EC och Östling?....de försökte misskreditera PG Näss.........eller inte?....var det anfall bästa försvar från PGN?

Min skruvade twist är...sköts OP av en illegalist för att han kommit underfund med hur KGB nätverket i Sverige i hans närhet såg ut eller blev oense med KGB?
Hur dömda fångar i Sovjet avrättas:
Ur "KGB idag".av John Barron;

KGB är ständigt närvarande runt MOP. Olof Palmes ev koppling till KGB är fortfarande tabu, vill man komma vidare i MOP gäller det att släppa skygglapparna och se på dom fakta som finns.

Kärnvapenfria zonen, gränsdragningen och Nikolaj Nejland är redan genomtröskade med åtskilliga inlägg så de sparar jag.

Operation Norrsken var namnet på en STASI-psyop mot sverige som Christoph Andersson skrivit en bok om , med samma namn. Den östtyska grundtanken var att kasta skit mot det svenska kungahuset med påståenden och fakta om dess nazikopplingar under andra världskriget.

Projektet avblåstes dock av Erich Honecker för att man inte ville skada relationerna till Sverige och framförallt Olof Palme som man satte stort värde på. OPs politik var så populär att han man ansåg det oförenligt med DDRs intressen att kritisera honom. Detta skedde redan 1974.

När Palme och (S) återtog regeringsmakten 1982 minskade inte de sovjetvänliga delarna i OPs politik.
Zonen, gränsdragningen, Yassir Arafats inbjudan och kritiken av Ronald Reagan gjorde inte kreml direkt misslynta. Att palmes regering godkände export av ASEAs isostat-pressar, som kunde användas i kärnvapem framställning ledde säkert till applåder både i Moskva och Öst-Berlin.

Man kan lugnt anta att ovanstående akter inte föll i god jord hos många sossar. I Mikael Holmströms den dolda alliansen kommenteras bl a Stor-Sven Andersson med orden "Tror aldrig jag träffat en hårdare antikommunist". MH berättar också om kritiken vid ett VU-möte mot OP från både Kjell-Olof Feldt och Sten Andersson just om hållningen i ubåtsfrågan.

Den av Anders Jallai intervjuade Ingemar Engman jobbade på försvarsdepartementet och stod Stor-Sven mycket nära.

Sammantaget blev svaret att många grupper i det svenska samhället ansåg OP föra ena alltför östvänlig politik och här finns grunden för tankarna om landsförräderi som grund till MOP.
Senast redigerad av mvagrippa 2015-01-21 kl. 11:18.
Citera
2015-01-21, 11:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Det är ju inte omöjligt att det går att länka in Sydafrikaspåret här genom WACL.

Ska du ha in WACL med Sydafrika då blir det Magnus Malan, Tolletjie Botha och övriga gänget i det nationella säkerhetsrådet. Landet hade ingen egen WACL-avdelning utan kontakterna gick rakt in i de hemliga tjänsterna militära del.

Att ex Åke J Ek skulle kunna ha kontakter med en freelansande sydafrikan är inte helt otänkbart , men också på något sätt att gå över ån efter vatten. Fanns vid den här tiden gott om folk i Sverige som tyckte hjärtligt illa om Olof Palme och hans politik.
Citera
2015-01-21, 11:28
Medlem
QEVeritas har hållit mig vaken med sina artiklar om Krussell tidiga spaningsarbete. Och sedan Krussells obegripliga tillsynes totala omsvängningen mot Christer Pettersson.

Detta är spekulationer , det är nasty och spekulativt så jag döljer den i en spoiler .

Hypotesen om Krusells omsvängning!

Citera
2015-01-21, 13:11
Medlem
Citat:
QEVeritas har hållit mig vaken med sina artiklar om Krussell tidiga spaningsarbete. Och sedan Krussells obegripliga tillsynes totala omsvängningen mot Christer Pettersson.

Det kanske är så enkelt som att Krusell tappade intresset att bedriva egna spår efter vad som hände när han ville granska CIA. Odiplomatiska frågor som Schori ogillade. Kontaktade Sandström som stoppade handlingarna. Ska sen fått rejäl utskällning av Lindström. Krusell sa väl sen nåt i stil med "ja det här gör man ju inte om". Kanske det är CIA som han tänker på i polistidningen. Och då borde väl den logiska kopplingen vara Wacl ?
Citera
2015-01-21, 13:57
Medlem
Citat:
Jag tänkte exakt samma sak! Tack Klippo.
En stor skillnad är dock hur ljus Lars Lind är, medan man kring fantombilden talar om ett sydländskt utseende.

Tror någon på fullt allvar att Willy Lind har med MOP att göra, så tycker synd om er.

Men GM garvar och fortsätter garva och garvar än.

Ni är så långt från målet som det bara går.

Snart har ni pekat ut ALLA vithyade av manligt kön, 25-45 år anno domino 1986 som möjliga GM.

Citera
2015-01-21, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris

Men övningen "Anckarström" som var i februari 1986 fick jag inte vara med på.
Den var bara för de stora grabbarna sa befälen.

Är det sant att det fanns en övning februari 1986 som benämndes "Anckarström"? Var det en militär övning, eller militär-polisiär? Har du någon mer information för att bekräfta detta? I så fall är ju förstås häpnadsväckande. Det finns i så fall en intressant aspekt (minst) som kan utvecklas kring detta.
Citera
2015-01-21, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Är det sant att det fanns en övning februari 1986 som benämndes "Anckarström"? Var det en militär övning, eller militär-polisiär? Har du någon mer information för att bekräfta detta? I så fall är ju förstås häpnadsväckande. Det finns i så fall en intressant aspekt (minst) som kan utvecklas kring detta.

Du menar att mina FBU-befäl och polare var med på något fuffens?

De var det. Så mycket kan jag säga. Men det hade INTE med MOP att göra.
Men det hade mer med överkonsumtion av ammunition och alkohol att göra.
Och övningen hette inte "anckarström", jag trodde det framgick att det var ett skämt.
Hade jag hört det och sedan uppe i Hemavan hört om MOP hade jag nog lagt ihop 1+1 redan då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in