2010-01-10, 10:46
Medlem
tistlas avatar
Nej, jag har inte fått några hallucinationer av imovane.Aldrig heller hört om ngn som fått det och jag känner många som använder medicinen.

Det du beskriver låter som hallisarna man fick av Rinomar(medicin mot feber mm som man gav barn på 70-talet) som liten, väggar som närmar sig i stora pusselbitar etc.

Jag tycker att, om du inte finner någon annan rimlig förklaring till hallucinationerna, såsom bruk av cannabis mm, ska söka hjälp.
Antingen hos husläkare eller vända dig direkt till psykiatrin.

Jag menar allvar! Du kan behöva professionell hjälp med detta!

Lycka till igen!
Citera
2010-01-10, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tistla
Nej, jag har inte fått några hallucinationer av imovane.Aldrig heller hört om ngn som fått det och jag känner många som använder medicinen.

Det du beskriver låter som hallisarna man fick av Rinomar(medicin mot feber mm som man gav barn på 70-talet) som liten, väggar som närmar sig i stora pusselbitar etc.

Jag tycker att, om du inte finner någon annan rimlig förklaring till hallucinationerna, såsom bruk av cannabis mm, ska söka hjälp.
Antingen hos husläkare eller vända dig direkt till psykiatrin.

Jag menar allvar! Du kan behöva professionell hjälp med detta!

Lycka till igen!

Först och främst tack för ditt svar!

Sedan så måste jag erkänna att jag är lite ångestfylld inför att berätta mitt hallucinationsproblem för min läkare/den som skriver ut medicinen då jag är rädd att dom aldrig mer kommer skriva ut imovane till mig, vad tror du om det?

Vidare så undrar jag om detta kan vara en indikator på att någonting är farligt och inte bara irriterande? Lät iallafall som det med tanken på att du sa att jag kan "behöva professionell hjälp med detta"
Citera
2010-01-12, 20:04
Medlem
tistlas avatar
Nja, farligt vet jag inte om det är, men hallucinationer det har man inte bara sådär lite var till mans, utan det kan vara tecken på en psykisk sjukdom, det kan också vara en "gåva" man har, att se saker som andra inte ser/märker, typ att du är synsk eller dylikt.
Om du är orolig över att berätta om det och det håller sig på en "låg" nivå, gör inte det. Men om det blir värre tycker jag nog att du ska våga söka hjälp.

Jag tror inte att läkaren sätter samman imovanebruket med hallucinationerna, utan det är två skilda saker. Imovane får du utskrivet för att kunna somna lättare o utan oro. Det är viktigt med sömn och då särskilt om man har psykiska besvär.
Men, som sagt, jag är ingen läkare, och de har sina direktiv hit o dit, så man vet ju aldrig.
Dåligt svar, jag vet, men längre än så sträcker sig inte min kunskap om detta.
Sök lite på nätet om hallucinationer, sålla bort drogrelaterade och se vad du kan hitta.
Citera
2015-01-15, 21:27
Medlem
Haft imovane i 1,5 år. Ätit det i perioder, varsamt. Aldrig över 3-5 dagar i sträck. Aldrig haft abstinens.

Jag upptäckte att imovane, fungerar väldigt ångestdämpande även på dagtid i en mindre dos.

På ungefär 3 veckor har jag nu ätit 5-15mg imovane/stillnoct dagligen, natt eller dag. Totalt har jag fått i mig 135mg.

Jag tror jag har panikångest-symptom nu för jag har abstinens.
Det är fan det värsta jag vet, ångest och panikångest. Bara haft just panikångest i samband droger.

Hur länge tror ni detta kommer sitta i? (Med ovanstående fakta) Jag tänker aldrig mer äta
Imovane om det är den som
Spökar!

OBS! Slutade äta det i tisdags. Så jag har varit utan det 3 dygn nu.
Citera
2015-01-15, 22:13
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlyn
Haft imovane i 1,5 år. Ätit det i perioder, varsamt. Aldrig över 3-5 dagar i sträck. Aldrig haft abstinens.

