2015-01-20, 18:46
Medlem
SpecialEditions avatar
Läste det här blogginlägget (länkat från Expressen) och blir så jäkla provocerad:

http://blogg.improveme.se/mardromsmorsan/2015/01/16/till-er-som-lever-och-umgas-med-oss-som-har-adhdadd/

En omogen tjej som troligtvis aldrig behövt ta något ansvar i sitt liv gråter ut om hur speciell hon är och att alla andra ska anpassa sig och acceptera henne.

Så jäkla trött på alla som stoltserar med sin ADHD och skyller på den i tid och otid för att slippa ta ansvar.

Fler än jag som tror att ADHD skapats av läkemedelsindustrin?
Citera
2015-01-20, 19:02
Medlem
Läste det där tidigare idag och jag blev också väldigt provocerad. Då har jag ändå diagnosen själv. Eller kanske just därför jag blev så irriterad. Varför ska alla anpassa sig efter mig? Jag har aldrig någonsin skyllt någonting på min ADHD. Skyllt ifrån mig, nej. Förklarat något med det, ja. Därigenom inte sagt att jag frånsäger mig ansvar. Får snarare en känsla av att JAG behöver förändra mitt beteende och anpassa mig i vissa situationer än att "vadå, jag har ADHD och har svårt med det här alltså ska alla ni andra göra såhär och såhär för att det ska bli lättare för mig". Aldrig i livet. Jag fick diagnosen i somras, det förklarade mycket hos mig själv och mina anhöriga. Varför jag haft svårt med vissa saker. Därför går jag nu en KBT-behandling för att lära mig mina svårigheter och vad jag behöver träna på för att underlätta för mig själv osv. I kombination med medicin har detta gjort mig till en helt annan människa.
Citera
2015-01-20, 19:04
Medlem
hashish-boys avatar
Jag har diagnosen och upplever en viss förståelse för hennes text, personligen så anser jag att man ska vara försiktig när man skriver/pratar om ADD/ADHD och det är hon enligt mig (även om hon generaliserar en del). Dock kan ju hon omöjligen tala för alla med ADHD utan bara sig själv.

Oavsett om diagnosen ska finnas och i så fall hur den ska behandlas är irrelevant då våra problem i allra högsta grad är verkliga.
Citera
2015-01-20, 19:05
Bannlyst
Det är knappast ovanligt att människor som har diagnoser tenderar att övertolka och betrakta sig själva som unika och speciella, människor som har autism(förut kallat asperger) brukar ofta se sig själva som genier.
Citera
2015-01-20, 19:05
Medlem
Ass.Parades avatar
Jag kan känna igen i mig i hur hon beskriver det där med att hon känner allting. Att hon känner allt mycket starkare än de flesta. Men jag har dock inte ADHD men känner igen mig i karaktärsdraget "högsensitiv". Här finns förresten en intressant artikel som handlar om hur psykologer kan feldiagnotisera personer som därför inte svarar på medicinen efter högsensitiv/högkänslig är något helt annat även om det finns likheter när det kommer till hur starkt man känner allting och impulser. http://www.hspsverige.se/personligt/adhd-eller-hsp

Nej TS, det är nog inget hittepå. Men visst kan man tycka att hon nästan rättfärdigar sitt dåliga beteende... Det är ju inte så att folk med ADHD går runt och dampar på folk och är allmänt sviniga utan anledning. Skulle själv säga att generellt sett så kan det vara svårt att se om någon har ADHD förrän man kommer nära varandra, det är inte som asperger eller autism där det nästan bara räcker att titta på den och små konversera lite. Men denna tjej verkar vägra anpassa sig eller försöka kontrollera sina impulser utan vill istället att alla människor ska få stå ut med att hon helt ohämmat lever ut sitt "riktiga jag".

