2015-01-20, 18:34
Medlem
Aisoposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Sådana jobb passar inte för alla, några veckors bärplockning eller ogräsrensning räcker nog inte till min månadshyra. Och vad händer nästa månad?

"Vältränad" betalar inte heller hyran. Du lever i en fantasivärld där arbetskraften består av käcka ungdomar som vill tjäna ihop lite pengar till sommarlovet. Problemet är alla vi vuxna som har fasta utgifter varje månad, det funkar inte med dina jobbexempel.

Man måste kasta tanken att första jobbet ger 40 000 i månaden, det kommer inte att hända. Men jag kan lova Dig att arbetsgivarna blir intresserade om du plockat jordgubbar eller planterat gran i några månader. De tänker "det är tåga i pojken", alltid en bra början.
Citera
2015-01-20, 18:48
Medlem
LeFakirs avatar
Alla som säger att det är "ditt fel" kan hålla käften, de vet ingenting och verkar inte ha levt i verkligheten på ett bra tag. Jag levde som du förut men har hoppat på en utbildning som ska ha "goda framtidsutsikter", men vad vet jag... prognoser är bara prognoser och skolan passar inte alla. Lever idag gott på studielån, lol.

Antagligen finns det inget i din situation att göra förutom att förgås eller starta/gå med i någon folkrörelse som arbetar mot den marknadsekonomiska modellen samhället är utformat efter idag. Jobbtillfällen automatiseras och snart behövs inga anställda längre nör robotar sköter allt, vi ser redan denna utveckling och man måste vara en riktigt trångsynt borgare för att förtränga detta. Eller efterbliven.
Citera
2015-01-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag tror att samhället måste ta över ansvaret för jobbskapandet. Marknaden/Näringslivet klarar inte längre av att ge medborgarna en möjlighet att försörja sig. Det blir snart bara en liten högproducerande elit som hittar jobb, alla vi vanliga ratas av en alltmer krävande marknadsekonomi.
Det är helt enkelt en politisk fråga, där socialdemokraternas tankar om kommunala beredskapsjobb ställs mot Alliansens sköt-dig-själv-politik.

Du är en förlorare eftersom du drar in politiken i det hela. Jag vill få klart för mig om det är allvarlig när du säger att politikerna bör skapa jobb? Iså fall är det synd om dig. Politikerna lovar en massa men kom också ihåg att politik = lögn!! De som kommit så långt att de sitter i riksdagen eller regeringen är människor som på ett eller annat sätt kämpat för sin post och ljuger så sju i helvetes mycket för att behålla sina poster. Det är deras jobb att lova en massa löften. De får lön för det.

Lita på mig när jag säger inte en enda jävel bryr sig om vare sig dig eller någon annan. Den eliten du pratar om vill hålla massan i schack så det inte blir demonstrationer och sånt skit. De delar ut praktik plats åt vänster och höger för att människor ska sysselsättas och ha tankarna på annat istället för att se klart.

Mitt tips till dig är att: Fundera riktigt på vad du är duktig på. Utbilda dig till det! Eller så tänker du så mycket så huvudet knakar och försöker komma på en egen idé. Hitta en talang eller utbildning där företagen är tacksamma över att anställa dig och du kan ställa krav istället för att tacka och ta emot hela tiden.
Citera
2015-01-20, 19:12
Medlem
tuss-i-lagos avatar
För mig har det inte varit hopplöst trots avsaknad av utbildning eller kontakter, men det är förstås olika för alla. Jag skulle rekommendera yrkeshögskola för alla som har svårt att få jobb, eller som bara vill ha bra jobb med okej lön! Utmärkt för de som tycker universitet och karriären efter det verkar för tungt.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenska Wikipedia
Yrkeshögskoleutbildning i Sverige är en eftergymnasial utbildningsform som kombinerar teoretiska studier med stark arbetslivsanknytning. Utbildningsutbudet är avsett att matcha arbetslivets kompetensbehov.

