2015-01-21, 00:39
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Följer era diskussioner som just nu känns mycket intressanta. Har säkert varit uppe tidigare och det vore intressant med mer info kring detta möte kvällen före mordet och strax före den känsliga resan till Moskva där enligt uppgifter viktiga händelser rörande rikets säkerhet skulle avhandlas. Händelser viktiga både för Sverige och USA t.ex kärnvapenfri zon, gränsdragningar i Östersjön.

Försvarsministern och ÖB deltog i en flera timmar lång orientering vid SSI. Försvarsministern stannade till sent på kvällen efter ÖB gått hem. (ÖB Ljungs hemliga dagböcker 1986-02-27, Krigsarkivet)

Vilka beslut togs vid detta möte alltså kvällen före mordet? För många omständigheter för att vara en slump i mina ögon.
Helt klart en intressant torsdag. Det måste varit något viktigt för att både ÖB och försvarsministern skulle lägga så mycket tid att delta. Särskilt som det var rutin att ÖB fick underrättelsegenomgångar av SSI i samband med morgonmötet på högkvarteret på fredagar (i dagboken noterar ÖB inget särskilt från den genomgången, på fredagsmorgonen). Alltså var torsdagens orientering något helt annat. Information och genomgång inför stundande kupp- och beredskapsövning/kontroll? På måndagen 3/3 ryckte åtskilliga poliser in på Livgardet för att övas i sin roll i kuppförsvaret. 10/3 ryckte omgång två in för samma övning. Detta genomfördes trots det stora polispådraget efter MOP.
Senast redigerad av FurirRevaer 2015-01-21 kl. 00:47.
Citera
2015-01-21, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Polisintendent Curt Nilsson och Södermötet, del III
På vilket sätt fick Curt Nilsson tips om Södermötet? Vilka som deltog och att mötet gick
ut på att planera för mord på Olof Palme. Vid möten av det slaget måste ju alla de som
är inblandade kunna lita på varandra. Men endast en deltagare skulle kunna berätta att
de närvarande var CGÖ, lt LN, POK, KAK, Jerry E och Jan S (=Söderberg). Det har sagts
att Jerry E kan vara ett alias för L Tell men det fanns en polis Jerry Edin som besökte Ö
vid hans sjuksäng.
Trolig tipsare är JS, ansedd som Nilssons skyddsling. Det finns en märklig dubbelhet i hans
utsagor (läs GRK). Dels säger han sig vara god vän med Ö, som han högaktar, och vars
sjuksäng han besökte. Dels säger han senare att det var en skam för svensk polis att de
högerextrema poliserna fick styra och ställa vid vd 1.
Man kan tänka sig att JS kom för att besöka Ö när mötet pågick och att han som vän till
Ö blev betrodd att närvara. Efter MOP valde han omsider att lätta sitt hjärta inför Curt N.
En CN som stötte på patrull när han försökte komma vidare med informationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Leif Gustav Järry(!) Edin 1937-01-11 är norrlänning (född i Piteå). Han var mantalsskriven i Enskede 1980 och 1990.

Har grävt lite mer i detta eftersom det råder viss oklarhet.

Poliskommissarie L G Järry Edin bodde på Sandfjärdsgatan i Johanneshov i mitten av 1980-talet, det är ju iofs Enskede församling, men det blir här en lite missvisande beskrivning. Postadressen är Johanneshov (vid Årstafältet). Om det är denna "Jerry E" som enligt vissa uppgifter ska ha deltagit på det s.k. södermötet så stavar GrK hans namn fel. Vet inte om det kan uteslutas att det finns någon annan Jerry E?

När det gäller styckjunkarens och blackrivulets antydningar om "alias" eller "smeknamn" på Leif Tell så är det bättre än så, han heter Leif Jerry Tell.
Citera
2015-01-21, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Intressant. Leongruppen skulle då vara en svensk motsvarighet till den danska gruppen Holger Danske. Likadant ursprungligen rekryterad ur veteranleden från Vinterkriget. Med uppdrag att likvidera motståndare, förrädare och samarbetsmän (stikkers).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Holger_Danske_(motst%C3%A5ndsgrupp)

Ja, fast mera systematiskt organiserat med erfarenheterna från kriget i minne och förberedda resurser och planer väl förborgade.

Jag tror dock att det kan ha funnits många fler sådana grupper med de uppdragen runt om i landet.

Inom frivilligförsvaret (FBU) fanns kurser i sabotageteknik med allt från att spränga järnvägar till större installationer och minförsåt etc. Både med reguljär materiel och civil. Ofta var kurserna i fråga av typen "invitation only" i verkligheten.