Jag upptäckte att imovane, fungerar väldigt ångestdämpande även på dagtid i en mindre dos.

På ungefär 3 veckor har jag nu ätit 5-15mg imovane/stillnoct dagligen, natt eller dag. Totalt har jag fått i mig 135mg.

Jag tror jag har panikångest-symptom nu för jag har abstinens.
Det är fan det värsta jag vet, ångest och panikångest. Bara haft just panikångest i samband droger.

Hur länge tror ni detta kommer sitta i? (Med ovanstående fakta) Jag tänker aldrig mer äta
Imovane om det är den som
Spökar!

OBS! Slutade äta det i tisdags. Så jag har varit utan det 3 dygn nu.
Det är säkert Imovane och Stilnoct som ger detta obehag.

Du har ätit den lägre dosen alldeles för länge och då börjar oro = abstinens ge sig till känna.
Vilket man lätt dämpar genom en återställare.

Funkar som om man är riktigt bakis och lite alkis, skitgott med ett par bira...

Svårt att säga någon tid, men ge dig ytterligare en vecka så har nog iaf det värsta lagt sig.
Det är inga monsterdoser du tagit, så ta det lugnt ge dig tid. Det går över ganska snart.
Citera
2015-01-15, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Det är säkert Imovane och Stilnoct som ger detta obehag.

Du har ätit den lägre dosen alldeles för länge och då börjar oro = abstinens ge sig till känna.
Vilket man lätt dämpar genom en återställare.

Funkar som om man är riktigt bakis och lite alkis, skitgott med ett par bira...

Svårt att säga någon tid, men ge dig ytterligare en vecka så har nog iaf det värsta lagt sig.
Det är inga monsterdoser du tagit, så ta det lugnt ge dig tid. Det går över ganska snart.

Jag har fått circadin att sova på, det tillför "melatonin", ett kroppseget ämne som reglerar sömn och vakenhet. Det ger sällan biverkningar och det går att sluta med när som.

Skall jag skippa circadinen också, tro, under denna process? Kommer det hämma mig att bli kvitt imovane?

Jag har slutat med neuroleptika och lyrica, det tog mig 1 vecka att bli normal igen, från det ungefär.

Detsamma gällde amfetamin, det tog en vecka när jag brukat det första gången, det är nog det vidrigaste jag någonsin gått igenom.

Jag hoppas denna överraskande imovane-abstinens ger sig inom en vecka.
Citera
2015-01-15, 23:10
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Jag har fått circadin att sova på, det tillför "melatonin", ett kroppseget ämne som reglerar sömn och vakenhet. Det ger sällan biverkningar och det går att sluta med när som.

Skall jag skippa circadinen också, tro, under denna process? Kommer det hämma mig att bli kvitt imovane?

Jag har slutat med neuroleptika och lyrica, det tog mig 1 vecka att bli normal igen, från det ungefär.

Detsamma gällde amfetamin, det tog en vecka när jag brukat det första gången, det är nog det vidrigaste jag någonsin gått igenom.

Jag hoppas denna överraskande imovane-abstinens ger sig inom en vecka.
Nej hjälper Circadin dig att sova, så ta det.

Sömnproblem efter Imovane och Stilnoct är ju standard. Sömnlöshet kan vara förödande för väl-måendet så kör på dom du. Absolut.
Citera
2015-01-16, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Nej hjälper Circadin dig att sova, så ta det.

Sömnproblem efter Imovane och Stilnoct är ju standard. Sömnlöshet kan vara förödande för väl-måendet så kör på dom du. Absolut.

Tack! Krossat min circadin (som läkaren sa). Det brukar ta mig 30min att somna.

Jag kan säga att jag inte har haft problem att somna de första två nätterna utan imovane men det är för att jag aldrig haft en rutin att sova på den varje kväll heller, jag har ätit dem mest på dagtid som "relaxers" istället för benso.

