2015-01-20, 18:21
Medlem
shape.the.futures avatar
Det sitter ingen produktnyckel någonstans, inte i kartongen, inte under datorn, inte under batteriet. Antar att det är det här med att nyckeln är inbäddad i bios? Då undrar jag, hur ska jag kunna ominstallera Windows utan min recoverypartition? Jag har t.o.m formaterat den hårddisken och använder i en annan dator. Måste jag då köpa en ny recovery-skiva från HP? Det är ju inte klokt isåfall.

Vet att det finns en stor tråd om Windows 8, men vafan det är ju ett Windows-forum. Och det har väl egentligen mer med min dator, just HP, att göra egentligen.

Tacksam för svar!
Citera
2015-01-20, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shape.the.future
Det sitter ingen produktnyckel någonstans, inte i kartongen, inte under datorn, inte under batteriet. Antar att det är det här med att nyckeln är inbäddad i bios? Då undrar jag, hur ska jag kunna ominstallera Windows utan min recoverypartition? Jag har t.o.m formaterat den hårddisken och använder i en annan dator. Måste jag då köpa en ny recovery-skiva från HP? Det är ju inte klokt isåfall.

Vet att det finns en stor tråd om Windows 8, men vafan det är ju ett Windows-forum. Och det har väl egentligen mer med min dator, just HP, att göra egentligen.

Tacksam för svar!

Säker på att du formaterat hela den gamla hårddisken? Alltså recovery brukar ligga på en partition som inte är formateringsbar förrän du ja just partionerar om hårddisken. har du gjort det så är du förmodligen rökt. Om inte hp kan bjussa på någon slags skiva eller liknande.
hade du haft recoverydelen kvar så kan man ju (på de flesta) bränna ut recovery på skivor osv.

Annan grej kan ju vara att om cdkeyn ligger i bios på något vänster, så kanske det kan gå att installera en kompis skiva och att den förhoppningsvis hittar din produktnyckel.
Citera
2015-01-20, 18:34
Medlem
shape.the.futures avatar
Jag provade ett program som heter ProduKey eller nåt, den HITTAR en nyckel i bios.
Det står typ BIOS OEM Key... plus en licensnyckel. En annan än den jag har.
Förstår inte hur jag ska använda den dock. Kan såklart få tag på en skiva, eller en Win 8 ISO, men jag lovar att den kommer neka nyckeln...

Btw, för att svara på frågan, jo jag har formaterat hela disken. Visste från början att recoveryn skulle försvinna men inte att det skulle bli så här krångligt nu. Fitt-microsoft.
Senast redigerad av shape.the.future 2015-01-20 kl. 18:37.
Citera
2015-01-20, 18:41
Medlem
Citat:
Jag provade ett program som heter ProduKey eller nåt, den HITTAR en nyckel i bios.
Förstår inte hur jag ska använda den dock. Kan såklart få tag på en skiva, eller en Win 8 ISO, men jag lovar att den kommer neka nyckeln...

Kan inte garantera hur det ser ut med just HP. De brukar eller har väl haft en tendens att allt måste vara deras egna, även så operativsystem.
Har själv haft lite andra typ acer, Toshiba, lenovo. Då har visserligen nyckeln stått under datorn och jag har själv installerat en "ren" windows för att få bort alla skräpprogram åtminstone med windows 7 förut och det funkade i alla fall.
Citera
2015-01-20, 18:42
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Btw, för att svara på frågan, jo jag har formaterat hela disken. Visste från början att recoveryn skulle försvinna men inte att det skulle bli så här krångligt nu. Fitt-microsoft.

På en modern laptop så sköter sig aktiveringen av sig självt så installera samma Os igen ifrån en Iso så ska det alltså fixa sig .
Citera
2015-01-20, 18:44
Medlem
BigIvars avatar
Det är kass att man inte får en skiva med Windows när man köper en ny dator. Man har ju trots allt betalat rätt fina pengar för operativsystemet.

Det är inget svar på din fråga, men jag hade kört på en piratvariant av Windows och skitit i den där nyckeln.
Citera
2015-01-20, 18:51
Medlem
shape.the.futures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
På en modern laptop så sköter sig aktiveringen av sig självt så installera samma Os igen ifrån en Iso så ska det alltså fixa sig .

Kommer inte ihåg om det var Windows 8 eller 8.1

Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Det är kass att man inte får en skiva med Windows när man köper en ny dator. Man har ju trots allt betalat rätt fina pengar för operativsystemet.

Det är inget svar på din fråga, men jag hade kört på en piratvariant av Windows och skitit i den där nyckeln.

Jo Windows Loader till Windows 7 är ju grym, men lösningen till Windows 8 är inte lika clean tyvärr, vad jag vet
Citera
2015-01-20, 19:05
Medlem
1FFs avatar
Googla din dator modell så står det vad det är - oftast ?

Orsaken till att det inte skickas med några skivor numera är - 1 . för att det istället medföljer en recovery partition och 2 . därför att man kan göra sin egen med hjälp av nätet . Det är bara individer som är okunniga om ovanstående fakta som beklagar frånvaron av medföljande skiva . Samt latmaskar .
Senast redigerad av 1FF 2015-01-20 kl. 19:13.
Citera
2015-01-20, 19:26
Medlem
shape.the.futures avatar
Citat:
Det är bara individer som är okunniga om ovanstående fakta som beklagar frånvaron av medföljande skiva . Samt latmaskar .

..och innehavare av just HP datorer. Dessa skiljer sig. Visst kunde jag gjort en kopia med hjälp av recoveryn på hårddisken som nu är formaterad. Men nu är det kört.

Sitter och kämpar på här med ISOs och dylikt men den bara frågar efter en nyckel. Skam den som ger sig...
Citera
2015-01-20, 19:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limitededh
De brukar eller har väl haft en tendens att allt måste vara deras egna, även så operativsystem.

Nej, så är det inte. Har du te.x en ny stationär från HP och det ligger te.x Windows 7 eller 8/8.1 så ska du så klart ha möjligheter att byta operativsystem om du nu vill detta.

HP gör inte operativsystem som du kanske förstå.
Citera
2015-01-20, 19:38
Medlem
1FFs avatar
Citat:
..och innehavare av just HP datorer. Dessa skiljer sig. Visst kunde jag gjort en kopia med hjälp av recoveryn på hårddisken som nu är formaterad. Men nu är det kört.

Sitter och kämpar på här med ISOs och dylikt men den bara frågar efter en nyckel. Skam den som ger sig...

Jag har Hp . Jag raderade disken och gjorde en egen skiva och ominstallerade - frågan försvann efter 10 - 15 nervösa minuter på en OEM laptop .
Senast redigerad av 1FF 2015-01-20 kl. 19:41.
Citera
2015-01-20, 19:54
Medlem
shape.the.futures avatar
Citat:
Jag har Hp . Jag raderade disken och gjorde en egen skiva och ominstallerade - frågan försvann efter 10 - 15 nervösa minuter på en OEM laptop .

Hur gjorde du?

FWIW, har jag nu lyckats. Provat med microsofts egna nedladdningsprogram, men de har hela tiden frågat efter nyckel, men nu tog jag en 8.1 x64 (med hjälp av nåt nyare tool från microsoft) på engelska och installationen rullar på. SCORE
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in