Skulle rekommendera IT för de som inte är så sociala, finns gott om jobb. För de som inte vill eller tror sig kunna koda passar IT/nätverks-tekniker utmärkt. Men sen finns det ju också gott om mer praktiska / fysiska jobb för de som inte vill sitta vid en dator / stilla.

Och sist men inte minst, en bra och positiv attityd hjälper alltid i livet, iallafall utåt. Mår inte alltid så bra själv, men genom att vara positiv gentemot andra får jag fler chanser och ut mer av livet.

Ang. situationen i Sverige inser jag att den är tuff för många, vi har hög ungdomsarbetslöshet. Men samtidigt finns det många chanser för de som tar dem, att vi har gratis utbildning i Sverige är till exempel helt fantastiskt. Du kan gå i yrkeshögskola och bli tekniker eller plugga universitet och bli läkare utan att betala ett öre, i många länder skulle du inte ha en chans om inte dina föräldrar hade råd att betala för din utbildning. Sverige är ett högproduktivt land, och därför har vi också få lågavlönade / lågkvalificerade jobb, därav den höga arbetslösheten. Så man får helt enkelt ta och utbilda sig eller på andra sätt skaffa sig lite extra kvalifikationer för att få jobb, sikta lite högre helt enkelt, satsa lite mer än bara hoppas på att AF ska hitta ett jobb till en.

Citat:
Ursprungligen postat av LeFakir
Jobbtillfällen automatiseras och snart behövs inga anställda längre nör robotar sköter allt, vi ser redan denna utveckling och man måste vara en riktigt trångsynt borgare för att förtränga detta. Eller efterbliven.

Tesen att alla jobb kommer försvinna har funnits sedan industriella revolutionen på 1800-talet, men historien har visat att nya jobb skapas när gamla försvinner. Det som onekligen kommer hända är dock att produktionsnivån per person kommer öka ytterligare, vilket kommer göra att högre kvalifikationer / utbildning blir ännu viktigare. Visst syns stora förändringar på horisonten, med robotar och AI som det till exempel pratas mycket om, men det kommer ta många decennium för dessa att ta över världen, och under tiden kommer troligen nya att jobb skapas. The Economist skrev en intressant och nyanserad artikel om just detta för ganska exakt ett år sen, verkligen rekommenderad läsning:

Citat:
Ursprungligen postat av The Economist
For much of the 20th century, those arguing that technology brought ever more jobs and prosperity looked to have the better of the debate. Real incomes in Britain scarcely doubled between the beginning of the common era and 1570. They then tripled from 1570 to 1875. And they more than tripled from 1875 to 1975. Industrialisation did not end up eliminating the need for human workers. On the contrary, it created employment opportunities sufficient to soak up the 20th century’s exploding population. Keynes’s vision of everyone in the 2030s being a lot richer is largely achieved. His belief they would work just 15 hours or so a week has not come to pass.

Länk till artikeln: The Economist - Previous technological innovation has always delivered more long-run employment, not less. But things can change
Senast redigerad av tuss-i-lago 2015-01-20 kl. 19:41.
Citera
2015-01-20, 20:12
Medlem
Eminent.Javissts avatar
Man får väl börja med att ta något pissluffarjobb och sen börja byta upp sig. Mitt första jobb jag hade var ett ferie-jobb via kommunen, det var inget speciellt, kändes mest som en prao-plats. Sen bytte jag upp mig och börja jobba som telefonförsäljare, det var rätt skoj. Men sen tröttna jag på det efter ett par månader. Efter det började jag jobba som läxhjälpslärare, vilket jag fortfarande gör samtidigt som jag har börjat jobba med network-marketing. Kan tillägga att jag fortfarande går på gymnasiet och ser ingen anledning till varför det skulle vara svårt att byta upp sig ännu ett snäpp innan jag börjar på Universitet.
Citera
2015-01-20, 21:08
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Jag har redogjort för finansieringen många gånger med dig. Läs några av mina inlägg i ämnet så ser du. Rent moraliskt så är jag berättigad att överleva värdigt utan frågor, oavsett om jag arbetar eller inte. Det har jag inga som helst problem med.
Rent moraliskt har du inte rätt till någonting, då en person inte är skyldig en annan människa någonting om inte dessa två personerna har kommit överens om någonting. Om man vill ha pengar så att man kan äta, sova i en säng, resa ibland osv. så får man gott arbeta ihop pengarna själv, då ingen annan tänkande individ är villig att ge bort sina pengar utan att få någonting tillbaka. Du säger att människor skulle göra andra saker. Om dessa saker var värda någonting skulle det alltid finnas någon annan som var villig att betala för att få dessa tjänster utförda.