Slutade med benso för 1/2 år sedan. Stod på xanor innan. Gjorde mig av med det mesta av xanoren och åt det varsamt själv, räknade mg och dagar för att min kropp aldrig skulle fästa sig vid det. Sådär har jag laburerat i 2 1/2 år. Blandmissbruk kan man kalla det.

Underskattat z-analogerna för mycket dock och nu sitter jag här.

Mina långsiktiga planer på att sova är;

*träning, kost
*gå ned övervikt (lite men ändå)
*ordna bettskena (tuggar nattetid)
*snarkplåster
*sova på samma/rätt tider
*circadin i nödfall

Jag stämplar ut nu, även från z-analogerna!
Senast redigerad av Charlyn 2015-01-16 kl. 02:30.
Citera
2015-01-20, 16:16
Medlem
Det har gått 1 vecka och 1 dag sedan jag åt min sista imovane.
Totalt sett tror jag ångesten minskat. Tyvärr har jag ångest hela tiden ändå. Ångesten har gått från nivå 7 till nivå 5, (1-10 där 10 då är panikångest där det känns som att man kommer dö)

Kan denna ångest bli permanent? Eller försvinner den ihop med abstinensen?

om jag skulle ta låga doser av stessolid 5-10mg, (har 0 tollerans, använt stess fåtal gånger i mitt liv, det är 6 mån senast) skulle detta påverka mitt avvänjande av imovane?

Jag har aldrig varit beroende av någon riktig benso. Tänker att imovane och stess är ju släkt men de har ändå inte samma kemiska struktur?
Citera
2015-01-20, 16:32
Avslutad
Citat:
om jag skulle ta låga doser av stessolid 5-10mg, (har 0 tollerans, använt stess fåtal gånger i mitt liv, det är 6 mån senast) skulle detta påverka mitt avvänjande av imovane?

Det kommer definitivt maskera abstinensen av imovane, dom är tillräckligt lika. Dvs, det kommer bara skjuta upp problemen, inte lösa dom, är min bestämda lekmannaåsikt.

Att problemen inte går över på bara en vecka tycker jag du ska räkna med, däremot skulle jag bli förvånad om du inte upplevde att din ångest blivit lättare om en vecka.
Citera
2015-01-20, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Det kommer definitivt maskera abstinensen av imovane, dom är tillräckligt lika. Dvs, det kommer bara skjuta upp problemen, inte lösa dom, är min bestämda lekmannaåsikt.

Att problemen inte går över på bara en vecka tycker jag du ska räkna med, däremot skulle jag bli förvånad om du inte upplevde att din ångest blivit lättare om en vecka.

Aj aj kapten! Jag lyssnar på dina råd.

Hittills har jag undvikit allt som kan skapa ångest, i substansväg då. Koffein är uteslutet. Dricker enbart grönt te.

Är dock beroende av socker.
Tänkte lägga av med det med
om det kan tänkas minska ångesten? Jag äter mängder med godis/kolhydratbomber dagligen, (det dämpar ångesten).

Så min resa fortsätter preparatfritt!
Citera
2015-01-20, 16:53
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Aj aj kapten! Jag lyssnar på dina råd.

Hittills har jag undvikit allt som kan skapa ångest, i substansväg då. Koffein är uteslutet. Dricker enbart grönt te.

Är dock beroende av socker.
Tänkte lägga av med det med
om det kan tänkas minska ångesten? Jag äter mängder med godis/kolhydratbomber dagligen, (det dämpar ångesten).

Så min resa fortsätter preparatfritt!
Rätt vanligt att man vill sluta med allt möjligt efter ett missbruk/beroende.

Många ska sluta röka eller snusa också på en gång, skippa kaffe och allt möjligt.
Brukar inte bli bra. Ökar bara oron i onödan.

Koncentrera dig på att bli av med Imovanen bara och ge det tid, tror det är bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in