Också enskilda övningar finansierade av frivilligförsvaret i små grupper med olika handeldvapen även utanför standardsortimentet.
Citera
2015-01-21, 00:58
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja, fast mera systematiskt organiserat med erfarenheterna från kriget i minne och förberedda resurser och planer väl förborgade.

Jag tror dock att det kan ha funnits många fler sådana grupper med de uppdragen runt om i landet.

Inom frivilligförsvaret (FBU) fanns kurser i sabotageteknik med allt från att spränga järnvägar till större installationer och minförsåt etc. Både med reguljär materiel och civil. Ofta var kurserna i fråga av typen "invitation only" i verkligheten.

Också enskilda övningar finansierade av frivilligförsvaret i små grupper med olika handeldvapen även utanför standardsortimentet.
Jo precis. Men dessa kurser och den typen av övningsverksamhet riktade ju sig mot lede fi i formen av en invasionsarmé. Fria kriget etc. Mycket populära övningar tillsammans med vapen, helst utländska sådana. De övningar jag deltog i var aldrig annat än sådana men jag ansågs kanske inte lämpad för mer utomrättsliga övningar...
Citera
2015-01-21, 00:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Polisintendent Curt Nilsson och Södermötet, del III
På vilket sätt fick Curt Nilsson tips om Södermötet? Vilka som deltog och att mötet gick
ut på att planera för mord på Olof Palme. Vid möten av det slaget måste ju alla de som
är inblandade kunna lita på varandra. Men endast en deltagare skulle kunna berätta att
de närvarande var CGÖ, lt LN, POK, KAK, Jerry E och Jan S (=Söderberg). Det har sagts
att Jerry E kan vara ett alias för L Tell men det fanns en polis Jerry Edin som besökte Ö
vid hans sjuksäng.
Trolig tipsare är JS, ansedd som Nilssons skyddsling. Det finns en märklig dubbelhet i hans
utsagor (läs GRK). Dels säger han sig vara god vän med Ö, som han högaktar, och vars
sjuksäng han besökte. Dels säger han senare att det var en skam för svensk polis att de
högerextrema poliserna fick styra och ställa vid vd 1.
Man kan tänka sig att JS kom för att besöka Ö när mötet pågick och att han som vän till
Ö blev betrodd att närvara. Efter MOP valde han omsider att lätta sitt hjärta inför Curt N.
En CN som stötte på patrull när han försökte komma vidare med informationen.

Har grävt lite mer i detta eftersom det råder viss oklarhet.

Poliskommissarie L G Järry Edin bodde på Sandfjärdsgatan i Johanneshov i mitten av 1980-talet, det är ju iofs Enskede församling, men det blir här en lite missvisande beskrivning. Postadressen är Johanneshov (vid Årstafältet). Om det är denna "Jerry E" som enligt vissa uppgifter ska ha deltagit på det s.k. södermötet så stavar GrK hans namn fel. Vet inte om det kan uteslutas att det finns någon annan Jerry E?

När det gäller styckjunkarens och blackrivulets antydningar om "alias" eller "smeknamn" på Leif Tell så är det bättre än så, han heter Leif Jerry Tell.

Vet man var han jobbade vid tiden för MOP och även tidigare. Letar alltid med ljus och lykta efter tänkbara medlemmar av SÅ-gruppen .
Citera
2015-01-21, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vet man var han jobbade vid tiden för MOP och även tidigare. Letar alltid med ljus och lykta efter tänkbara medlemmar av SÅ-gruppen .

LGJE var på VD1 i mitten av 1980-talet.
Citera
2015-01-21, 01:26
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Jamen det är ju underbart. Då går vi vidare:

Ingemar Krusells artikel i Polistidningen 1986 har inte bara försvunnit från folks allmänna och Krusells eget medvetande, utan även från länktråden i detta forum. Den är värd att påminna sig om i sin helhet. Har själv tidigare bara sett korta referat från den. Här kommer den:

Avslutningsvis: om jag måste gissa vad Säpos egen utredning om övervakning kom fram till (den som baserades på 1200 bearbetade tips, förhör med OPs medarbetare, livvakter och LP) så är det detta "ursprungliga" konspirationspår. Kan i så fall förklara varför det sedan inte dyker upp när Grk ska gå igenom "allt"...

Förnämligt med fakta, undrar hur Ingemar Krusell känner sig när han idisslar sitt mantra att alla kriminalistiska fakta pekar på Christer Pettersson

För mördarens flyktväg verkar IK grunda det han skriver på vittnesmålen från Samson/Robrandt - Sanna Törneman och Hans Hongelin. Inte helt logiskt då de inte hänger ihop tidsmässigt.