Det är ungefär som viss konst, jag tycker personligen att just sådan konst är värdelös. Men vissa personer anser den vara fin och värdefull, varför den är värd ganska mycket. Det finns således ett värde i konsten, och konstnärerna gör någonting som folk är villiga att betala för. Du vill visst inte bidra till samhället, utan du vill tillhöra den tärande delen.
Citera
2015-01-20, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
Samhällsituationen håller nu på att göra mig självmordsbenägen, jag är fullt allvarlig.
Har levt på existensminimum i över 5 år sedan studenten, nått kort vik där och nån timanställning där.
Har dragit på mig dokumenterade depressioner sen jag kom in i vuxenlivet, missbruk etc.
Det spelar ju för fan ingen roll vad man gör. Samhällssituationen gör en totalt likgiltig.
Att bara gå in på arbetsförmedlingen där det redan sitter 50 ihopsjunkna själar med varsinn kölapp, och man vet att förmodligen alla här inne har mer erfarenhet och ser ändå ut att ha gett upp.

Vad fan ska man göra? Jag har börjat få en sådan frustration att jag skiter i precis allting, stjäler på köpcentrum, i affärer, begår bidragsbrott, lever jävel, än så länge går det iallafall bra. Samhället har gjort mig kriminell.

Vill politikerna att vi ska själv dö, eller ska vi bajsa fram arbetsplatser? Bill Gates kunde ju, då kan ju alla vi andra, eller hur va de nu.

På fullaste allvar, varför händer ingenting? Varför agerar ingen? Eldar upp hela jävla samhället känns de som att man vill göra när man grips av känslan, samtidig inser man att det inte kommer nått logiskt ur det.
Vad kan privatpersonen egentligen göra? Och vad kan vi göra tillsammans för att förändra skiten?
Det borde ju vara olagligt att skaffa barn i ett sådant här samhälle, om man inte är förberedd på att ungarna kommer få luffa på pojkrummen upp i 30 års åldern haha
SD löser alla dina problem
Citera
2015-01-20, 21:44
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Levt i din situation i snart fyra månader TS, eller inte ens det.. har 0 riksdaler i inkomst och redan nu börjar jag bli trött så förstår absolut hur du känner. Funderat på att dra utomlands för att jobba där?

Har ett förhållandevis bra CV med ideellt arbete i 2 år, välmeriterade andra yrkesfärdigheter såsom bl.a butik och "bra" arbetsplatser samt relativt höga betyg. Det är dock näst intill helt omöjligt för folk som gått en högskoleförberedande linje på gymnasiet att få jobb mellan studierna. För yrkesförberedande kan jag knappast tänka mig att det är mycket bättre heller om man inte har kontakter. Jag kommer lyckligtvis att börja studera nu i sommar igen men för folk som av diverse anledningar inte kommer in på högskolan finns det inte längre några skyddsnät.
Citera
2015-01-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aisopos
Man måste kasta tanken att första jobbet ger 40 000 i månaden, det kommer inte att hända. Men jag kan lova Dig att arbetsgivarna blir intresserade om du plockat jordgubbar eller planterat gran i några månader. De tänker "det är tåga i pojken", alltid en bra början.

Du e en vilsen påg ute i skogen som plockar blåbär. Nej nej det är inga arbetslösa som kräver 40papp de flesta nöjer sig med hälften och de plockar gärna svampar mitt vintern om det behövs.

