2015-01-18, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Hur får du fram 15 600 kr? Tittar på sidan men hajjar inte.
Väljer man courtageklass för all handel (samtliga ISK:er), för varje ISK-konto, eller för varje order?

Courtage för Mini är 0,25 % eller 1 krona (det högsta av dem)
Courtageklass för Small är 0,15 % eller 39 kronor (det högsta av dem)

15 600 kr * 0,0025 (mini) =39 kr. Alltså tjänar du på courtageklass Small om ditt belopp överstiger 15 600 kr. För alla belopp under 15 600 kr betalar du per automatik 39 kr i courtageavgift om du har courtageklass Small. Med Mini är det (beloppet) * 0,0025, eller 1 krona om beloppet understiger 400 kr.

Du väljer courtageklass för ditt konto.
2015-01-18, 14:36
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ioncir
Hej!

Jag studerar ett program på universitetet och är inne på min andra termin som jag även har sökt studiemedel för. Eftersom höstterminen är kortare än vårterminen, läser vi fortfarande klart de sista 3,5 poängen in på vårterminen, och vi har därför inte kunnat få några betyg inom ämnet.

Därför anser sig CSN ha rätt att neka mig studiemedel, eftersom "mina studieresultat inte räcker till". Vissa elever i klassen har säkrat sitt CSN-bidrag genom att de sökte för hela året, medan resten av oss har ett par tuffa veckor framför oss. Är detta verkligen korrekt, och okej?
Vårterminen börjar inte förrän imorgon, så du har redan fått pengarna för de här första veckorna i januari. Däremot kommer det väl att dröja en vecka eller två innan tentan är rättad och inrapporterad, så därför är det en bra idé att söka för hela året om slutkursen utgör mer än 25% av poängen du sökt för eller om du sumpat någon tenta tidigare under terminen.
2015-01-18, 15:02
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Tack för mycket givande svar!

Har tre följdfrågor:

1) Jag förstår att jag, vid försäljning, får kontana medel på mitt ISK. Men om syftet var att ta ut dessa för konsumtion - då vill jag ju få över dessa till Swedbankkontot. Går det snabbt och lätt? (jag måste väl ange kontonr någonstans)

2) Each1Teach1: Hur väljer jag "rätt courtagevillkor" ? Låt säga att jag vill investera ganska stora pengar och sprida dessa i 5-15 aktier/fonder whatever.

3) r0land: Förstår vad du menar, men hur kan du (eller någon) vara säker på att mina investeringar kommer gå ner i värde? Investeringen kan väl både gå upp, stå kvar, eller gå ner i värde både kort- och långsiktigt?!

Edit: en till detaljfråga - när man köper (i videon) kan man korrigera Kurs (med pilarna). Det förstår jag inte!? (Betyder det att köpet sker när kursen når detta värde? Risken är väl att det aldrig nås?)

Tänk på att skatten inte korrigeras när du tagit ut pengar ur isk'n så de pengar som finns där på ska vara där på. http://borsforum.svd.se/topic/451-varning-f%C3%B6r-investeringssparkonto/

Jag sa bara att du ska vara beredd på att det kommer gå ner. Det kan gå ner. Kan gå upp. Kommer göra båda.
2015-01-18, 15:16
Medlem
Ioncirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Vårterminen börjar inte förrän imorgon, så du har redan fått pengarna för de här första veckorna i januari. Däremot kommer det väl att dröja en vecka eller två innan tentan är rättad och inrapporterad, så därför är det en bra idé att söka för hela året om slutkursen utgör mer än 25% av poängen du sökt för eller om du sumpat någon tenta tidigare under terminen.

Tack för ett bra svar och för tipset, nästa gång söker jag definitivt för hela året, då en sådan liten förändring visst gör en sådan stor skillnad. Jag mailade CSN och frågade ungefär samma frågor som på Flashback, men de kunde visst inte ge ett svar, utan sa bara att jag fick vänta tills poängen var inrapporterade.
2015-01-18, 15:53
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0land
Tänk på att skatten inte korrigeras när du tagit ut pengar ur isk'n så de pengar som finns där på ska vara där på. http://borsforum.svd.se/topic/451-varning-f%C3%B6r-investeringssparkonto/
Det där blev rätt förvillande för en som inte har allt klart för sig. Uttaget korrigerar i viss mån en insättning beroende på tidpunkterna för dem. Räknar man lite på det finner man att det är bäst att ta ut pengarna sista kvartalet då åtgärden ändå inte påverkar schablonunderlaget för det skatteåret alls. Däremot får man full kompensation skatteåret efter då det uttagna beloppet inte är med i kvartalsavläsningarna. Minst korrektion får man vid uttag tredje kvartalet. Det finns många sätt att flå denna katt.