Organisation med förgreningar i många länder låter som Gladio eller CIA eller liknande. Vad som förvånar mig är att inte en ledtråd om dessa uppgifter sipprar fram i de öppna delarna av kommissionsförhören som återges i palmerapporten. Visst , dom är jävligt hårt maskade men något borde krypa fram.

Sten Anderssons SÄPO-trio kan finns med i övervakningsrapporten, det är min övertygelse. Contra-Stig , Robban Stangesjö och så den tredje mannen, som jobbade med insatser mot speciella personer. Så jävla retligt att det inte går att demaskera denne, möjlig fribytare.

Kan det vara en som jobbat nära Folke Axman? En grå eminens på SÄPO som hade mycket lösa tyglar och gärna festade på Wienerschnitsel och schwarzwaldtårta i valsernas huvudstad.
Citera
2015-01-21, 01:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jo precis. Men dessa kurser och den typen av övningsverksamhet riktade ju sig mot lede fi i formen av en invasionsarmé. Fria kriget etc. Mycket populära övningar tillsammans med vapen, helst utländska sådana. De övningar jag deltog i var aldrig annat än sådana men jag ansågs kanske inte lämpad för mer utomrättsliga övningar...

Det här var jägar-Nisses område. Han gjorde ju bra ifrån sig i filmen förbudet.
Citera
2015-01-21, 01:40
Medlem
mvagrippas avatar
Mikael Holmstrom skriver om misstankarna mot Sverker Åström och hur statsminsterTage Erlanders dagböcker indikerar att SÅ ljuger som en borstbindare. Mönstret går igen från Arne Treholt och andra quislingar.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/astrom-i-spionfall_7601698.svd
Citera
2015-01-21, 01:57
Medlem
Citat:

Rekryteringen vidare var kanske progressiv diskret och personbaserad.
Citera
2015-01-21, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det här var jägar-Nisses område. Han gjorde ju bra ifrån sig i filmen förbudet.

Ja och sådana kurser var ju inte alltid "annonserade" och kunde t ex ske inom en viss förening...
Citera
2015-01-21, 02:20
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Underbara länkar....

Undrar just vad de nynazistiska spår man hittat var? Rapporten om övervakningen? Vilka grupper kan man tänka sig avses? WACL? Krusell kanske inte kände till deras kopplingar till CIA?

Krusell verkar dock mera inne på inblandning av främmande underrättelsetjänst och att det då blir omöjligt att lösa!

Låter lite som att lösningen föll inom Säpos domäner!

Det är ju inte omöjligt att det går att länka in Sydafrikaspåret här genom WACL.

Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Påminner om en intervju som Jallai gjort med en toppchef på SSI,kallad "IE" i intervjun.

Tidigre Socialdemokrat och statssekreterare i försvarsdepartementet.

Hela intervjun http://www.jallai.se/2011/08/barbrogruppen/

I intervjun kommer det just fram att OP misstänktes stå under KGB.

Jag vill här väcka en infallsvinkel vad som mer skulle kunna komma upp i polisens och säpos utredning i MOP,som ger en orsak till olika desinformationer.

Att utredningen skulle nysta upp en grupp KGB informatörer högt upp inom den svenska statsförvaltningen.

Här frågar jag mig varför Sverige aldrig upptäckte svenska KGB spioner/informatörer när de lyckades i länder som England(MI6) och i USA (CIA) att KGB lyckades ha KGB spioner djupt in i USAs försvarsdepartement!....fanns det inga KGB spioner i Sverige??

Claes Palme som nämns i intervjun är helt klart KGBman,trots att denne var moderatpolitiker och aktiv i demonstartioner mot löntagarfonder,4 oktober rörelsen.

Söker man på Matreco så är det helt klart ett KGB- täckföretag som användes i Sverige.

Återkommer om det här.Funderar om det var Claes Palmes engagemang i Matreco som gjorde OP bekymrad?...varför....de OP jobbade med visste inte vad som gjorde OP bekymrad och ingen har senare under de här åren sagt att ,jo det var nog mitt påhitt ,mina diskussioner med OP som gjorde honom bekymrad.Bara gissningar har framförts i efterhand vad man tror bekymrade OP.

Därför misstänker jag att bekymret var nära,familjerelaterat ,honom själv.

Mitt påpekande;

Polisspåret har på sitt sätt migrerat till att bli ett "landsförrädarspår".

Här kan man spekulera i varför polisspåret dyker upp i Proletären?!

Fanns det några som kunde misstänkas ingå i ett svenskt KGB nätverk?

SÅ-HH-EC-LP-CP-?-AA-OP-?-CGÖ

Detta mina funderingar eftersom det pågår ,har pågått information /desinformation via PM av personer som inte vill skriva i tråden.

Hur kan du koppla AA och CGÖ till ett svenskt KGB nätverk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in