EDIT: Iofs så tycker jag inte att man ska känna sig så provocerad av detta. Hon lider säkert men jag kan tycka att hon verkar inte ta ansvar alls för hennes beteende (tänkte mest på hennes dåliga impulskontroll när hon missförstår kritik eller liknande).
Men fan, jag ska inte säga något egentligen. Man ska inte döma någon förrän man gått i dennes skor och eftersom vi inte kan veta exakt hur det känns för just henne så ska vi heller inte sitta och gnälla på henne.
Senast redigerad av Ass.Parade 2015-01-20 kl. 19:11.
Citera
2015-01-20, 19:21
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
Läste det där tidigare idag och jag blev också väldigt provocerad. Då har jag ändå diagnosen själv. Eller kanske just därför jag blev så irriterad. Varför ska alla anpassa sig efter mig? Jag har aldrig någonsin skyllt någonting på min ADHD. Skyllt ifrån mig, nej. Förklarat något med det, ja. Därigenom inte sagt att jag frånsäger mig ansvar. Får snarare en känsla av att JAG behöver förändra mitt beteende och anpassa mig i vissa situationer än att "vadå, jag har ADHD och har svårt med det här alltså ska alla ni andra göra såhär och såhär för att det ska bli lättare för mig". Aldrig i livet. Jag fick diagnosen i somras, det förklarade mycket hos mig själv och mina anhöriga. Varför jag haft svårt med vissa saker. Därför går jag nu en KBT-behandling för att lära mig mina svårigheter och vad jag behöver träna på för att underlätta för mig själv osv. I kombination med medicin har detta gjort mig till en helt annan människa.
Skönt att höra att det finns ansvarsfulla människor
Citera
2015-01-20, 19:22
Bannlyst
Som alla former av psykiska diagnoser är det något som konstruerats av tjänste- och läkemedelssektorn. Det har inte funnits tillräckligt sjuka människor och då hittar man på en massa diagnoser för mig är det idiotiskt. Ett sätt att kontra att vi lever i ett samhälle med för mycket resurser där folk blir lata. Jag kan förstå om de plockar upp folk som verkligen verkar behöva tas om hand för samhällets skull som brotslingar t.ex. men nu för tiden verkar ju varenda liten ungjävel ha en diagnos och det är bara helt sjukt. Folk som stoltserar med sina "diagnoser" på det där sättet är naturligtvis bara helt dumma i huvudet
Citera
2015-01-20, 19:23
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Jag kan känna igen i mig i hur hon beskriver det där med att hon känner allting. Att hon känner allt mycket starkare än de flesta. Men jag har dock inte ADHD men känner igen mig i karaktärsdraget "högsensitiv". Här finns förresten en intressant artikel som handlar om hur psykologer kan feldiagnotisera personer som därför inte svarar på medicinen efter högsensitiv/högkänslig är något helt annat även om det finns likheter när det kommer till hur starkt man känner allting och impulser. http://www.hspsverige.se/personligt/adhd-eller-hsp

Nej TS, det är nog inget hittepå. Men visst kan man tycka att hon nästan rättfärdigar sitt dåliga beteende... Det är ju inte så att folk med ADHD går runt och dampar på folk och är allmänt sviniga utan anledning. Skulle själv säga att generellt sett så kan det vara svårt att se om någon har ADHD förrän man kommer nära varandra, det är inte som asperger eller autism där det nästan bara räcker att titta på den och små konversera lite. Men denna tjej verkar vägra anpassa sig eller försöka kontrollera sina impulser utan vill istället att alla människor ska få stå ut med att hon helt ohämmat lever ut sitt "riktiga jag".

EDIT: Iofs så tycker jag inte att man ska känna sig så provocerad av detta. Hon lider säkert men jag kan tycka att hon verkar inte ta ansvar alls för hennes beteende (tänkte mest på hennes dåliga impulskontroll när hon missförstår kritik eller liknande).
Men fan, jag ska inte säga något egentligen. Man ska inte döma någon förrän man gått i dennes skor och eftersom vi inte kan veta exakt hur det känns för just henne så ska vi heller inte sitta och gnälla på henne.
Nej, men så fort de inte lyckas med något som en vanlig person klarar av kommer de dragandes med sin ADHD. Det verkar så bekvämt att slippa ta ansvar för saker.
Citera
2015-01-20, 19:26
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PASTORPERVERS
...men nu för tiden verkar ju varenda liten ungjävel ha en diagnos och det är bara helt sjukt. Folk som stoltserar med sina "diagnoser" på det där sättet är naturligtvis bara helt dumma i huvudet
Det verkar gå mode i att ha en diagnos och när folk väl fått den ska hela världen få veta om det.

När jag växte upp var inte ADHD uppfunnet och de som hade liknande symtom kallades omogna/barnsliga och fick gå om en klass. Nu kan ungjävlarna bete sig hur som helst och föräldrarna försvarar dem med "men han har ju ADHD".
Citera
2015-01-20, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Det verkar gå mode i att ha en diagnos och när folk väl fått den ska hela världen få veta om det.

När jag växte upp var inte ADHD uppfunnet och de som hade liknande symtom kallades omogna/barnsliga och fick gå om en klass. Nu kan ungjävlarna bete sig hur som helst och föräldrarna försvarar dem med "men han har ju ADHD".
Man förstår ju föräldrarna också. Jag gissar att många utredningar görs via skolor och det finns inte så många sätt för föräldrarna att kontra det klart man hellre säger att barnet har en diagnos än är ouppfostrat. Det är synd om barnen tycker jag som inte fattar ett skit och får en stämpel i ansiktet dom måste förhålla sig till hela livet. Det är förmodligen coolare bland jämnåriga att vara ouppfostrad än ett ADHD-barn.
Citera
2015-01-20, 19:48
Medlem
bitch-sandwichs avatar
Jag läste också artikeln. För mig lät det som om hon, på ett sakligt och lättförståeligt sätt, försöker att reda ut de missuppfattningar som kan uppstå när man umgås med personer med ADHD och ADD. Tycker att det var fint skrivet av henne.

Om folk provoceras så mycket av det hon skrivit, beror det förmodligen för att de har sett och läst hennes presentation och förknippar den typen av tjej med enbart dåliga egenskaper.
Citera
2015-01-20, 20:32
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
21 år och tonårsmorsa på 25% samt snart småbarnsmamma på 100%

Slutade läsa där.
Senast redigerad av bithax 2015-01-20 kl. 20:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in