Citat:
Ursprungligen postat av
liamno
I ditt anställningsavtal ska det framgå hur många timmar eller hur stor tjänstgöringsgrad du har. Det låter lite som du förbundit dig att vara på jour för det fall att någon blir sjuk eller ledig och då få arbeta antal timmar som motsvarar det behov som finns på företaget.
Vad händer om ingen blir sjuk eller tar ledigt en månad - får du då betalt?
Det låter istället som företaget tillämpar intermittent (vid behov) anställning - juridiskt är detta att se som att ni träffar en ny överenskommelse om allmän visstid för varje gång behov uppstår, allt mellan 4h en dag till 1 vecka nästa gång.
Utan att ha hört allt för mycket tycker jag det låter som att avtalet är oskäligt - du skall utgöra oavlönad jour för det fall någon blir sjuk eller tar ledigt - och trots detta tycker du att det är du som sviker din chef?
Du har ingen som helst problem att bryta det där avtalet och påtala att det är oskäligt i sak och inte lever upp till minimikrav i form.
Hej och tack för svaret.
I anställningsavtalet står följande:
Anställningsform: Allmän visstidsanställning (Höst 12mån) och sen en datumperiod som omfattar 1år.
Arbetstid: Deltidstjänst 0%
Särskilda Villkor: Inga schemalagda tider. Kommer arbeta extra vid behov.
Anställningen omfattas av kollektivavtalet: Lön, semester, uppsägningstid, påföljd vid ej iakttagen uppsägningstid
Jag har inte fått eller skrivit under något annat papper än just detta, så jag har på så sätt inte godkänt punkterna som är under "Anställningen omfattas av kollektivavtalet". Det står alltså inget om uppsägningstid på anställningsavtalet.
Sen som du skriver så arbetar jag som på jour. Kan bli uppringd några dagar eller en vecka innan och få tider att arbeta. Då jag inte arbetar, får jag inte betalt, utan bara de timmar som är schemalagda. Skulle dessa tider sedan tas bort, om jag inte behövs, då får jag inte betalt.