Har man fasta utgifter så räcker inte bär plockning eller en sketen tim-anställning tyvärr.... Man vill gärna ha ett heltids jobb 40tim i veckan så stålarna räcker månaden ut.. Man måste ju äta och leva efter räkningarna e betalda.. Sen att det det är 93-94% folk i arbete är e lite fel.

Ta bort folk som går i Fas 1,2 och 3. Räkna bort folk som jobbar med tim-anställning då dessa får resten i bidrag. Ta bort sjukskrivna, pensionärer och barn så hamnar vi MAX 30% i arbete

30% måste försörja resten av befolkningen
Citera
2015-01-20, 22:03
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
Du e en vilsen påg ute i skogen som plockar blåbär. Nej nej det är inga arbetslösa som kräver 40papp de flesta nöjer sig med hälften och de plockar gärna svampar mitt vintern om det behövs.

Har man fasta utgifter så räcker inte bär plockning eller en sketen tim-anställning tyvärr.... Man vill gärna ha ett heltids jobb 40tim i veckan så stålarna räcker månaden ut.. Man måste ju äta och leva efter räkningarna e betalda.. Sen att det det är 93-94% folk i arbete är e lite fel.

Ta bort folk som går i Fas 1,2 och 3. Räkna bort folk som jobbar med tim-anställning då dessa får resten i bidrag. Ta bort sjukskrivna, pensionärer och barn så hamnar vi MAX 30% i arbete

30% måste försörja resten av befolkningen
Skojar du eller? Ett "skitjobb" innebär en erfarenhet som gör det enklare att få ett "bättre" jobb. Det handlar inte om 40 000 kronor i månaden, det handlar om att människor inte ids plocka bär under en sommar, för att till hösten eller nästa sommar kunna avancera. Människor är bortskämda.
Citera
2015-01-20, 22:11
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Om man vill ha pengar så att man kan äta, sova i en säng, resa ibland osv. så får man gott arbeta ihop pengarna själv, då ingen annan tänkande individ är villig att ge bort sina pengar utan att få någonting tillbaka.
Hur ska man kunna göra rätt för sig om man inte har pengar? Ska man jobba på tom mage i en månad innan lönen kommer? Man behöver en inkomst för att ens ha möjlighet att arbeta. Man ska inte behöva tära på familj och vänner för att få denna inkomst täckt, utan det kan gott ha garanterat.

Sedan förväntar jag mig inte att en sån som du ska inse vilken kreativ potential och tillväxt man kan frigöra genom att befria människan från onödig skitgöra och existensångest. Jag förväntar mig inte heller att du förstår hur många jobb som kommer försvinna till följd av automatisering och digitalisering.
Citera
2015-01-20, 22:19
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Hur ska man kunna göra rätt för sig om man inte har pengar? Ska man jobba på tom mage i en månad innan lönen kommer? Man behöver en inkomst för att ens ha möjlighet att arbeta. Man ska inte behöva tära på familj och vänner för att få denna inkomst täckt, utan det kan gott ha garanterat.

Sedan förväntar jag mig inte att en sån som du ska inse vilken kreativ potential och tillväxt man kan frigöra genom att befria människan från onödig skitgöra och existensångest. Jag förväntar mig inte heller att du förstår hur många jobb som kommer försvinna till följd av automatisering och digitalisering.
Du svarar som sagt inte på frågan. På vilket sätt kommer din "kreativa potential" att gynna oss andra? Ritar du en teckning som är fin kommer folk att köpa den för pengar. Är du en dålig konstnär kommer inte någon att köpa den. Logiskt. Människor som är dåliga på saker ska inte få bidrag för att överleva, dessa människor bör byta bana.

Du kommer alltid med en massa snömos, men svarar aldrig på varför du ska ha pengar. Du svamlar om "kreativ potential" men konkretiserar inte hur den skulle gynna samhället, eller varför vi andra skulle vilja skänka pengar för att du ska kunna sitta hemma och rita.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in