Om det dessutom bara är vinst man plockar ut är denna skattediskussion av noll värde.
2015-01-18, 16:14
Medlem
eradicos avatar
Mailade CSN nu om att beloppen på deras sida inte uppdaterats:
Citat:
Hej!

Vi kommer ändra beslutet till det högre beloppet automatiskt. Dessa ändringar är
beräknade att genomföras i början av februari.

Vänliga hälsningar
Andreas Fors

Hej CSN!
Jag läste i tidningen idag att studiemedlet skulle utökas med en tusenlapp. På mina
sidor står det dock fortfarande att jag kommer få det gamla beloppet (9019 kronor).
Kommer det här att uppdateras av sig själv eller måste jag skicka in en ny ansökan?

Med vänlig hälsning
Om någon mer undrar!
2015-01-18, 20:17
Medlem
glemmys avatar
Har en fond som handlas månadsvis (per den sista bankdagen i månaden) i mitt ISK.

Gick in före sista datum för köp i november.
När kursen nu uppdaterats en månad senare visar den +4,75%. Det är också vad jag får det till när jag räknar ut NAV för november/december jämfört med december/januari.

Dock visar Avanza +5,1% på fondfakta-sidan och fondförvaltaren presenterar samma summa på nätet.

Vad gäller här egentligen? Blir man snuvad på lite avkastning eller är det rapporterat fel?
Ingen insättningsavgift.
Någon med liknande upplevelser?
2015-01-18, 21:20
Medlem
Jag är rädd att jag har gjort bort mig när jag ansökt om studiebidrag. Eller kan man få det högre bidraget trots att man har gymnasial treårig utbildning?Gick tre år på medieprogrammet och ansökte nu om bidrag nr jag skulle börja plugga undersköterska på komvux. Jag har fått beviljat det högre bidraget men det står på CSN:s hemsida (väldigt luddigt) att man inte kan få det om man har gymnasial utbildning inom de nationella programmen. Medieprogrammet finns inte längre så jag vet inte om det är därför jag har fått beviljat högre bidrag. Jag har inte lust att bli återbetalningsskyldig så vill reda ut om det är rätt beviljat så fort som möjligt. Jag ska maila CSN men skriver några rader här ifall någon har lite mer info om detta. Tack på förhand i så fall
2015-01-18, 21:43
Medlem
Rubrik01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Har en fond som handlas månadsvis (per den sista bankdagen i månaden) i mitt ISK.

När kursen nu uppdaterats en månad senare visar den +4,75%. Det är också vad jag får det till när jag räknar ut NAV för november/december jämfört med december/januari.

Dock visar Avanza +5,1% på fondfakta-sidan och fondförvaltaren presenterar samma summa på nätet.

Vad gäller här egentligen? Blir man snuvad på lite avkastning eller är det rapporterat fel?
Ingen insättningsavgift.

Det finns inte på kartan att du är snuvad på avkastning. Vilken fond är det?

Kan det inte ha att göra med skillnad mellan avkastning för senaste 30 dagar och avkastning för en specifik månad?
2015-01-18, 22:03
Medlem
Hejsan! Ska gå rakt på sak.

Om ett bolag som är registerat på Pink Sheet (OTC-Pink) och en aktie inte kostar mer än 0.001$ (finns flera såna exempel). Och vi leker med tanken att ingen annan har köpt några aktier i det bolaget så vi är dom första som investerar i de bolaget. Hur mycket tror ni då krävs för att få upp aktievärdet till tex 0.1$-1$ stycket?

Hade aktievärdet ökat fall man hade investerat 100 000 kr?

Hade det ökat fall man investerat 1 000 000kr?

Hade värdet ökat fall ett annat bolag kom och köpte upp företaget?

Eller vad tror ni krävs för att bolaget ska få upp sina aktier från 0.001$ till typ 0.1-1$?

För man tycker ju att ett litet företag med en aktiekurs så låg, så borde ju aktierna öka lite iaf fall det kommer en investerare och köper aktier för en miljon..?

Starta gärna en disskussion, tacksam på förhand!

P.S här kan ni kolla in OTC-marknaden med egna ögon fall ni e sugna http://www.otcmarkets.com/market-act...ent-otc-market
2015-01-18, 22:05
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubrik01
Det finns inte på kartan att du är snuvad på avkastning. Vilken fond är det?

Kan det inte ha att göra med skillnad mellan avkastning för senaste 30 dagar och avkastning för en specifik månad?

Lancelot Camelot: http://www.lancelot.se/Lancelot-Camelot.php
Med snuvad menade jag mer missvisande fakta, typ att köpdag inte är samma som dagen NAV-kursen sätts och rapporteras.
2015-01-18, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy

Ingen insättningsavgift.

Lite OT, men sparar du över 100 000 per månad? Är du rik eller vad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in